Citat:
Ursprungligen postat av
Sponk200
tydligen finns inte filen?
me@me ~$ tar -xJf tor-browser-linux64-4.5.3_en-US.tar.xz
tar (child): tor-browser-linux64-4.5.3_en-US.tar.xz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
me@me-Lenovo-Product:~$
fråga. på tors sida
https://www.torproject.org/download/download
så står det "download tor browser" och nedanför står det
"download 64-bit".
är "download 64-bit" bundeln som man laddar ned eller vad är det?
ska jag ladda ned båda filerna?
kan också nämna att jag får fram ikonen för tor men det som händer är att jag får meddelandet "downloading and installing tor broswer for the first timer". efter det får jag rutan "installing". sedan blir rutan mörk och till slut så försvinner rutan.
Förmodligen är det så att du inte hade bläddrat fram till mappen "Hämtningar" i terminalen innan du körde kommandot "tar -xJf tor-browser-linux64-4.5.3_en-US.tar.xz"
Jag har "installerat" Tor både på Fedora och Ubuntu dom två senaste dagarna och det har fungerat hur bra som helst.
Nej du behöver inte ladda ner båda filerna utan välj den som är samma som din arkitektur. 64-Bit om du kör det annars väljer du den andre som inte heter 64-Bit.
Förutsätter att du har ditt system på svenska:
1. Börja med att ta bort alla Tor nerladdningar du har i din mapp som heter "Hämtningar" så du kan börja om på nytt.
2. Ladda ner Tor Browser bundle 64-Bit eller den andre (32-Bit)
Valde du 64-Bit så kommer du nu ha en fil som heter "tor-browser-linux64-4.5.3_en-US.tar" i mappen "Hämtningar".
3. Öppna mappen "Hämtningar" och högerklicka på filen "tor-browser-linux64-4.5.3_en-US.tar" och välj "Extrahera Här"
Du kommer nu ha en ny mapp som heter "tor-browser_en-US".
4. Öppna mappen och tryck på "Tor Browser Setup"
Det kommer nu komma upp en ny ruta där du har två alternativ.
5. Tryck på "Connect" så kommer den automatiskt etablera en anslutning till Tor nätverket.
När den har en anslutning till nätverket så kommer Tor browser automatiskt att starta. Om du stänger ner webbläsaren och vill starta Tor igen så går du in i mappen "tor-browser_en-US" och trycker på "Tor Browser".