2015-07-27, 12:26
Medlem
Hej!

Varje månad som lönen kommer så för jag över ca 80% av den till ett annat konto. Mest för att inte riskera att bli av med hela lönen om jag skulle bli av med kortet eller på ett eller annat sätt bli av med uppgifterna efter ett köp online etc. Jag brukar alltså få föra över pengar x antal gånger under en månad eftersom att de tar slut från mitt kort.

Hur som helst, jag har 4 olika konton. Mitt lönekonto som kortet är kopplat till, et transaktionskonto som är tomt (det har funnits pengar på det tidigare, ett arv som jag fick), sen har jag 2 konton som står under ränteplaceringar, det ena heter Depåkonto 1 med 0 kr som helt saknar transaktioner (vet inte hur jag fick det), och slutligen ett sparkapitalkonto.

Jag har inte tänkt så mycket på vilket konto som jag har fört över mina pengar, så det har alltid hamnat på sparkapitalkontot. Dvs. ett räntekonto. Det blir endel pengar över som går som sparande. Någon till några tusenlappar per månad. Därför har jag tänkt att det är bäst att ha dem på ett räntekonto. Vad som senare har slagit mig är att man kanske måste skatta varje gång man för över pengar till och från kontot. Blir det så? I så fall känns det mycket bättre att ha dem på mitt vanliga transaktionskonto istället.

Hur fungerar det? Tacksam för svar.
Citera
2015-07-27, 12:34
Medlem
Scraps avatar
Du kan föra över pengarna hur mycket du vill. Det enda du skattar på är ränteinkomsten. 30% varje år.
Citera
2015-07-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Du kan föra över pengarna hur mycket du vill. Det enda du skattar på är ränteinkomsten. 30% varje år.
Ok! Tack för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in