Citat:
Ursprungligen postat av
nextlife
Point on. Att jag får ångest över hur jag ska fortsätta få det att bli bra är helt korrekt
Då måste du tagga ner när det gäller målbilden.
Tänk så här: Vad är det värsta som kan hända? Att du upptäcker att träningen efter ett tag inte går så bra som du hade önskat? Tror du att någons projekt går spikrakt uppåt? Toppar och dalar är ju en del av hela grejen, de kommer du inte undan. Försök se hela "grafen" framför dig på ett realistiskt sätt. Är det en rät linje? Nog inte va.
Faktiskt är det så att "att lyckas" handlar inte om att vara duktig medan det går bra, utan att kunna resa sig efter man haft en motgång. Därför måste du se helheten ur ett längre tidsperspektiv och inte fokusera på punkter på vägen. Hade alla lagt ner vid minsta misslyckande så skulle ingen ha kommit någon vart.
Dessutom är det viktigt att du inser att ifall du misslyckas med näringsintaget en dag av den ena eller andra anledningen så betyder det inte att hela loppet är kört. Du får tänka att ok, jag misslyckades denna dagen men det kommer flera.
Någon expert sade att om du lyckas t ex hålla din diet till 80% av ursprungsplanen så har du lyckats. Det finns ALLTID fails på vägen och de är inte farliga så länge de är i minoritet. Men då gäller det att du inte släpper allt såfort det blir motigt. Det betyder inte att allt kommer stupa nedåt utan är bara en naturlig avvikelse från din normala prestation.