2015-07-27, 20:24
Medlem
Snapcounts avatar
Så ubåten är ca 20 m lång och ca 3 m bred.

Ryska/Sovjetiska miniubåtar.., vad finns det för fakta om dessa då ? Storleksmässigt, bilder ?

Kunde ju ha varit intressant att jämföra..

Sist men inte minst : är det möjligt att ubåten kan vara ifrån säg 80-talet..., med tanke på hur "ren" den ser ut.
2015-07-27, 20:25
Bannlyst
En utav Ocean X Team säger till Expressen: "Det kan vara från 80-talet, det kan vara från 90-talet". Men i samma veva säger han att den ser väldigt fräsch ut.

Brukar inte vrak bli sämre till skicket efter 20-30 år i havsvatten? Om någon skulle kunna reda ut detta så vore det bra.
Medlem
mummas avatar
Jag tänker på Cosmos SX-756, den är ungefär likastor, har en snorkel bakom tornet, och man skymtar runda luckan på ungefär samma ställen, om man kollar på ritningar och på videon. Men man ser inte så mycket så jag reserverar mig för fel. Men det känns som en ubåt som liknar den modellen.
Medlem
TheFinals avatar
Har kollat runt lite på franska, kinesiska, ryska, tyska etc. ubåtar i midget-klassen.
Av detaljerna tycker jag inte det är något tillverkat på denna sidan 2000-talet, snarare 70-80 tal om ens det.

Seehund 127 eller 227 tycker jag är närmast so far. (tysk) från WW2.
Dock är måtten inte rakt på vad de rapporterar i inslaget, men kikar man på tornet av den lilla masten och kupolen och kikar på Seehund så har den liknande avsmalning och kupol om man tänker sig att det filmas bakifrån på ubåten.

Dags att lägga barn, ska kika lite mer senare på kandidater.

Länk till seehund-detaljer.
http://www.one35th.com/seehund/sh_history.htm
2015-07-27, 20:26
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Dom har ju bara hittat det mesta som hittats i östersjön i modern tid, försvunna plan t o m. En massa avundsjuka flashbackare som hatar dom i tid och otid gör dom inte mindre seriösa. Men visst, fortsätt spekulera i att dom planterat den där eller vad ni nu ska hitta på.

Men varför har inte Island rapporterat den här informtionen direkt till svensk försvarsmakt istället?
2015-07-27, 20:27
Medlem
wizzmans avatar
Tycker den ser ny ut kan inte legat där alls länge
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Men varför har inte Island rapporterat den här informtionen direkt till svensk försvarsmakt istället?

Det har dom säkerligen gjort, men blivit ignorerade.
Medlem
mummas avatar
Jag tänker på Cosmos SX-756, den är ungefär likastor, har en snorkel bakom tornet, och man skymtar runda luckan på ungefär samma ställen, om man kollar på ritningar och på videon. Men man ser inte så mycket så jag reserverar mig för fel. Men det känns som en ubåt som liknar den modellen.

Ryssarnas miniubåtar är mycket mindre, eller mycket större. De har inget som liknar i denna klassen.
Medlem
RedXs avatar
Finns det någon vettig video (eller vettiga bilder)? Expressens lajvsändning funkar lika bra som min hemgjorda teleportör för tillfället...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Då får du nog lära dig lite till.

http://z.cdn-expressen.se/images/86/f0/86f02904d6d047aab8a0bae0ede583d8/16x9/645@70.jpg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ъ
Ja om du menar det tecknet, men det makes no sense om det (från bilden att döma) skulle stå "IЪ" på ubåten då det bara blir som ett stumt "I" och samt att Ъ-bokstaven ser okonventionellt målad ut.
2015-07-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillbitar
Varför skulle ett specialförband skylta med tillhörighet/motsvarande, tänkte eftersom någon skrev att det sägs vara "kyrilliska tecken på skrovet"?

Snart meddelas från Kreml att ubåten tillhör Kazakhstans marin.
2015-07-27, 20:28
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
I moderna kärnkraftsubåtar så kan du klara dig så länge maten räcker då allt annat som luft, vatten mm produceras hela tiden. Vissa U-båtar klarar att vara under ytan i 6 månader sen är jag inte insatt om det finns ännu större som har större matförråd och därav klarar av att vara ute längre.

Okej. Tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in