Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 18:33
  #1
Medlem
Har inte läst på så mycket om historien bakom dessa begrepp. Enligt Heidegger kommer de från Descartes. Descartes menade att människan var en tänkande substans. Enligt Heidegger är människan ingen substans alls. Heidegger identifierar tre varan. Substanser, verktyg och tillvaro (Dasein). Det skulle alltså ligga något i grundvalarna till distinktionen, begreppsbildningen, av subjektivt objektivt som är felaktigt då vi är tillvaro och inte en tänkande substans. För Heidegger är tillvaron nästan världen. Subjektivt och objektivt blir inte särskilt användbara begrepp i den meningen, då de är beroende av dualismen i en tänkande substans och en utsträckt substans.

Subjektivt och objektivt är därför beroende av substansteorin som grundval. Men om den inte är sann för alla ting (verktyg, tillvaron) måste man överge skillnaden.

Har någon mer tankar om det här?
Citera
2015-07-20, 18:59
  #2
Medlem
Redoxreaktions avatar
Descartes och Heidegger är inga som man ska bry sig så särskilt mycket om, åtminstone inte när det gäller ontologi av något slag. Världen är inte dualistisk på annat sätt än att fenomenvärlden existerar, vilken dock är en illusion.
Citera
2015-07-20, 19:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Descartes och Heidegger är inga som man ska bry sig så särskilt mycket om, åtminstone inte när det gäller ontologi av något slag. Världen är inte dualistisk på annat sätt än att fenomenvärlden existerar, vilken dock är en illusion.

Tycker du? Heideggers fundamentalontologi (vilket innebär att utreda grundvalen för all ontologi, vill säga tillvaron) är ju helt otrolig som jag ser det. Likaså har han brutit upp substansteorin fullständigt med vid-handen (verktyg), och tillvaro. Bara att se att vara inte är en substans alls är fin fint tänkande.

Enda problemet är all hans jargong. Som jag också måste göra mig skyldig till i mina inlägg om hans tänkande.
Citera
2015-07-20, 19:29
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Tycker du? Heideggers fundamentalontologi (vilket innebär att utreda grundvalen för all ontologi, vill säga tillvaron) är ju helt otrolig som jag ser det. Likaså har han brutit upp substansteorin fullständigt med vid-handen (verktyg), och tillvaro. Bara att se att vara inte är en substans alls är fin fint tänkande.

Enda problemet är all hans jargong. Som jag också måste göra mig skyldig till i mina inlägg om hans tänkande.

En substans är ju bara ett namn på något som är en illusion, så att få bort det begreppet är ju inte någon stor bragd precis. Subjekt och objekt är också bara benämningar på fenomen som i denna illusion tycks åtskilda.

Schopenhauer och buddhismen förklarar det mycket bra.
Citera
2015-07-20, 19:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En substans är ju bara ett namn på något som är en illusion, så att få bort det begreppet är ju inte någon stor bragd precis. Subjekt och objekt är också bara benämningar på fenomen som i denna illusion tycks åtskilda.

Schopenhauer och buddhismen förklarar det mycket bra.

Aha, jag är inte särskilt påläst om Schopenhauer. Kanske den filosof jag är minst påläst om.
Citera
2015-07-29, 01:51
  #6
Medlem
Märkligt att detta inte gav mer intresse. I princip alla människor i väst bygger sina livsåskådningar på att så mycket är "subjektivt". Folk blir till och med solipsister.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback