2015-07-25, 15:46
Medlem
zupdawgs avatar
Det börjar bli tid för att bege sig ut och plocka toppisar mina vänner!

Fortfarande för tidigt för de riktiga skördarna, men kanske någon där ute har hittat sina första toppisar redan? Posta bilder!

Lycka till och trippa med förstånd!
Citera
2015-07-25, 22:56
Medlem
1-Hell-of-a-Trips avatar
En regnig sommar borde ge en tidig höstskörd.
Citera
2015-07-26, 01:06
Medlem
-Zex-s avatar
Hittat ett gäng på gräsmattan idag (4-5 st).., men fan de kan inte vara toppisar va? Ska försöka knäppa ett kort, någon som har tips hur man identifierar dom?.. Små bruna, lite violetta/mörkbruna under, med typ ränder, kanske 5-6 cm höga, är de toppisar? Blir en jakt under veckan, återkommer!
Citera
2015-07-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Hittat ett gäng på gräsmattan idag (4-5 st).., men fan de kan inte vara toppisar va? Ska försöka knäppa ett kort, någon som har tips hur man identifierar dom?.. Små bruna, lite violetta/mörkbruna under, med typ ränder, kanske 5-6 cm höga, är de toppisar? Blir en jakt under veckan, återkommer!
Går stammen att snurra runt ett finger och är vit till beige? Jag är ledsen att jag inte kommer ihåg några mer riktigt bra, men jag har för mig att knarkkorven har gjort en identifieringsguide nånstans. Googla!
Citera
2015-07-27, 00:58
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Går stammen att snurra runt ett finger och är vit till beige? Jag är ledsen att jag inte kommer ihåg några mer riktigt bra, men jag har för mig att knarkkorven har gjort en identifieringsguide nånstans. Googla!
Frugan var ju så duktig och klippte gräset idag så kan inte kolla, men ska ut i skog och mark och leta, fasen också... Tack för hjälpen
Citera
2015-07-28, 22:57
Medlem
zupdawgs avatar
Kom ihåg att detta inte är någon identifieringstråd, den har ni här: (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata) (officiell identifieringstråd)
Citera
2015-07-28, 23:32
Medlem
Ser fram emot denna säsong!
Citera
2015-07-29, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-

Att klämma och kolla om dom får blåmärken kan ju vara smått försäkrande.

Då det har regnat mycket och varit kallt, fuktigt och trist väder 4-5 dagar i veckan måste ju bidra till en väldigt bra svampsäsong!

Edit. Ts har tydligen missat en tråd. Mod kan ju sammanfoga.
Senast redigerad av Brain Formula 2015-07-29 kl. 14:46.
Citera
2015-07-29, 14:47
Medlem
NBOMes avatar
Vädret har ju varit bitvis optimalt för en tidig säsong, men vet med mig att det fortfarande är för tidigt när det fortfarande förekommer soltimmar med 15-20 + om dagarna.
Tog en kort kik i en av mina hagar igår och inget har kommit igång där jag brukar hitta massor när säsongen väl kommer igång...
Citera
2015-07-29, 14:50
Medlem
Mommejrs avatar
Inget hittat här heller. Ger mig ut nästa månad i stället.Slutet på månaden kommer min hage jag brukar gå till krylla av svamp Plockade på mig kanske totalt 3000-3500oppisar förra säsongen där
Citera
2015-07-29, 16:02
Bannlyst
Aha såg först nu att detta är första tråden, lol.

Jag kommer rapportera från Umeå med omnejd om hur det ser ut med svamp.
Citera
2015-07-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Inget hittat här heller. Ger mig ut nästa månad i stället.Slutet på månaden kommer min hage jag brukar gå till krylla av svamp Plockade på mig kanske totalt 3000-3500oppisar förra säsongen där

Tur du har eller så kanske du har bra "svampögon".
Själv var jag ute o letade i några kohagar i mitt närområde i september ifol men hittade inte en enda toppis förra säsongen .

Tänkte bege mig till en golfbana nästa månad, läst att dessa områden är utmärkta för att leta svampar, antar att det är det i "ruffen" som dom växer eller är jag fel ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in