• 1
  • 2
2015-07-26, 18:19
Medlem
Hej flashback.

Det är under väldigt tråkiga omständigheter som jag skriver här. Natten till idag (lördag den 25e juli) blev jag av med min älskade ögonsten, en vintage Rolex Submariner (Red 1680). En klocka som gavs till min far på hans 18års dag och som sedan skickades vidare i generationen till mig på min 18års dag (är idag 26 år).

Det började som en helt vanlig kväll. Jag var och hälsade på en kompis i Helsingborg och tillsammans gick vi ut på stan under kvällen. Vi spenderade kvällen på en bar/klubb som heter Kol och vi bestämde oss för att kliva ut en stund och gå en sväng. Det var mycket folk ute på stan och en kvinna kom fram mot oss och frågade om vi hade cigaretter att bjuda på. Det var en äldre kvinna som talade engelska, jag gav henne cigarett och hon gick med oss en liten bit. Jag minns hur jag reflekterade över att hon var lite extra närgången men tänkte inte så mycket mer på det i stunden. Efter ungefär en minut så vek hon bort från oss väldigt tvärt och det tog inte mer än 30sekunder innan jag insåg att min klocka var borta. Fort som fan vända vi oss om och började leta efter henne, men hon hade hunnit in i folkhavet och katastrofen var ett faktum. Jag blev precis av min högst värderade ägodel, ingen annan klocka eller summa pengar kan ersätta den emotionella kopplingen jag hade till den klockan.

Polis patrullerade på plats som de vanligtvis gör på natten i sådana festområden och vi rapporterade in stölden. Naturligtvis fanns det i princip ingenting de kunde göra i stunden mer än att ta signalement på kvinnan och göra en stöldanmälan. Nu sitter jag här, dagen efter, och i min förtvivlan vänder mig till er både för tips men nog framförallt för att skriva av mig lite. Jag sitter och bevakar några av de vanligare köp/sälj-sidorna men tjuven kan ju knappast vara så korkad. Skulle inte förvåna mig om klockan redan har lämnat sverige. Vad tycker ni jag ska göra? Hur kan jag öka mina chanser att få återse min käraste? Någon som vet vilka kanaler som värdefullt stöldgods vanligtvis säljs genom (svart marknad eller vad)? Var ska man börja egentligen? Vill inte sitta på röven och vänta på att det löser sig.

Klockan är ingraverad på baksidan med "B. Hagander"

Länken nedan är till en bild på klockan.
http://imgur.com/EPxyW5w
Citera
2015-07-26, 18:45
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Var det en zigernarkärring? har man kontakt med såna så får man skylla sig själv, och hur kan du inte märka att hon försöker ta klockan om du har den på handleden?
Citera
2015-07-26, 18:48
Medlem
patriot8s avatar
Har inget direkt svar på hur du ska få tillbaks den för stunden, men kom på en bra funktion du skulle kunna använda dig av i framtiden, utifall du får tag i klockan igen dvs... Installera någon form av gps i klockan, så att du kan se var klockan befinner sig, borde kunna gå att göra ganska diskret, så slipper du sådana här problem i framtiden.
Citera
2015-07-27, 13:22
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baahz
Hej flashback.

Det är under väldigt tråkiga omständigheter som jag skriver här. Natten till idag (lördag den 25e juli) blev jag av med min älskade ögonsten, en vintage Rolex Submariner (Red 1680). En klocka som gavs till min far på hans 18års dag och som sedan skickades vidare i generationen till mig på min 18års dag (är idag 26 år).

Det började som en helt vanlig kväll. Jag var och hälsade på en kompis i Helsingborg och tillsammans gick vi ut på stan under kvällen. Vi spenderade kvällen på en bar/klubb som heter Kol och vi bestämde oss för att kliva ut en stund och gå en sväng. Det var mycket folk ute på stan och en kvinna kom fram mot oss och frågade om vi hade cigaretter att bjuda på. Det var en äldre kvinna som talade engelska, jag gav henne cigarett och hon gick med oss en liten bit. Jag minns hur jag reflekterade över att hon var lite extra närgången men tänkte inte så mycket mer på det i stunden. Efter ungefär en minut så vek hon bort från oss väldigt tvärt och det tog inte mer än 30sekunder innan jag insåg att min klocka var borta. Fort som fan vända vi oss om och började leta efter henne, men hon hade hunnit in i folkhavet och katastrofen var ett faktum. Jag blev precis av min högst värderade ägodel, ingen annan klocka eller summa pengar kan ersätta den emotionella kopplingen jag hade till den klockan.

Polis patrullerade på plats som de vanligtvis gör på natten i sådana festområden och vi rapporterade in stölden. Naturligtvis fanns det i princip ingenting de kunde göra i stunden mer än att ta signalement på kvinnan och göra en stöldanmälan. Nu sitter jag här, dagen efter, och i min förtvivlan vänder mig till er både för tips men nog framförallt för att skriva av mig lite. Jag sitter och bevakar några av de vanligare köp/sälj-sidorna men tjuven kan ju knappast vara så korkad. Skulle inte förvåna mig om klockan redan har lämnat sverige. Vad tycker ni jag ska göra? Hur kan jag öka mina chanser att få återse min käraste? Någon som vet vilka kanaler som värdefullt stöldgods vanligtvis säljs genom (svart marknad eller vad)? Var ska man börja egentligen? Vill inte sitta på röven och vänta på att det löser sig.

Dessvärre kommer du aldrig att se klockan igen. Tråkigt att säga det , men så är det.

Ju snabbare du accepterar det , desto snabbare kommer du må bättre.

Hade själv inbrott för drygt 1 1/2 år sen , mycket släktklenoder som försvann.
Var förtvivlad i ett 1/2 år innan jag tog tag mig själv i kragen och accepterade det som hänt.
Citera
2015-07-27, 13:44
Medlem
Frodo64s avatar
Det finns nog inte mycket du kan göra. Klockan är med största sannolikhet redan utanför Sveriges gränser.
Du får nog, som många andra redan sagt, vänja dig med ett liv utan din kära klocka.
Det måste ju varit en väldigt skicklig tjuv som fick med sig din klocka utan att du märkte detta.
Bröt hon starkt på engelska eller gav hon uttrycket av att vara utbildad?
Det skulle inte förvåna mig om det samma vecka försvunnit flera andra dyrbara klockor inom Helsingborgs-området.
Citera
2015-07-27, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baahz
Hej flashback.

Jobbigt läge!

Det jag tror du kan hoppas lite på är att den är ingraverad. Och det med ett ganska specielt namn.
Citera
2015-07-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Jobbigt läge!

Det jag tror du kan hoppas lite på är att den är ingraverad. Och det med ett ganska specielt namn.

Namnet var nog bort polerat redan samma kväll..

Och TS, du vart inte rånad. Rånad är när någon med våld eller hot om våld tar något i från dig. Du märkte inte ens att du blev "rånad", alltså blev du bestulen. Det du hade att göra med var ingen rånare, det var en simpel ficktjuv. Lite beroende på hur berusad du var så kanske det var en väldigt skicklig ficktjuv, men ändå inget mer.

Beklagar på klockan.
Citera
2015-07-27, 15:00
Medlem
Bewnhurs avatar
Det finns tyvärr inte mycket att göra, du kan ju prova att höra av dig till pantbanker i staden om någon kvinna har pantat en Rolex av sagd modell.

Dock har jag svårt att tro att en pantbank skulle ta emot en klocka värd dessa pengar utav en kvinna som inte kan prata svenska, om det inte är en konstig pantbank som skiter i om något är stulet.
Citera
2015-07-27, 16:37
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Det finns tyvärr inte mycket att göra, du kan ju prova att höra av dig till pantbanker i staden om någon kvinna har pantat en Rolex av sagd modell.

Dock har jag svårt att tro att en pantbank skulle ta emot en klocka värd dessa pengar utav en kvinna som inte kan prata svenska, om det inte är en konstig pantbank som skiter i om något är stulet.
Jag tror faktiskt inte att en svensk pantbank accepterar en Rolex utan några som helst papper

Var hon snygg?
Citera
2015-07-27, 17:50
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
.

Beror ju på hur gamla sakerna är. En flott ny Rolex frågas det efter kvitto för, men en Rolex som är 50+ år gammal är det ju ingen som förväntar sig att man skall ha kvitto på. Och finns det kvitto så är det ju inte ens säkert att det är i läsbar form, mycket hinner hända med vanligt papper på 50 år, beroende på vilken miljö papperet förvarats i.

Möjligtvis att de kan fråga efter ett äkthetsintyg, och ett sådant kan man skaffa hos vilken auktoriserad Rolex-återförsäljare som helst, de kollar att klockan är äkta och sedan får man ett intyg på att klockan är äkta.

-----

En äkta Rolex Submariner Red är värd ca $ 18 000, dvs ca 175 000 kr.

Allvarligt talat, vad tänkte du med när du tog med dig den klockan på armen till en fest? Jag menar, en sådan klocka har man inte på armen utan den har man hemma, i ett värdeskåp.
Tänk på att ett SS3492-klassat värdeskåp är bara klassat upp till 40 000 i kontanter. Dvs klockan är för värdefull att ha i ett vapenskåp/säkerhetsskåp!!!!!
För att komma upp i värdet måste du gå ända upp till EN 1143-1 Grade III:
http://esafe.se/sortiment/vardeskap/...kr/fort-67e-3/

Du hade lika gärna kunnat sluta mycket värre om det handlat om en mer våldsam rånare, kanske tillochmed en kula i huvudet om det ville sig riktigt illa.

Att gå runt med en sådan klocka på armen bara skriker ut "Råna mig! Slå ner mig!".

Finns nog inte så mycket att göra. Märkningen bör göra att klockan återfinns om du på något sätt internationellt kan registrera den som stöldgods, men annars kan du nog inte ens få ut något på försäkringen iom att du varit så oaktsam.
Senast redigerad av sebnie 2015-07-27 kl. 18:24.
Citera
2015-07-27, 18:37
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Beror ju på hur gamla sakerna är. En flott ny Rolex frågas det efter kvitto för, men en Rolex som är 50+ år gammal är det ju ingen som förväntar sig att man skall ha kvitto på. Och finns det kvitto så är det ju inte ens säkert att det är i läsbar form, mycket hinner hända med vanligt papper på 50 år, beroende på vilken miljö papperet förvarats i.

Möjligtvis att de kan fråga efter ett äkthetsintyg, och ett sådant kan man skaffa hos vilken auktoriserad Rolex-återförsäljare som helst, de kollar att klockan är äkta och sedan får man ett intyg på att klockan är äkta.

-----

En äkta Rolex Submariner Red är värd ca $ 18 000, dvs ca 175 000 kr.
Beror helt på vem som kommer in. Man måste vara någorlunda seriös om man stövlar in med en Rolex, oavsett ålder. De flesta pantbanker kan själva avgöra om klockan är äkta eller ej.

Kanske var det en Coca Cola Rolex? http://watches.luxwatchbase.com/55868/1v.jpg
Citera
2015-07-27, 18:43
Medlem
"En äkta Rolex Submariner Red är värd ca $ 18 000, dvs ca 175 000 kr."

I stål - det tror vi inte på.

Klockan på handleden o hon tog den - hur faan gick det till?

Hur full var du - avedde hon din uppmärksamhet genom att Dra-i-Din-Schanbel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in