2015-07-29, 07:31
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Box office / business for
Fast & Furious 7 (2015)
Budget
$190,000,000 (estimated)

Opening Weekend
$147,187,040 (USA) (5 April 2015) (4,004 Screens)

ja verkar ju vara tungt att tjäna pengar nuförtiden...

Går pengarna som spelar in direkt till de som gör filmen? Eller kanske det mesta går till biografägare, moms och annat. Du kanske kan berätta eftersom du verkar veta hur lätt det är att tjäna pengar för jag vill gärna veta hur stor andel som faktiskt går till de som gjort filmen.
Citera
2015-07-29, 07:36
Medlem
Men lilla gubben då... Sitta och gråta på youtube! Patetiskt. Han har tjänat pengar genom att utnyttja filmindustrin. Vad fan trodde han skulle hända?
Citera
2015-07-29, 07:55
Medlem
Finns det uppgifter på hur mycket dom tjänat på sidan?
Citera
2015-07-29, 07:58
Medlem
SpoonyOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsunghassan
Sänk skatten då så man kanske har råd att köpa 10 filmer i månaden. Kommer ändå inte bli någon ökad försäljning av filmer fast skiten läggs ner. Vem betalar 150 kr för en film i butik som man ser 1 gång liksom. Jag betalar 99 kr för Spotify men då spammar jag alla låtar jag vill lyssna på.

En sak som får mig att skratta är att skaparna till Swefilmer kommer lida resten av livet. Skulder, fängelse m.m. Medans mördare som åker och slåss för ISIS går fri med bidrag. Dra åt helvete hela Sverige.

Kommer du inte ihåg hur det var förr?

50 SEK för att hyra dvd.
12 k för en 32" platt-tv
Ny dvd: 229 SEK

Snåljåpar.
Citera
2015-07-29, 07:59
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tio sidor.

Vad hade de för bitrate och upplösning?
Ingen aning, men det var helt godkänd kvalité på de rullar som jag såg där. Jag var främst inne på Dreamfilm och där hade de åtminstone 720p, ibland 1080p.
Citera
2015-07-29, 08:00
Medlem
Nu börjar tidningarna även skriva om detta:

http://www.expressen.se/noje/swefilm...-husrannsakan/
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle21183593.ab
Citera
2015-07-29, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu börjar tidningarna även skriva om detta:

http://www.expressen.se/noje/swefilm...-husrannsakan/
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle21183593.ab

Popcorntime. Tack Expressen! Där fick man ytterligare ett swefilmer alternativ utöver dreamfilmhd.
Citera
2015-07-29, 08:13
Medlem
Herrejösses... Som så många innan påpekat, det kostar (sinnessjukt mycket pengar) att göra film. Ekvationen blir så sjukt enkel. Vi tar exemplet någon gjorde innan i tråden: "Skulle du vilja göra en egen film och sen låta folk ladda ner den gratis?" Och så ändrar vi lite: "Skulle du vilja finansiera en film och låta folk ladda ner den gratis?". Jobbar ni gratis också eller? Bra, då kan ni ju börja jobba med film och jobba gratis! HÄRLIGT då var det löst.

Ang. Svensk film, ja det är DELVIS skattebetalat. Hur många av er betalar tv-avgift? Just det.

"Sänk lönerna för skådespelarna". Fattar ni vad skådespelare gör? Ett solklart exempel är Heath Ledger och när vi ändå är där, kolla Jared Letos olika förvandlingar till olika filmer. Det finns anledningar till att de har höga löner.

"Biopriset är för högt". Så var det med platt-tv/hemmabio/datorer/whatever förr också. Skillnaden? Efterfrågan höjdes och såklart även tillgångarna. Summa summarum, om folk börjar gå mer på bio kommer fler filmer visas på fler ställen, priser kommer att sjunka och alla kommer bli glada. 80kr för att få en sjukt bra filmupplevelse är en härlig strävan.

"Spotify för film!!" Ja ABSOLUT! Ponera att det en dag kommer en stream-gigant (likt swefilmer, fast med bra kvalité) som har allt från de senase Bollywood-rullarna till Roy Anderssons alla reklamfilmer, hur många skulle vara beredda att betala säg, 300kr i månaden för det? Det kostar lite mer att göra film än att göra musik. För att alla ska få en fair share av en stream så kommer det kosta.

Nej, min slutsats är att folk får sluta vara otåliga, otacksamma och bortskämda!

Mitt tips: filmfestivaler. Sjukt billigt, sjukt kul, bra film.

Bör tilläggas att jag kollar på stream, men ändå försöker dra mitt strå till stacken. Verkar en bioaktuell film bra? Då ser jag den på bio. Är den sjukt bra? Då köper jag den i fysisk form.

Mvh
/Lågavlönad nittiotalist.
(Med reservation för stavfel, felciteringar och dyl.)
Citera
2015-07-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Herrejösses... Som så många innan påpekat, det kostar (sinnessjukt mycket pengar) att göra film. Ekvationen blir så sjukt enkel. Vi tar exemplet någon gjorde innan i tråden: "Skulle du vilja göra en egen film och sen låta folk ladda ner den gratis?" Och så ändrar vi lite: "Skulle du vilja finansiera en film och låta folk ladda ner den gratis?". Jobbar ni gratis också eller? Bra, då kan ni ju börja jobba med film och jobba gratis! HÄRLIGT då var det löst.

Ang. Svensk film, ja det är DELVIS skattebetalat. Hur många av er betalar tv-avgift? Just det.

"Sänk lönerna för skådespelarna". Fattar ni vad skådespelare gör? Ett solklart exempel är Heath Ledger och när vi ändå är där, kolla Jared Letos olika förvandlingar till olika filmer. Det finns anledningar till att de har höga löner.

"Biopriset är för högt". Så var det med platt-tv/hemmabio/datorer/whatever förr också. Skillnaden? Efterfrågan höjdes och såklart även tillgångarna. Summa summarum, om folk börjar gå mer på bio kommer fler filmer visas på fler ställen, priser kommer att sjunka och alla kommer bli glada. 80kr för att få en sjukt bra filmupplevelse är en härlig strävan.

"Spotify för film!!" Ja ABSOLUT! Ponera att det en dag kommer en stream-gigant (likt swefilmer, fast med bra kvalité) som har allt från de senase Bollywood-rullarna till Roy Anderssons alla reklamfilmer, hur många skulle vara beredda att betala säg, 300kr i månaden för det? Det kostar lite mer att göra film än att göra musik. För att alla ska få en fair share av en stream så kommer det kosta.

Nej, min slutsats är att folk får sluta vara otåliga, otacksamma och bortskämda!

Mitt tips: filmfestivaler. Sjukt billigt, sjukt kul, bra film.

Bör tilläggas att jag kollar på stream, men ändå försöker dra mitt strå till stacken. Verkar en bioaktuell film bra? Då ser jag den på bio. Är den sjukt bra? Då köper jag den i fysisk form.

Mvh
/Lågavlönad nittiotalist.
(Med reservation för stavfel, felciteringar och dyl.)

Dom felsa vet om att de kostar o göra filmer
Men de finns filmer som ligger ute på swe o andra ställen som inte går o få tag i på dvd o blueay m.m.

Vaför ska vi betal sådan ocker prsier för filmer som ä gamal som gatan?

Film är kultur o ska vara gratis.
Citera
2015-07-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Bara för vi har det bättre ställd nu än 90 talet betyder inte att filmbolagen ska tvinga mig köpa en jävla film på 200 spänn. Som jag då kollar på dvd.

Finns iofs Headweb på nätet där man bara betalar ca 40 spänn för en film som man hyr då i 40 timmar. Även där har man ett problem med att ladda upp nya filmer. Sen har erbjuder de inga serier.

Herregud, ingen tvingar dig. 00-talist?
Citera
2015-07-29, 08:40
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacola

Film är kultur o ska vara gratis.

Gör du film gratis? Om inte så tycker jag att du ska knipa igen. Lätt att säga att det ska vara gratis när det är någon annan som står för notan. Själv tycker jag att veckotidningar, din mamma och tåg ska vara gratis. Jag tycker att vi instiftar en ny lag. Alla som tycker att något ska vara gratis ska få rätt att knycka det. Problemet löst enligt -90 och -00 talister.
Citera
2015-07-29, 08:41
Medlem
Vi tar nya jurassic world som exempel. Siffrorna är i Dollar.

Kostade 150 miljoner att spela in.
Har nu tjänat in 1500 miljoner (1,5 miljarder).

De har alltså fått in 10 kronor på varje satsad krona.
Och då går filmen fortfarande på bio, vilket betyder att det kommer rulla in mer cash när filmen säljs, hyrs, och när det produceras prylar som penfack, pärmar och tshirtar med dinosaurier på.

Edit. Siffror tagna från olika nyhetsidor på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in