2015-07-20, 18:33
Medlem
Har inte lst p s mycket om historien bakom dessa begrepp. Enligt Heidegger kommer de frn Descartes. Descartes menade att mnniskan var en tnkande substans. Enligt Heidegger r mnniskan ingen substans alls. Heidegger identifierar tre varan. Substanser, verktyg och tillvaro (Dasein). Det skulle allts ligga ngot i grundvalarna till distinktionen, begreppsbildningen, av subjektivt objektivt som r felaktigt d vi r tillvaro och inte en tnkande substans. Fr Heidegger r tillvaron nstan vrlden. Subjektivt och objektivt blir inte srskilt anvndbara begrepp i den meningen, d de r beroende av dualismen i en tnkande substans och en utstrckt substans.

Subjektivt och objektivt r drfr beroende av substansteorin som grundval. Men om den inte r sann fr alla ting (verktyg, tillvaron) mste man verge skillnaden.

Har ngon mer tankar om det hr?
Citera
2015-07-20, 18:59
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Descartes och Heidegger r inga som man ska bry sig s srskilt mycket om, tminstone inte nr det gller ontologi av ngot slag. Vrlden r inte dualistisk p annat stt n att fenomenvrlden existerar, vilken dock r en illusion.
Citera
2015-07-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Descartes och Heidegger r inga som man ska bry sig s srskilt mycket om, tminstone inte nr det gller ontologi av ngot slag. Vrlden r inte dualistisk p annat stt n att fenomenvrlden existerar, vilken dock r en illusion.

Tycker du? Heideggers fundamentalontologi (vilket innebr att utreda grundvalen fr all ontologi, vill sga tillvaron) r ju helt otrolig som jag ser det. Likas har han brutit upp substansteorin fullstndigt med vid-handen (verktyg), och tillvaro. Bara att se att vara inte r en substans alls r fin fint tnkande.

Enda problemet r all hans jargong. Som jag ocks mste gra mig skyldig till i mina inlgg om hans tnkande.
Citera
2015-07-20, 19:29
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Tycker du? Heideggers fundamentalontologi (vilket innebr att utreda grundvalen fr all ontologi, vill sga tillvaron) r ju helt otrolig som jag ser det. Likas har han brutit upp substansteorin fullstndigt med vid-handen (verktyg), och tillvaro. Bara att se att vara inte r en substans alls r fin fint tnkande.

Enda problemet r all hans jargong. Som jag ocks mste gra mig skyldig till i mina inlgg om hans tnkande.

En substans r ju bara ett namn p ngot som r en illusion, s att f bort det begreppet r ju inte ngon stor bragd precis. Subjekt och objekt r ocks bara benmningar p fenomen som i denna illusion tycks tskilda.

Schopenhauer och buddhismen frklarar det mycket bra.
Citera
2015-07-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En substans r ju bara ett namn p ngot som r en illusion, s att f bort det begreppet r ju inte ngon stor bragd precis. Subjekt och objekt r ocks bara benmningar p fenomen som i denna illusion tycks tskilda.

Schopenhauer och buddhismen frklarar det mycket bra.

Aha, jag r inte srskilt plst om Schopenhauer. Kanske den filosof jag r minst plst om.
Citera
2015-07-29, 01:51
Medlem
Mrkligt att detta inte gav mer intresse. I princip alla mnniskor i vst bygger sina livsskdningar p att s mycket r "subjektivt". Folk blir till och med solipsister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in