2015-07-20, 15:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det gäller en studerande tjej på 22 som vill dryga ut studiemedlen med lite svartjobb. Inte nåt RUT och ROT-avdrag alltså. Hon har erfarenhet av att jobba med barn men ingen utbildning.

Vad kan vara rimlig timlön? Ska man be om reskostnader dessutom?
Citera
2015-07-20, 15:41
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det gäller en studerande tjej på 22 som vill dryga ut studiemedlen med lite svartjobb. Inte nåt RUT och ROT-avdrag alltså. Hon har erfarenhet av att jobba med barn men ingen utbildning.

Vad kan vara rimlig timlön? Ska man be om reskostnader dessutom?
100 kronor i timmen, inte mer. Hur lång är är resan till arbetsplatsen?
Citera
2015-07-20, 15:47
Medlem
Gissar att det ligger ganska nära hundvakt. Betalas sällan per timme om det är svart, utan per pass. Tror det fortfarande ligger på ungefär 100-150/pass i Stockholm.
Citera
2015-07-20, 16:10
Medlem
Du kan begära i lön vad folk är beredda att betala. Hur långt är ett pass, och vad har du för arbetsuppgifter? Ska du bara sitta i en soffa och titta på en unge eller städa och laga mat också påverkar lönen. Antar att folk kanske betalar 300-500 för ett pass, om du passar barn till någon som har "pengar" och ett fint hem. Då vill man inte släpa in vad som helst över tröskeln. Så är du rejäl och pålitlig, får du vända dig till "finare" familjer.
Citera
2015-07-20, 16:11
Moderator
tobess avatar
Max 100 kr i timmen för tiden hon är där.

Beroende lite på hur situationen ser ut med resetid/kostnader så kanske någon extra spänn där, d.v.s. om hon lätt kan komma till er bostad med kollektivtrafik och om man kan utgå från att hon har ett månadskort så inte en spänn i resekostnader. Om hon måste sitta i bil en halvtimme för att ta sig dit, så eventuellt lite extra för bensinen.

Sen beror det ju lite på hur det ser ut med andra "förmåner" också som kan påverka lönen. Om hon t.ex. får äta maten som finns i kylskåpet hemma hos er eller dylikt så kan lönen för all del justeras en del neråt.

Redan 100 kr i timmen blir en rätt hög nettolön.
Citera
2015-07-20, 19:47
Medlem
bithaxs avatar
100 kr svart är bra. Vill du hustla kan du köra 90 eller något.
Citera
2015-07-21, 03:16
Medlem
Vi anlitar dottern till en bekant. 15 år gammal, får 50 kr/tim.
Citera
2015-07-22, 13:25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tack för alla svar.

Min släkting har inte flyttat än, så vi vet inte hur det kommer se ut. Hon är orolig över att få ekonomin att gå ihop på bara studielån, så jag ville kolla upp lite vad som kan vara rimligt i lön. Tror barnvaktsjobb är lätt att få när man inte längre är tonåring och svartjobb drar ju inte ner studiemedlen.

100 spänn tycker jag är bra betalt. Nu litar jag på er kära flashbackare att det är rimligt att begära, möjligen krypa ner till 90 som fortfarande är en hyfsad slant för ett lättsamt jobb.

Varför jag undrar om resor, är att det känns läskigt med en ung tjej som promenerar hem mitt i natten. Vet inte hur det är med nattlig kollektivtrafik, men man måste ju ändå gå till bussen och stå där och vänta. När jag var i 20-årsåldern var det inga problem att gå hem, om man så var på lyset och hade kort kjol osv. Det har blivit mycket mer bråk och osäkert för unga tjejer sen dess.

Hade helst velat att föräldrarna bjuder på taxi, men det kanske inte är rimligt? Kanske är det jag som är hönsmamma?

Med en bra timlön på 100 spänn kan hon ju i och för sig ta taxi ändå utan att förtjänsten äts upp.
Citera
2015-07-23, 09:46
Medlem
Codens avatar
Barnvakten ligger man väl med som betalning...iaf efter man kommit på henne med att stjäla eller porrsurfa...det har jag sett på internet så det måste vara sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in