2015-07-27, 15:00
Medlem
Hej på er, börjar med att säga att jag är ingenjör/entreprenör och har endast rört mig i arbetslivet som anställd. Därför har jag dålig koll på hur det är med ägande av företag och hur allt omkring funkar. Vet att det finns en del trådar om detta men hittar inga direkta svar på de frågor jag har nedan. Mod kan flytta tråden om den inte passar i privatekonomi men det är helt ur min egen vinning/perspektiv som jag undrar.

Innan frågorna förklarar jag lite utav min situation; jag är anställd på en ganska hög position direkt under vd. Företaget omsätter ca 120-150 mkr/år med vinst.
Nu är läget sådant att jag fått en hint om att bli delägare, hur stor del vet jag inte ännu men räknar mellan 10-20%. Till mina frågor:

- Om jag köper in mig, hur sätts kostnaden för vad, låt säga, varje procentkostar?

- Har hört något om 50 000:- för ett AB, men det är alltså bara när man startar ett helt nytt om jag förstått det rätt?

- till den ekonomiska biten igen... Hur finansierar jag ett ev. Inköp? Det är inte så att har en jättestor budget (sitter på villa, bil, familj och allt där till). Låna?

- Om jag köper in mig, påverkas jag bara av resultatet från den tidpunkten då jag blir delägare? Både vid vinst och förlust?

-sammanfattningsvis undrar jag egentligen hur själva köpet går till samt vad det kan röra sig om för pengar?

Önskar att någon kunnig kan besvara dessa frågor och annat nyttigt inför detta med ansvar och dylikt

Tack på förhand
Citera
2015-07-27, 21:19
Medlem
Jagarjagarens avatar
Kul grej. När anställda får chansen att köpa in sig i bolaget brukar det ge många fina synergieffekter - den anställde jobbar bättre (då den får del av vinst) och "går det bra för företaget går det bra för mig som anställd". För företaget är det också givetvis bra med trogna anställda (framförallt i en konkurrensutsatt kompetens-branch, typ IT) och givetvis bra att få in friskt nytt kapital.

Så vad rör det sig om för pengar då?

Tja - det är svårt att säga på rak arm, då det är omöjligt att veta vare sig hur mycket du köper in dig i i företaget och/eller vad företaget är värderat till. Många företag som erbjuder anställda att köpa in sig gör dock det i poster där den anställde själv kan räkna ut hur mycket det kommer att kosta. På det företaget där jag är anställd, och som jag blivit erbjuden att köpa aktier i, rörde det sig om att investera kanske några tusenlappar (i mitt fall 10.000 första gången och sedan - då en annan av aktieägarna lämnat företaget och sålt tillbaka sina aktier ungefär 8.000 till). Min lilla post är strax under 1% av aktiekapitalet.

Vad det gäller de 50.000 så var det nog lägsta möjliga aktiekapital för ett AB typ på 90-talet. Det där har - vill jag minnas - höjts sedan dess och det krävs 100.000 nu (tror jag - jag har inte kollat på ett tag för det har inte varit aktuellt för mig att starta några nya aktiebolag).

Roligt erbjudande, i vart fall. Tror du på företagets verksamhet tycker jag definitivt att du ska satsa på det här och köpa in dig. Det kan bli en riktigt bra affär för dig, och om inte annat är det roligt att se "varåt företaget är på väg" i högre utsträckning än man normalt gör som bara anställd.
Citera
2015-07-28, 13:35
Medlem
gniff754s avatar
Ett klassikt sätt att värdera företag är att sätta värdet till X gånger vinsten, där X för ett stabilt företag som inte växer så mycket kan vara 10-20, dvs är vinsten 10 miljoner per år är företaget kanske vört 100-200 miljoner. Har företaget bra framtidsutsikter men inte tjänar bra nu kan X vara mycket större. Ett annat sätt att värdera företag är att gå efter omsättningen, i en del branscher är värdet ungefär samma som omsättningen.

Men vill ägarna att du skall bli delägare för att du inte skall söka annat jobb kan de nog tänka sig att ge ett bra erbjudande, kanske under marknadspris. Är inte ovanligt med konstruktioner där du får köpa aktierna billigt mot att du sänker din lön rejält.

En sak att kolla upp är reglerna för fåmansbolag, så inte eventuell utdelning från företaget räknas som inkomst av kapital.
Citera
2015-07-28, 15:16
Medlem
gniff754s avatar
Lite mer. Kolla upp vad företaget gör med sin vinst, delas något ut till ägarna eller återinvesteras allt? Kolla upp om du är fri att sälja aktierna vidare till vem som helst, eller om huvudägarna har rätt att köpa tillbaka dem. Är rätt vanligt med återköpsklausuler.

Låna pengar för att köpa blir nog svårt, och om inte ni har dålig lönsamhet så tror jag att 10-20% är dyrt, vi pratar ett flertal miljoner. Kolla också upp om företaget kan behöva framtida kapitaltillskott, dvs en nyemission där du måste stoppa in mer pengar som du kanske inte har. Är kassaflödet positivt?

Håller du på med aktier i övrigt? Har du ingen erfarenhet av investeringar i aktier och grunderna i hur man värderar ett företag skulle jag inte satsa mer än en symbolisk summa som du har råd att förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in