2021-08-07, 14:33
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
I chimera har man en stad indelad i distrikt och man måste förhindra att man förlorar kontroll över dessa. Det finns inget skepp som man måste bygga i eller liknande och alla uppdrag utspelas i staden. Precis som i Xcom 2 måste man göra val som får konsekvenser när man väljer vad man tar för uppdrag. Det finns ett strategiskt moment i detta, men det är minimalt och är mest till för att driva storyn framåt. När det gäller stridsmomentet är det helt annorlunda eftersom man inte gör alla sina drag under sin stridsrond och sedan agerar fienden alla sina drag. Istället bestäms turordningen för både egna och fiendens soldater inom samma stridsrond och detta kan man på olika sätt påverka och manipulera till sin fördel, vilket är själva grejen med spelet. Personligen tycker jag det är en rolig variation jämfört med klassisk Xcom. Man har också förutbestämda soldater att välja på och möjligheten att ändra på den är mycket mindre än i Xcom och de är också en integrerad del av storyn. Jag har spelat igenom Chimera fyra gånger och tycker det är roligt, men man ska inte tro att det är ett Xcom-light, utan ett eget koncept. När det gäller Xcom2 är det ett absolut favoritspel som jag har 1200 timmar i och väldigt många kampanjer i och eftersom det finns få ofantligt många moddar ger det forfarande nya utmaningar. Just nu kör jag sådana moddar som förstärker fienden brutalt; större poddar och bättre fiender generellt. Jag har flertalet primes i varje uppdrag, vilket kräver helt annan strategi för att lyckas.

Personligen anser jag att chimera är värt att satsa på sålänge man inte förväntar sig att det är Xcom2,5.

Tack för ett utförligt svar! Lutar nog åt att försöka förtränga xcom och testa chimera squad då.
Citera
2021-08-19, 11:55
Medlem
Idumeas avatar
Måste flika in att Studsboll hade rätt, Chimera Squad är en rolig spin-off och absolut värt att testa!
Citera
2021-08-23, 05:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tillbaka till topic, hur fan rekryterar man soldater? när jag startade kunde jag rekrytera 3st men sen dess är det tomt och jag har spelat mer än 30 timmar, dödat 3 chosen och i största allmänhet spöar skiten ur advent men inga rektryter :/
Citera
2021-08-23, 05:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tillbaka till topic, hur fan rekryterar man soldater? när jag startade kunde jag rekrytera 3st men sen dess är det tomt och jag har spelat mer än 30 timmar, dödat 3 chosen och i största allmänhet spöar skiten ur advent men inga rektryter :/

Låter jättekonstigt, i Armory under recruit brukar det finnas i alla fall minst ett tjugotal soldater man ännu inte tagit in.
Citera
2021-08-23, 08:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Låter jättekonstigt, i Armory under recruit brukar det finnas i alla fall minst ett tjugotal soldater man ännu inte tagit in.
står bara no recruits available :/ skrapat ihop 30 soldater varav 6st är mec's jag byggt, några soldater har jag fått in via uppdrag men behöver verkligen mer rekryter för psi lab.
Citera
2023-08-02, 15:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Spelade precis klart Xcom 2 War of the chosen, ja, jag vet, bättre sent än aldrig.
Men jag fick en tanke som jag har svårt att skaka av mig. Gamla original-Xcom spelade jag om hur många gånger som helst, men även fast detta var ett bra spel så har jag lite svårt att se att jag kommer spela om det.
Känns som att spelet styr en alldeles för mycket för att det ska funka som ett ordentligt strategispel, man måste spela det mer eller mindre likadant varje gång.
Och sen på det allt det eviga väntandet. Jag höll på att dö av ålder medans jag väntade på alla jävla meningslösa animationer och filmsnuttar..

Har jag fel? Spelar ni om det?
Citera
2023-08-02, 17:17
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Har jag fel? Spelar ni om det?

Jag har spelat om det många gånger både före och efter WotC. Xcom 2 var mitt första Xcom-spel och jag var totalt kass på första genomspelningen. Det tog mycket spelande för att kunna spela igenom spelet Ironman på svåraste svårigheten.

Edit: Det finns mods som tar bort en del av det som gör att spelet känns totalsegt. Utan QoL mods hade jag inte spelat så mycket som jag gjort.
Senast redigerad av lidden 2023-08-02 kl. 17:19.
Citera
2023-08-03, 10:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Jag har spelat om det många gånger både före och efter WotC. Xcom 2 var mitt första Xcom-spel och jag var totalt kass på första genomspelningen. Det tog mycket spelande för att kunna spela igenom spelet Ironman på svåraste svårigheten.

Edit: Det finns mods som tar bort en del av det som gör att spelet känns totalsegt. Utan QoL mods hade jag inte spelat så mycket som jag gjort.
Ah. Ja, det är nog jag som är lite konstig där. Jag spelar "aldrig" om ett spel för att bara göra det bättre. När jag spelar om så vill jag testa att spela på ett annorlunda sätt, det är väl därför som det nästan bara är rollspel och strategispel som jag gillar, dom är normalt sett byggda för att kunna spelas på olika sätt.
Spelar jag strategi så vill jag klara spelet även med en dålig strategi, ett rollspel vill jag klara även om rollen jag spelar är ett pucko.
Känns som att det inte är möjligt här.

EDIT: Och jag hittade några mods som gjorde saker snabbare, men det var näst intill olidligt långsamt ändå.. Den enda jag hittade som jag hoppade över var en som klippte bort allt som inte var spel, antar att jag skulle köra den om jag spelade om.
Citera
2025-07-15, 21:44
Medlem
Jag var nära att direktklicka när jag såg collection utgåvan för 74 kr till Switch/Switch 2 i Nintendobutiken.

Jag hade ändock vagt minne av sega laddningstider på PC så kollade några recensioner som varierade hur segt de tyckte det var trots lågt satt grafik.
Kommer jag att riskera slänga prokontroll i soffhörnet eller är det bra för att känna semesterlugn att åtgärda tefatsgänget ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in