2015-07-27, 09:54
Medlem
En kinesisk kvinna har dött efter att ha fallit genom ett trappsteg på en rulltrappa på ett varuhus i staden Jingzhou i provinsen Hubei. I armarna höll hon ett litet barn som hon sekunderna innan dödsfallet lyckades kasta till ett butiksbiträde.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21174632.ab

Barnet klarade sig utan fysiska skador. Tanten dog och det tog 4h för räddningsmanskapet att få loss kroppen från rulltrappans inre. Trappan skall ha varit nyservad, och servicepersonalen glömde att skruva fast allt.
Citera
2015-07-27, 10:15
Bannlyst
Högt fall eller?
Citera
2015-07-27, 10:35
Medlem
SvenneMelons avatar
Nej mera köttkvarn även om man inte ser i detalj.

här är filmen
jag tänker inte sponsra aftonhoran

http://www.liveleak.com/view?i=d72_1437910017
Citera
2015-07-27, 12:22
Medlem
DennisOlofs avatar
globetrotter2, inget nytt tyvärr.

Finns filmklipp och andra incidenter. Någon som fastnade i hiss som satte fart när man skulle kliva in, en annan person som klev ut när dörrarna öppnades men det fanns inte någon hiss på plats osv. Flertalet hemska incidenter, med andra ord är hissar och rulltrappor farliga i asien då det är där detta hänt, antagligen i kina. Förmodligen har dom sina egna produkter och inte Otis, Thyssen Krupp osv.

Därav olyckorna, men sedan är det ju kina eller länder som är fattigare där man inte har råd med säkerhet, besiktningar och annat. Eller rent av skiter i sådant.
Citera
2015-07-28, 14:35
Medlem
morkfromorks avatar
Hom föll genom en inspektionslucka som inte var helt låst, och rulltrappan var fortfarande under service.
Citera
2015-07-29, 08:01
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hom föll genom en inspektionslucka som inte var helt låst, och rulltrappan var fortfarande under service.

Nu finns en längre film på incidenten, det visar sig att det fanns en anledning till att det stod personal och väntade när kvinnan med barnet åkte upp.

Usch vad tragiskt, hade man inte kunnat avstyra detta?

http://www.liveleak.com/view?i=37b_1438138760
Citera
2015-07-29, 09:31
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Nu finns en längre film på incidenten, det visar sig att det fanns en anledning till att det stod personal och väntade när kvinnan med barnet åkte upp.

Usch vad tragiskt, hade man inte kunnat avstyra detta?

http://www.liveleak.com/view?i=37b_1438138760

Helt sjukt, de hände dem nästan samma sak. Då bestämmer de sig för säga till chefen och vänta UPPE. Säkerhetsrutiner först, sen prata med chefen!
Citera
2015-07-29, 11:02
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
globetrotter2, inget nytt tyvärr.

Finns filmklipp och andra incidenter. Någon som fastnade i hiss som satte fart när man skulle kliva in, en annan person som klev ut när dörrarna öppnades men det fanns inte någon hiss på plats osv. Flertalet hemska incidenter, med andra ord är hissar och rulltrappor farliga i asien då det är där detta hänt, antagligen i kina. Förmodligen har dom sina egna produkter och inte Otis, Thyssen Krupp osv.

Därav olyckorna, men sedan är det ju kina eller länder som är fattigare där man inte har råd med säkerhet, besiktningar och annat. Eller rent av skiter i sådant.

Nåja, det kan hända här hemma också. I februari vad det ju en kvinna som höll på att bli amputerad när ett steg gick sönder i rulltrappan vid Östermalmstorg. Vet inte om dom lyckades rädda benet.
Citera
2015-07-29, 17:11
Medlem
DennisOlofs avatar
Slottsherre, jo det är klart det kan hända.

Men av det jag sett så är det ganska uppenbart att det antingen är fel på installationen, undermåligt material osv. Hissar som skenar och annat galet. Mer normalt i västvärlden måste ju vara dåligt underhåll och slitage, t.ex. på rulltrappor.

Jag menar, om man kliver in i en hiss ska den inte sätta fart av sig själv, kan inte tänka mig att det kan hända på hissar från t.ex. kone eller andra kända tillverkare. Måste vara kinestillverkade hissar och annat. Dessutom vet vi ju att i asien bryr man sig inte lika mycket om säkerhet på byggen osv.
Citera
2015-07-30, 00:05
Bannlyst
Otäckt sett att dö på.
Citera
2015-07-30, 15:19
Medlem
DennisOlofs avatar
Ok.

Här är ytterligare ett bevis, hemskt ja, men man måste ju ändå tänka lite själv. Säkerhetstänket i Kina är ju i stort sett noll, och folk verkar ju ibland vara efterblivna där.

Jag poster denna länk för att någon postade den andra länken, så jag vill varna, tittar in på den för det är hemskt om du är känslig. Jag antar att jag inte blir varnad för detta då jag nu informerat om att det är hemskt. Det är off topic men hör ändå ihop med problematiken kring rulltrappan, hissar och annat i kina där folk faktiskt skadas eller dör.

Varning, inget för känsliga tittare, en person som dör av en skräpkompaktor. (tror jag i alla fall, osäker)
http://www.liveleak.com/view?i=91d_1438076926

Nu vet jag inte vad det beror på, kan vara dålig service, fusk vid installationen av hissar osv. Det är mycket korruption i Kina så det kan ju vara bidragande orsaken och inte att det är fel i själva konstruktionerna. Utan att det helt enkelt fuskas och så får vanlig folk lida för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in