2015-07-22, 17:59
Medlem
Min "vattentäta" xpera z blev fuktskadad för ett par veckor sen, hörlursingången funkar inte, sidohögtalaren sprakar som bara den när man spelar upp ljud och mikrofonen spelar in brus/sprakande ljud. Skrev till mitt försäkringsbolag och nu har dom gett mig "ersättning". 1300:- får jag utbetalt/handla i deras shop för. Köpte den för något år sedan för 4-5000 och egentligen är ersättningen kanske inte så låg egentligen men jag har en tillägsförsäkring för elektronik som gör så att det inte dras något åldersavdrag de första 3 åren och självrisk på 500 istället för 1500:-. Men ändå så verkar det som att dom gjort det?

Enligt deras beräkningar så är telefonen värd 3200, efter åldersavdrag(?) på 40% och självrisken så blir det kvar ca 1300:- Det får man ju knappast en ny vattentålig telefon för, kan man inte be om en likadan ny telefon och kräva att dom ska skaffa fram en? Dom säljer den telefonen i sin shop för ca 3200 men då ska jag tydligen stå för resten själv vilket jag inte är så sugen på. Trodde jag antingen minst skulle få 2500-3000 utbetalt eller att dom fixade fram en likvärdig telefon till mig. Är det jag som inte fattar hur det funkar på riktigt eller har dom gjort något fel?
Citera
2015-07-22, 18:04
Medlem
SingMeToSleeps avatar
1) Ring ditt försäkringsbolag.
2) Påvisa vart i ditt försäkringsavtal det nämns att åldersavdrag inte ska göras.
3) Ta en runk.
Citera
2015-07-22, 18:20
Medlem
smurflers avatar
Vilket försäkringsbolag är det du har?
Citera
2015-07-22, 18:30
Medlem
Jo självklart ska jag ju ringa till dom men dom stänger vid 17 och såg mailet för någon timme sen. Så tänkte bara kolla här först om någon hade något att säga. Men har nu läst genom mina försäkringsvilkor och det verkar vara jag som har fel trots allt. Inget åldersavdrag var tydligen på stationär hemelektronik och inte hemelektronik i allmänhet som jag trodde. Enligt villkoren så har jag fått ersättning som stämmer överens med mina avtal och deras tabeller. Så tyvärr verkar jag få nöja mig med mina 1300 som för ett år sedan var 4500...

Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Vilket försäkringsbolag är det du har?
Trygg hansa, kanske dags att kolla runt sig efter ett nytt. Andra skadan jag anmäler som jag är sjukt missnöjd med gällande ersättning.
Citera
2015-07-22, 18:52
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colin.Cherry
Jo självklart ska jag ju ringa till dom men dom stänger vid 17 och såg mailet för någon timme sen. Så tänkte bara kolla här först om någon hade något att säga. Men har nu läst genom mina försäkringsvilkor och det verkar vara jag som har fel trots allt. Inget åldersavdrag var tydligen på stationär hemelektronik och inte hemelektronik i allmänhet som jag trodde. Enligt villkoren så har jag fått ersättning som stämmer överens med mina avtal och deras tabeller. Så tyvärr verkar jag få nöja mig med mina 1300 som för ett år sedan var 4500...

Trygg hansa, kanske dags att kolla runt sig efter ett nytt. Andra skadan jag anmäler som jag är sjukt missnöjd med gällande ersättning.

Får man fråga varför du är missnöjd med ersättningen när den är i enlighet med den försäkring du har täckt och betalat för?
Citera
2015-07-22, 19:08
Medlem
Lät väldigt dåligt tycker jag.
När jag råkade hälla ut kaffe över datorn (som var 2 år gammal) vilket resulterade i att den dog så fick jag ersätta de döda delarna (Vilket var allting exl RAM) med nya delar som de kostade då.
Ex grafikkort som gick på 3600kr för 2 år sen fick jag ersätta med ett nytt för 3600kr om jag ville
så här sitter man med en fräsch dator som kostade mig 750kr (självrisk) att få uppgraderad.

Har Folksams drulleförsäkring.
Citera
2015-07-22, 19:11
Medlem
Är ganska säker på att det lägre åldersavdraget endast gäller stationär hemelektronik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in