2015-07-22, 03:33
Medlem
Hej, jag är en kille på 22år och är ca 177 lång och 50kg som vill gå upp i vikt så fort som möjligt. Jag har väldigt lätt för att gå ner i vikt men svårt att gå upp i vikt så min fråga är vad finns de för mat man kan äta för gå upp i vikt fort?
Citera
2015-07-22, 03:38
Medlem
Pizza, läsk och kekab med extra pommes och en massa socker. Men att vara smal o snabbmatsfet är inte så tjusigt. Annars kolhydrater, proteiner och träna.
Citera
2015-07-22, 03:41
Medlem
mirandakerrs avatar
Alla kombinationer av fett och kolhydrater och lite fibrer får dig att gå upp.
Alltså choklad, glass, godis, pizza.

Olivolja och kokosolja innehåller mycket kalorier per 100 gram, så det bör du äta mycket av.
Ris, pasta, bröd, smör, jordnötssmör, nötter, nutella, bulgur, ost, creme fraiche, grädde och matolja innehåller också mycket kalorier. Försök att äta mycket av dessa produkterna så kommer du att gå upp i vikt lättare.
Citera
2015-07-22, 03:48
Medlem
ska prova måste gå upp i vikt annars blir jag utan brudar hela livet när ser ut som skället haha
Citera
2015-07-22, 13:50
Medlem
MeanMEs avatar
Blanda kolhydrater och fett är en vinnande kombo till att gå upp.
Samt att öka portionsstorleken och röra på dig mindre.

Pasta med gräddsåser.
Öl och chips
Pizza med extra ost och skinka.
Mm.

Vill du ha en bestående viktökning, börja lyfta skrot.
Du kanske kan öka en 3-5 kg per år i muskler utan steroider.
Och det är ju inga kg du blir av med fort.
Citera
2015-07-22, 23:15
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Jag har väldigt lätt för att gå ner i vikt men svårt att gå upp i vikt så min fråga är vad finns de för mat man kan äta för gå upp i vikt fort?

Har du bråttom upp i vikt? Känns ju sådär att bara äta glass, pizza och riktigt onyttiga grejjer om du vill upp i vikt.

Gå upp i vikt gör du nog bäst i vanlig husmanskost. Du räknar helt enkelt ut hur många kalorier din kropp behöver per dag sedan lägger du på 500 kcal typ. Samma gäller ju om man skall ned i vikt (vilket inte är ditt problem) men är ju samma sak, men åt andra hållet. Du behöver ju inte väga maten osv, räcker ju du räknar ihop på ett ungefär så du vet att du får i dig mer kcal över tid än du gör av med.

Hela världen börjar ju bli överviktig, de äter helt enkelt mer kalorier än de gör av med per dag. Är inte raketforskning.

Sedan håller jag även med det MeanME skriver. Om du kan motivera dig att lyfta skrot 3 gånger i veckan, samtidigt som du ökar ditt matintag så kommer nog kommer resultatet. Håll dig mycket till basövningar. Bänkpress, knäböj och marklyft. Övingar som involverar många muskelgrupper och kör igenom kroppen en gång per vecka.

Om du skall gå upp 3-5kg per år får du nog ligga i. Har tränat mycket själv förut och gick segare ju fler år man tränat. Men du verkar av din kroppsvikt inte lyft så mycket och första året brukar man kunna lägga på sig många kilo med styrketräning eftersom kroppen svarar kanon just då.
Citera
2015-07-23, 00:47
Medlem
Yoshi.crews avatar
Vitt bröd, oboy, punchrullar, banan
Citera
2015-07-23, 01:01
Medlem
klybans avatar
Fett och kolhydrater och i ordentliga mängder, det brukar ge folk en ökad vikt.
Citera
2015-07-23, 10:07
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fett och kolhydrater och i ordentliga mängder, det brukar ge folk en ökad vikt.
Japp, men man bör även föra dagbok över vad man äter, och hur mycket. Om jag hade en hundralapp för alla personer som sagt "jag försöker gå upp i vikt och jag äter hela tiden" så skulle jag, tja, ha mycket mer pengar än jag har nu. När man ber dem föra bok över vad de äter på en vecka så visar det sig utan undantag att de äter småportioner och ligger under eller på gränsen till sitt dagliga kaloribehov.

Till trådstartaren: ät en helt vanlig, varierad kost, men försök äta energirikt. Nötter är bra, torkad frukt likaså. Ett hekto jordnötter innehåller 600 kcal, vilket med din vikt antagligen är ca. en tredjedel av ditt dagliga kaloribehov. Kan du få i dig en påse jordnötter under en dag så är det bra. Skippa alla lightprodukter, så klart, drick mjölk med så mycket fett som möjligt, använd vispgrädde om du gör såser.
Citera
2015-07-23, 14:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Japp, men man bör även föra dagbok över vad man äter, och hur mycket. Om jag hade en hundralapp för alla personer som sagt "jag försöker gå upp i vikt och jag äter hela tiden" så skulle jag, tja, ha mycket mer pengar än jag har nu. När man ber dem föra bok över vad de äter på en vecka så visar det sig utan undantag att de äter småportioner och ligger under eller på gränsen till sitt dagliga kaloribehov.

Till trådstartaren: ät en helt vanlig, varierad kost, men försök äta energirikt. Nötter är bra, torkad frukt likaså. Ett hekto jordnötter innehåller 600 kcal, vilket med din vikt antagligen är ca. en tredjedel av ditt dagliga kaloribehov. Kan du få i dig en påse jordnötter under en dag så är det bra. Skippa alla lightprodukter, så klart, drick mjölk med så mycket fett som möjligt, använd vispgrädde om du gör såser.
Det är extremt få som inte går upp i vikt om man äter ordentligt.

Tar man och tittar på programmet superskinny supersize, där de två byter sin kost.
Så har det varit uteslutande halva salladsblad för superskinny, och uteslutande friterade kolhydrater för supersize´s(nästan och liknande).
Citera
2015-07-24, 18:19
Medlem
-RW-s avatar
Ordentlig vispgrädde med 40% fetthalt anser jag vara bra för att nå kalorimålet efter att man fått i sig bra mängd protein/kolhydrat. Två portioner pasta med stuvning på 1 dl grädde och mjölk tillsammans med 200g falukorv stekt i olja. Borde bli minst 1600 kcal om jag tänkt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in