Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-25, 14:06
  #1
Medlem
Är det bara jag som startar dagen med mat som inte anses vara frukost mat. Kan starta dagen med kött , ris och annat, fått höra att det inte är bra och att man ska starta dagen med havregrynsgröt, flingor, osv. Vad är skillnaden egentligen? Varför är det inte bra? Gjort så nu hela mitt liv. Nån som kan förklara för mig?
Citera
2015-07-25, 14:09
  #2
Medlem
Blueskillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frog16
Är det bara jag som startar dagen med mat som inte anses vara frukost mat. Kan starta dagen med kött , ris och annat, fått höra att det inte är bra och att man ska starta dagen med havregrynsgröt, flingor, osv. Vad är skillnaden egentligen? Varför är det inte bra? Gjort så nu hela mitt liv. Nån som kan förklara för mig?
Varför ska man börja dagen med havregrynsgröt om man inte gillar det. Det är bara att tuta och köra med det du vill äta till frukost. Det finns nog bara två saker som man kan säga är säkert, det är bra att äta frukost och se sedan till att du under dagen gör av med mera än vad du äter, annars går du upp i vikt.
Citera
2015-07-25, 16:47
  #3
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Folk är generellt efterblivna. Får också väldigt många kommentarer för att jag inte äter kolhydrater till frukost.
Citera
2015-07-25, 18:10
  #4
Medlem
Knotknets avatar
Många länder i Asien har ingen särskild frukostmat, utan äter vanlig middagsmat till frukost. jag har själv blivit serverad middagsmat till frukost när jag övernattat hemma hos familjer och det är verkligen inget som är gott eller något jag är sugen på, trots att jag är en stor frukostätare. jag vill ha smörgåsar, ägg, fil, gröt till frukost men antar att det är en vanesak.
Citera
2015-07-25, 20:02
  #5
Medlem
Frukosten som vi ser den är ju bara en mänsklig konstruktion och begreppet frukost i sig och vad de innebär existerar enbart i våra tankar. Det finns knappast någon naturlag som säger att man ska äta Arla Jordgubbsyoghurt med All Bran flingor, 2 knäckemackor från WASA och ett glas juice.
Citera
2015-07-25, 20:30
  #6
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frog16
Är det bara jag som startar dagen med mat som inte anses vara frukost mat. Kan starta dagen med kött , ris och annat, fått höra att det inte är bra och att man ska starta dagen med havregrynsgröt, flingor, osv. Vad är skillnaden egentligen? Varför är det inte bra? Gjort så nu hela mitt liv. Nån som kan förklara för mig?
Var har du fått höra detta?

Ser inte hur det skulle vara något problem med att äta middagsmat till frukost, när jag inte har tid brukar jag gå direkt på lunchen och köra en sk. brunch istället..
Citera
2015-07-26, 19:43
  #7
Avstängd
Slackoffs avatar
Anledning en till att frukosten består av just frukost mat borde vara att de flesta inte har tid eller ork att laga samma mat som annars?
Citera
2015-07-27, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frog16
Är det bara jag som startar dagen med mat som inte anses vara frukost mat. Kan starta dagen med kött , ris och annat, fått höra att det inte är bra och att man ska starta dagen med havregrynsgröt, flingor, osv. Vad är skillnaden egentligen? Varför är det inte bra? Gjort så nu hela mitt liv. Nån som kan förklara för mig?

Haha, nej det är inte bara du som gör det. Mat är ju mat. Sedan att svenskar brukar äta mjölk och flingor till frukost och amerikanare ägg och bacon, kineser stekta nudlar med grönsaker, tja det är ju mer tradition.
Citera
2015-07-28, 11:05
  #9
Medlem
tj.s avatar
Att man äter icke-frukostmat till frukost är snarare en kulturell fråga än hälsomässig dito. Vissa tycker det är bekvämt att bara hälla upp en skål flingor, andra vill ha lagad mat. Om något är ohälsosamt i det hela så är det snarare den typiska frukostmaten som man serverar barn; corn flakes, vitt bröd, sylt, kräm, juice, etc. Det är liksom socker, socker och ytterligare lite socker.
Citera
2015-07-30, 15:45
  #10
Medlem
Basejumpings avatar
Den "svenska" eller snarare västerländska normen med mackor, flingor etc till frukost är ju bara kulturellt betingat. Är snarare hälsomässigt negativt att ha det som vana..

Jag har ätit samma sak till frukost i flera år nu (förstår inte hur jag inte har tröttnat totalt på det). En stor burk tonfisk med fullkornscouscous och ett glas mjölk. Avsluta med en kopp kaffe & en snus.

Min kropp älskar det och under jobbdagar då jag måste äta lunch sent så håller jag mig pigg länge på det. Märker stor skillnad på prestation, både mentalt och fysiskt, de dagar jag endast kunnat få i mig mer "traditionell frukost".
Citera
2015-07-30, 16:48
  #11
Medlem
Är så jävla trött på människor som ska tycka saker om saker de inte har med att göra med. Vi måste fan införa något slags polis som sätter dit folk som har massa skitåsikter, t.ex. om vad andra äter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback