2015-07-27, 13:34
Medlem
DumleDancos avatar
Tyckte att den här artikeln var så pass intressant att den förtjänade sin egen diskussionstråd.

http://www.svt.se/opinion/article2864328.svt

Citat:
”Hbt-certifieringen är inget annat än en del i ett osunt monopol som RFSL har på hbtq-frågor och som de tjänar massvis med pengar på. Det är fantastiskt att kommuner vill satsa på hbtq-frågorna, men att göra sin verksamhet en säker plats för alla bör inte, och ska inte, kosta skjortan”, skriver Lina Landström.

Citat:
I augusti förra året släppte RFSL en kommunundersökning där de granskat svenska kommunernas hbtq-vänlighet. I rapporten kom det fram många brister i de olika kommunerna, och RFSL erbjuder en lösning i form av en HBT-certifiering som är en 6-8 månaders lång utbildning och utvecklingsplan i normkritik och bemötande.

RFSL ser problem och erbjuder lösningar, är inte det fantastiskt?

Citat:
Borås Tidning rapporterade förra året om att en HBT-certifiering av Marks kommun skulle kosta dem sex miljoner och Region Gotland har länge velat hbt-certifiera sina verksamheter, något som skulle kosta dem 7,5 miljoner enligt en uträkning som gjordes 2012.

Certifieringen är dessutom bara giltig i tre år och måste sen uppdateras.

Tycker att det här är väldigt intressant. Kan inte tänka mig annat än att alla andra riksförbund för diverse minoriteter hakar på. Nu när jag tänker på det så kan man nog lyckas med det här även om man ej är en minoritet. En kvinno/feminist certifiering kan jag tänka mig att det finns utrymme för.

Tycker själv att detta är en smula konstigt. Att det ska kosta så mycket är väl intressant i sig själv men att certifieringen därefter ska uppdateras var tredje år är verkligen något annat.

På dagens nyheter idag kunde man hitta två relaterade artiklar.

http://www.dn.se/sthlm/fordubblat-in...-certifiering/

Citat:
Bara under det senaste året har intresset för hbtq-certifiering bland offentliga verksamheter fördubblats. Bara RFSL har utbildat 217 olika instanser och flera landsting och kommuner driver egna utbildningar i samma fråga.

Citat:
RFSL har hbtq-certifierat verksamheter sedan 2008. Inget företag inom det privata näringslivet har ännu gått igenom utbildningen, men den är öppen även för dem. I dag kostar det ungefär 100 000 att utbilda 25 personer. Överskottet går direkt tillbaka till RFSL och verksamheter som inte har någon finansiering.

http://www.dn.se/sthlm/hbtq-markning...tolt-medvetna/

Citat:
Det började med en politisk propå om att *arbeta för ökad jämställdhet.

Det fortsatte med att Sundbybergs två *bibliotek numera är hbtq-certifierade.

Ser själv bara positivt på att folk blir mer toleranta och intresserade av hbtq frågor. 100 000 för att utbilda 25 personer är inte heller en siffra jag studsar på. Men det jag studsar på är att det tvunget ska göras en industri av hbtq certifikat. Det räcker inte att vara bra på hbtq frågor. Man måste vara certifierad av RFSL och för att vara detta måste man betala pengar till RFSL inom regelbundna intervall (var tredje år).

Det här är kanske det som krävs för att få alla genusexperter och sexologer i kvalificerat arbete men man kan ju fråga sig om inte kommunerna har bättre sätt att spendera sina pengar än att uppdatera sina hbtq certifikat. Med det sagt så hoppas och tror jag att RFSL har vettiga sätt att spendera det som de drar in på sina hbtq utbildningar.

edit: dök visst upp en annan tråd i förmiddags om ungefär samma ämne. Tog nog lite väl mycket tid på mig att skriva klart skiten.
Senast redigerad av DumleDanco 2015-07-27 kl. 13:43.
Citera
2015-07-27, 13:41
100000 SEK för att utbilda er i att era söner har en skyldighet att suga kuk från 1 års ålder. Det är värde för pengarna det!

När man tänker efter så är det dubbel förnedring. Du blir hjärntvättad att sex med nyfödda är okej, du får lära dig att inte ifrågasätta det (normkritik = förkasta moral) och du får betala för hela kalaset. Idiot!
Citera
2015-07-27, 13:41
Medlem
Det är väl RFSL och inte RFSu som har hand om arrangemanget.
Citera
2015-07-27, 13:42
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Precis, pedolobbyn som styr och ställer.
Citera
2015-07-27, 13:44
Medlem
DumleDancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Helt rätt. Blandade ihop dom. Rättade till det i mitt inlägg.
Citera
2015-07-27, 14:05
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Precis, pedolobbyn som styr och ställer.

Kommuner som låter sig gå med stödjer RFSL som pedofilfäste och ledningens lättsinniga inställning till barnvåldtäktsförövare.
Citera
2015-07-27, 14:40
Medlem
LS2SBs avatar
Men försök förstå att de är utskickade av den helige feministledarinnan för att sälja er avlatsbrev i form av hbtq-certifikat. Böjer ni er inte skickas hbtq-inqvisitatorerna ut. Repent!

Hela förfarandet är ju fullständigt bisarrt. Jag ser detta som ett av många radikala vanföreställningar som tillsammans verkar för hbtq-totalitariseringen av samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in