2015-07-22, 01:21
Medlem
För ett par månader sedan så bad min gamle mor mig att hjälpa henne med sina besparade pengar. Hon hade väldigt lite sparat till pension och ville investera sina pengar för hon hade hört att då kunde dem minsann växa. Hon hade själv kollat upp lite information, men som med många andra så skrämdes hon bort av stora ord och svåra begrepp. Så hon bad mig sköta det. Det gjorde jag med glädje, och hjälpte henne med sin portfölj. Det var inte så svårt, och eftersom jag är ganska stor inom passiv investering behövde jag inte röra den mer än nån gång var sjätte månad.

Någon tid går och hon hade pratat med sina väninnor (Också runt 50+) och nu ville dem också att jag skulle hjälpa dem. Det hade gått bra för min mor, och dem hade också väldigt lite förståelse av finansvärlden. Så jag hjälpte dem också. Många portföljer liknade min mors, men vissa ville vara med lite själva och bestämma, andra ville ha mer aktiv förvaltning (fast de kanske inte använde exakt de orden), etc.

Nu undrar jag om det är lönt att försöka göra detta till något sorts extraknäck på sidan. Det verkar finnas en uppsjö av 50+ damer som inte kan ett skvatt om finansvärlden. Hur går jag till väga? Behöver jag någon form av licens? Certifikat? Jag vet att jag behöver ett godkännande av FI för att hantera pengar på detta sätt, men är det annars bara att tuta och köra?
Citera
2015-07-22, 13:05
Medlem
neurobotics avatar
Ja, nu skulle jag nog inte göra det du tänkt.

Sedan 2008 har ju en apa kunna kastat bananer på aktier och fonder och fått en riktigt bra utveckling.

Men vad gör du året 10 damer i 50 + åldern tappat 25-35% av alla sina pengar? Om det nu händer (och det kommer troligtvis hända någon gång) så blir ju stämningen blir ju knappast bra. Helst mellan din mor och hennes väninnor skulle jag tro.

Vet inte vad lagarna säger. Men skulle vara kul att höra om någon som vet vad som gäller i denna fråga.
Citera
2015-07-22, 20:37
Medlem
När Günther Mårder pratade med Erik Lidén om hur det gick till när han startade sitt fondbolag lät det inte direkt som något gemene man gör i en handvändning. Pratades om mångmiljonbelopp och rejält komplexa ansökningsprocesser om jag inte missminner mig.

Om du fortfarande är intresserad kan det nog vara lite intressant att lyssna på prateriet nedan:
https://soundcloud.com/sparpodden/sp...ter-erik-liden
Citera
2015-07-22, 22:12
Medlem
Räkna med att du behöver minst en miljon och en kompanjon för att öht klara FI:s krav.

http://theinsider.se/2014/06/23/sa-s...-du-fondbolag/
Citera
2015-07-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Räkna med att du behöver minst en miljon och en kompanjon för att öht klara FI:s krav.

http://theinsider.se/2014/06/23/sa-s...-du-fondbolag/
Jamen titta där. Där har du ju all nödvändig information ifrån prateriet i skriftlig form.
Citera
2015-07-22, 22:58
Medlem
Fondbolag kanske var fel ord. Jag skulle ju då inte driva några egna fonder, utan snarare investera kunders pengar i de fonder och aktier jag tycker passar efter vad de har för mål.
Citera
2015-07-23, 12:29
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMop
Fondbolag kanske var fel ord. Jag skulle ju då inte driva några egna fonder, utan snarare investera kunders pengar i de fonder och aktier jag tycker passar efter vad de har för mål.

Så som i "investeringsrådgivare"? Kan inte tänka mig att det behövs någon kontroll om det du säljer är just rådgivning och inte själv förvaltar några pengar åt någon annan.

Bra affärsidé, tycker jag, för att ha "vid sidan om" och möjligen tjäna lite pengar då och då. Möjligen kan du efter ett tag dessutom affiliera dig med något annat investeringsbolag för att rekommendera deras tjänster/produkter mot någon procent av priset.

Tycket det låter roligt! Kör på och lycka till!
Citera
2015-07-24, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Så som i "investeringsrådgivare"? Kan inte tänka mig att det behövs någon kontroll om det du säljer är just rådgivning och inte själv förvaltar några pengar åt någon annan.

Bra affärsidé, tycker jag, för att ha "vid sidan om" och möjligen tjäna lite pengar då och då. Möjligen kan du efter ett tag dessutom affiliera dig med något annat investeringsbolag för att rekommendera deras tjänster/produkter mot någon procent av priset.

Tycket det låter roligt! Kör på och lycka till!

Kollade upp det på FI:s hemsida. Som det verkar behöver jag bara tillstånd som fysisk person, eftersom jag kommer vara den enda anställde på företaget. Jag är dock inte hundra på vad dem menar med ansökan. Vad är det för faktorer som påverkar om jag får tillstånd?

Jag har fortfarande kvar min försäkringsförmedlarlicens från ett par år sedan då jag jobbade som telefonförsäljare, men för den var jag tvungen att göra en examination. Jag antar att det är samma sak här. Dem ber mig också uppge namnet på min "ansvarsförsäkringsgivare". Någon sådan tror jag inte att jag har.

Får väl ringa och höra med dem imorgon.

EDIT: Har nu letat lite mer och fått reda på att de två certifieringar jag antagligen behövar är för livförsäkring och investeringsrådgivning.
http://www.finanskompetens.se/utbild...ormedling_liv/
http://www.finanskompetens.se/utbild...ngsradgivning/

Samt ansökan om tillstånd för mig och mitt bolag. Detta skulle landa på en kostnad runt 16800 kr. Ganska matigt för något jag trodde man kunde starta lite snabbt på sidan utan några större avgifter.
Senast redigerad av MrMop 2015-07-24 kl. 05:29.
Citera
2015-07-26, 00:25
Medlem
Hej,

Här kan nog jag ge lite svar. Om du inte vill starta fond är det diskretionär förvaltning det handlar om. Det får enligt FI du göra om du:
a) har tillstånd för fondverksamhet (sidotillstånd)
b) är AIF-förvaltare (sidotillstånd)
c) Värdepapperbolag

Som du ser behöver du vara ett fondbolag om du inte kör på alternativ c. VP-bolag är väldigt krävande och inte minst 1,3MSEK i startkapital. Ansökan kostar ca 300 000 i bara ansökningkostnad. Den är inget du som lekman gör själv, utan räkna med juristkostnader på kanske 1 MSEK.

Sen tillkommer ledningprövning, ägarprövning, organisatoriska krav etc..

Inte för att krossa dina drömmar, men det är höga trösklar i finans tack vare reglering. På gott och på ont.

Förvaltar du inte minst 400-500 miljoner är det inte värt det. Dessutom säger FI garanterat nej om du inte får in lite folk med erfarenhet och tungviktare i styrelsen, även om du har pengarna. Det finns fondhotell, men det kostar en hel del..

Hoppas mitt inlägg var till lite hjälp!
Citera
2015-08-01, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfet
Hej,

Här kan nog jag ge lite svar. Om du inte vill starta fond är det diskretionär förvaltning det handlar om. Det får enligt FI du göra om du:
a) har tillstånd för fondverksamhet (sidotillstånd)
b) är AIF-förvaltare (sidotillstånd)
c) Värdepapperbolag

Som du ser behöver du vara ett fondbolag om du inte kör på alternativ c. VP-bolag är väldigt krävande och inte minst 1,3MSEK i startkapital. Ansökan kostar ca 300 000 i bara ansökningkostnad. Den är inget du som lekman gör själv, utan räkna med juristkostnader på kanske 1 MSEK.

Sen tillkommer ledningprövning, ägarprövning, organisatoriska krav etc..

Inte för att krossa dina drömmar, men det är höga trösklar i finans tack vare reglering. På gott och på ont.

Förvaltar du inte minst 400-500 miljoner är det inte värt det. Dessutom säger FI garanterat nej om du inte får in lite folk med erfarenhet och tungviktare i styrelsen, även om du har pengarna. Det finns fondhotell, men det kostar en hel del..

Hoppas mitt inlägg var till lite hjälp!

Tråkigt att det är så. Investeringsrådgivning är väl det näst bästa, då får jag inte ta hand om kundernas pengar själv, utan endast ge rådgivning. Det var det jag skrev om i mitt förra inlägg. I bästa fall så kanske man kan röra sig från investeringsrådgivning till någon form av förvaltning inom ett redan existerande bolag, alternativt jobba några år inom ett rådgivningsbolag för att sedan pröva lyckan på egen hand. Då får man ju dessutom utbildningen och certifikationen betald på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in