Citat:
Ursprungligen postat av
SilverFang91
Hej, vet inte riktigt hur jag ska ställa denna fråga... Alla har olika behov och känslor man vill agera på men gör inte det för att en norm eller det inte är socialt accepterat eller emot lag.
Min fråga är, till hur stor del agerar ni på era känslor tror ni?
0 - 100% tror jag att jag agerar typ 10% av de saker jag egentligen känner att jag vill göra eller har ett behov av.
En följdfråga, när blir det farligt att inte agera med sina känslor?
Då vi lever upp i olika miljöer så befattar vi verklighet och gränser helt olika.
Då jag ser på mitt eget liv och miljö jag växt upp i så ser jag mig som en kastrerad människa som inte kan överhuvudtaget agera med egen vilja eller känsla då samhället inte alls är anpassat för mig, kanske för att jag har en svag mentalitet eller för att jag inte har förmågan att våga lika mycket som andra individer... Jag har förlorat min väg i livet, dels för att jag växt upp i en svag grundpunkt med en miljö som skulle kunna ärra vem som helst resten av livet, men av anledning av att jag inte agerat på mina egna känslor eller uppfattning så har jag sluppit det... men till vilket pris? Priset är högre då du förlorat din egen personlighet i den förlängda processen.
Jag vet inte om detta är förståeligt men om någon förstår, så skulle jag verkligen uppskatta ert svar om vad ni tror om detta.
Kan säga så här. Om du läser flodhästen i vardagsrummet(skrev fel förut) så kommer du att förstå dig själv och varför du får sådan tvivel på det du känner.
I boken beskrivs det sjuka som en stor jävla flodhäst som står mitt i vardagsrummet( Alkoholisten) Ingen i familjen får se eller säga att som i mitt fall nu då, pappa är full.
Man blev tvingad att låtsas som att pappa ej var full. Sådant skapar känslomässigt kaos.
Du ser ju att han är full och galen och aggressiv kanske nu då men du måste tassa runt och låtsas att den där förbannade flodhästen ej finns där
I och med att jag var rebellen så sa ju jag naturligtvis både högt och tydligt: Pappa är full igen, ser ni inte det? Varvid raseriet stegrar. Jag skrek och hade mig och sa att de inte var kloka någon. De i sin tur sa att jag var galen, fattar du?
Tyst nu Gabrielle, snälla tyst annars blir pappa ledsen eller arg. Pappa är så bara.
Du blir med andra ord känslomässigt kastrerad varenda dag.