Citat:
I chimera har man en stad indelad i distrikt och man måste förhindra att man förlorar kontroll över dessa. Det finns inget skepp som man måste bygga i eller liknande och alla uppdrag utspelas i staden. Precis som i Xcom 2 måste man göra val som får konsekvenser när man väljer vad man tar för uppdrag. Det finns ett strategiskt moment i detta, men det är minimalt och är mest till för att driva storyn framåt. När det gäller stridsmomentet är det helt annorlunda eftersom man inte gör alla sina drag under sin stridsrond och sedan agerar fienden alla sina drag. Istället bestäms turordningen för både egna och fiendens soldater inom samma stridsrond och detta kan man på olika sätt påverka och manipulera till sin fördel, vilket är själva grejen med spelet. Personligen tycker jag det är en rolig variation jämfört med klassisk Xcom. Man har också förutbestämda soldater att välja på och möjligheten att ändra på den är mycket mindre än i Xcom och de är också en integrerad del av storyn. Jag har spelat igenom Chimera fyra gånger och tycker det är roligt, men man ska inte tro att det är ett Xcom-light, utan ett eget koncept. När det gäller Xcom2 är det ett absolut favoritspel som jag har 1200 timmar i och väldigt många kampanjer i och eftersom det finns få ofantligt många moddar ger det forfarande nya utmaningar. Just nu kör jag sådana moddar som förstärker fienden brutalt; större poddar och bättre fiender generellt. Jag har flertalet primes i varje uppdrag, vilket kräver helt annan strategi för att lyckas.
Personligen anser jag att chimera är värt att satsa på sålänge man inte förväntar sig att det är Xcom2,5.
Personligen anser jag att chimera är värt att satsa på sålänge man inte förväntar sig att det är Xcom2,5.
Tack för ett utförligt svar! Lutar nog åt att försöka förtränga xcom och testa chimera squad då.