2015-08-03, 02:21
Medlem
Kluffs avatar
Jag skaffade W10 dagen efter lanseringen och gillar det skarpt, trots att jag inte har hunnit pilla med det så mycket pga jobb. Stilrent och snabbt. Datorn blir inte heller lika varm som den blev med W8.1, Dock har jag upptäckt två problem efter installationen:

1. Drivrutinerna till mousepaden (har en Asus-laptop) fungerar inte över huvud taget, så det går inte att scrolla med två fingrar eller använda gestures. Ibland blir ett enkelklick ett dubbelklick osv. Detta skall tydligen lösa sig med den senaste drivrutinsuppdateringen, men det orkar jag inte i natt.

2. Datorn känns aningen slöare vid uppstart, men det kan mycket väl bero på att min dator har ett par år på nacken och för att hårddiskarna nästan är fulla. När datorn väl har bootat upp är den snabbare än W8.1.

Den nya webbläsaren Edge är förövrigt ruskigt snabb och använder inte mycket av varken ramminne (runt 40 mb) eller cpu (0%) vid vanligt flashbackande.
Citera
2015-08-03, 03:08
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag hittade två länkar på reddit som visar hur man gör windows 10 privat.

https://www.reddit.com/r/conspiracy/comments/3fhy27/how_do_disable_all_privacy_leaks_in_windows_10/

https://www.reddit.com/r/conspiracy/comments/3feqsr/4chan_sums_up_windows_10s_privacy_settings/

Är windows opensource?, nej. Hur vet vi att det verkligen hjälper att följa råden?
Citera
2015-08-03, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Varför skulle man vilja ha appar i ett operativsystem på en PC? Windows 7 var perfekt förutom att detog bort sidebaren på skrivbordet som fanns på Vista.

W10 verkar bara vara en förbättrad variant av den urusla W8... Finns där ens något bra?

Hur kan man inte vilja ha alla notifikations appar som man har på mobilen på datorn? Riktigt skönt att slippa hålla koll på mobilen när man sitter vid datorn och sköta all kommunikation ifrån datorn istället.
Frågan är varför vill du använda mobilen när du sitter vid datorn?
Senast redigerad av Nookie 2015-08-03 kl. 05:16.
Citera
2015-08-03, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Hur kan man inte vilja ha alla notifikations appar som man har på mobilen på datorn? Riktigt skönt att slippa hålla koll på mobilen när man sitter vid datorn och sköta all kommunikation ifrån datorn istället.

För man inte vill ha 200 processer varav hälften är bloatware på datorn? Sedan antar jag att windows vill att man ansluter ett outlook.com konto även i W10 för att kunna "använda operativsystemet fullt ut". Fyfan...

Det är rätt skrämmande hur folk inte kan bry sig ett dugg över hur det ca 45 sidor långa användaravtalet i princip säger sida efter sida hur de äger dig och alla dina uppgifter. Tänk vilken information man kan komma över om man lyckas hitta någon säkerhetsbrist. The Fappening 2.0 is coming!
Citera
2015-08-03, 09:50
Medlem
Sqeptisks avatar
Sqeptisk kommer naturligtvis INTE att uppgradera!

För många säkerhets/integritets-problem med 10:an.

Behåller 7:an tills vidare och sedan får det bli Linux som jag kör på mina äldre burkar.
Citera
2015-08-03, 11:07
Medlem
musttomtes avatar
Jag tycker windows 10 är helt okej. Skulle man ångra sig så är det bara att klicka på kontrollpanelen och återställ till windows 8 eller 7 - Tycker dock att 10:an är lite segare än 8:an.

Jag är fortfarande inte nöjd med start knappen men det fixsa sig med http://www.classicshell.net

Dump av knappen
https://imgi.se/image/QI

Att köra diskrensning sparade mig 20 - 30 gig för oss som kör SSD
Senast redigerad av musttomte 2015-08-03 kl. 11:12.
Citera
2015-08-03, 12:11
Bannlyst
Varför byta från Vista?
Citera
2015-08-03, 13:34
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
När jag kommer hem lägger jag mobilen på hyllan alternativt i laddaren. Tittar sedan igenom notifikationer 5-10min när jag lagt mig i sängen.

Vilka notifikarionsappar menar du, samt vilka menar du att du vill slippa? De enda apparna som ger mig notiser är Tradera, Reddit quotes och Instagram, varav de två första är smidigare på datorn än app. Sen så finns såklart SMS och Telefon, men finns det integrerat i W10?
Senast redigerad av Out-of-Step 2015-08-03 kl. 13:36. Anledning: tillägg
Citera
2015-08-03, 13:49
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Har testat det på jobbdatorn. Gillar det i stora drag men det finns helt klart brister. Jag kommer inte installera det på min hemdator ännu då delar jag använder mest när jag sitter hemma fortfarande har sina brister. Den här previewn är kort, sammanfattande samt tar upp både de dåliga och bra sidorna: https://www.youtube.com/watch?v=xyvQaVUeu90
Jag håller med om det han säger i slutet. Ge det några månader till innan du installerar det då det inte är komplett i dagsläget. Windows 10 är här för att stanna.

Windows 10 är här för att stanna? Vilken korkad kommentar. Den är här för att stanna tills 11:an kommer. Eller hur menar du egentligen? Skulle MS bara ha skämtat om W10? Personligen är jag helt nöjd med W7 och saknar ingen funktion. Jag kommer inte "upp"datera till W10. Får se W10 artar sig men om ens hälften om dess spioneri är sant så kommer jag aldrig skaffa W10. Fortsätter MS på samma sätt med elvan så får jag väl byta OS helt.
Citera
2015-08-03, 14:00
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Varför skulle jag vilja gå ifrån 7an till NSA spionage 10an där cortana spelar in dig och all data lagras. Jag är mån om integritet och privatliv, även om man inte har något att dölja borde man vara det annars anser jag att det är jämförbart med jag skiter i yttrandefrihet eftersom att jag inte har någonting att säga. Det finns inget som lockar mig till att uppdatera, sluta använda Flashback som en jävla propagandblogg där du ber människor uppdatera, var och en tar det beslutet själv.

Och varför skulle det inte ske redan med 7an? Då kan du inte ha tv, eller mobil heller förövrigt, bara så du vet.
Citera
2015-08-03, 14:50
Medlem
shape.the.futures avatar
Äh jag lär bara hålla med här, Windows 10 är grymt, bättre än 8.1.

Win 7 var bra och stabil, men känslan i 10an är bättre...
Citera
2015-08-03, 15:08
Avslutad
Fick mitt nyss så jag har inte provat ännu. Allt ser ut som vanligt.

Edit, Ser nu att mitt W10 inte är klart ännu. "Det laddas i bakgrunden"
Är väl därför allt ser ut som vanligt.
Senast redigerad av Vodo 2015-08-03 kl. 15:12. Anledning: Lägger till ny info ang mitt w10 som nog inte är färdigt än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in