2015-07-19, 23:58
Medlem
Tjena! Ska nu bygga eget då jag tröttnat duktigt på min bärbara, denna dator skall då vara avsedd för gaming vill hålla mig till en relevant prislapp undrar om jag skall uppgradera något eller om den kommer vara så bra som möjligt.

Kan även tillägga att jag inte vill att den gör alldeles för mycket ljud!

Tack på förhand! !

Länk till nuvarande vision:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8201906/2015-07-19
Citera
2015-07-20, 00:55
Medlem
x12s avatar
Har du tänkt överklocka den groteskt mycket? (rekommenderas inte)
eller tänker du bara köra den som den är?

Har du planer på att sätta i ett andra grafikkort i den?
Om inte, då räcker det gott&väl med ett 650w nätagg, egentligen skulle det funka med ett 500w också, men 650 ger ordentligt med marginaler.

120 gig hårddisk är ruggigt trångt. Utrymmet försvinner fort när ett antal spel installeras och man kör program som cachar, temp-lagrar filer osv. Rekommenderar 500 gb som primär disk. Det är fortfarade inte fel att ha en mekanisk disk för fillagring, film, musik osv i bakgrunden.

Planera gärna in 16 gb minne i budgeten, men det går fortfarande köra med 8 också.

Alla de fläktar du valt plus vattenkylningen som också har fläktar plus chassiet som redan har två, alla de där hjälps åt att väsnas även om de kör på låga varv. Överklockning genererar mer värme, mer strömåtgång osv och hjälper till att dra upp bruset från fläktar mm.

Ska du INTE överklocka så kan du ta bort hela vattenkylningskitet, ta bort minst tre av de extra fläktarna, kan gå ner en nivå i moderkort(det behöver inte hete "gaming"), och säkerligen mer som går optimera också, och det ska inte behöva väsnas ens under hög belastning.
Chassiets placering i rummet påverkar naturligtvis också hur mycket det hörs. Sämsta stället att ha det på är uppe på bordet, bästa är nere vid golvet och en bit in.
Citera
2015-07-20, 01:17
Medlem
Loxuss avatar
Intels nya processorer släpps nästa månad.

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Har du tänkt överklocka den groteskt mycket? (rekommenderas inte)
eller tänker du bara köra den som den är?

Har du planer på att sätta i ett andra grafikkort i den?
Om inte, då räcker det gott&väl med ett 650w nätagg, egentligen skulle det funka med ett 500w också, men 650 ger ordentligt med marginaler.

120 gig hårddisk är ruggigt trångt. Utrymmet försvinner fort när ett antal spel installeras och man kör program som cachar, temp-lagrar filer osv. Rekommenderar 500 gb som primär disk. Det är fortfarade inte fel att ha en mekanisk disk för fillagring, film, musik osv i bakgrunden.

Planera gärna in 16 gb minne i budgeten, men det går fortfarande köra med 8 också.

Alla de fläktar du valt plus vattenkylningen som också har fläktar plus chassiet som redan har två, alla de där hjälps åt att väsnas även om de kör på låga varv. Överklockning genererar mer värme, mer strömåtgång osv och hjälper till att dra upp bruset från fläktar mm.

Ska du INTE överklocka så kan du ta bort hela vattenkylningskitet, ta bort minst tre av de extra fläktarna, kan gå ner en nivå i moderkort(det behöver inte hete "gaming"), och säkerligen mer som går optimera också, och det ska inte behöva väsnas ens under hög belastning.
Chassiets placering i rummet påverkar naturligtvis också hur mycket det hörs. Sämsta stället att ha det på är uppe på bordet, bästa är nere vid golvet och en bit in.

Bättre att ha lite framförhållning och köra 750W ifall han får för sig att köra SLI, eftersom moderkortet stödjer det.

120GB duger alldeles utmärkt till systemdisk. Det är ju med en 1TB mekanisk också (där spel ska installeras, dom tjänar i allmänhet inget på att vara på SSD).
Senast redigerad av Loxus 2015-07-20 kl. 01:20.
Citera
2015-07-20, 01:36
Medlem
Skulle inte tagit i5 4670k när i5 4690k är 150kr billigare samt snäppet bättre. Cpu kylaren är bra men dyr, tänker du inte överklocka som en galning är den overkill. Särskilt då du nämner att du vill ha en tyst dator så är den cpu kylaren inte direkt tyst utan som sagt mer för de fanatiker som vill få ut max prestanda ur sin cpu. Väldigt många "extra" fläktar, kommer väsnas mycket utan att kyla mycket mer.

Msi 970 3490kr https://www.netonnet.se/art/komponen...g/210096.8989/ 500kr billigare grafik kort och nästintill indentiskt, det kortet du har valt kan överklockas lite bättre men inte värt 500kr mer för dom små marginalerna som går att trycka ut. Runt 3% skillnad i fps enligt en snabb googling. Alltså får du möjligtvis ut ~3% mer men betalar 12.5% mer, msi kortet är det mest prisvärda jag kan hitta i dagsläget, ibland finns det asus/msi kort för 3k under rea men det är kanske inget man går och väntar på.

Finns även en strix för 3390kr http://cdon.se/hemelektronik/asus/as...s_Video%20Card

Gigabyte g1 > MSI gaming > Asus strix när det kommer till 970 korten brukar man säga, skillnaderna är små och därför bättre att gå efter priset. Både msi och asus korten jag länkade är mer prisvärda tack vare rean enligt mig.

Edit: MSI och ASUS korten är semi passiva vilket betyder att fläktarna inte snurrar så länge korten är svala nog, typ när du surfar/kollar på film eller sitter med andra mindre krävande program och är således väldigt tysta under dessa förhållanden.
Senast redigerad av Heffadynga 2015-07-20 kl. 02:01.
Citera
2015-07-21, 10:23
Medlem
Tackar för alla svar so far!

Vill ju ha lite "killer-dator"! Men det gör ju inte att de låter lite, den behöver inte riva huset det är mer så jag menar, jag funderade också på 4690 men polarn rekommenderade denna då den gick att överklocka något extremt sa han, men har nog tänkt att hålla det original, pengar är inte heller det största problemet!

Jag spelar mest CS:GO och kommer som ni eventuellt ser i min inköpslista dra hem BenQ skärmen för den är 144Hz etc etc! BenQ = Man får det man betalar för..

Ni får mer än gärna göra lite killer datorer som fixar CS:GO med runt 300 FPS smäll gärna med en motivering till varför det skulle bli bättre etc etc, underlättar mycket för mig då jag ser det framför mig och inte bara massa siffror och kromulurer

Tack som fan hittills!
Citera
2015-07-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jclindberg
Vill ju ha lite "killer-dator"! Men det gör ju inte att de låter lite, den behöver inte riva huset det är mer så jag menar, jag funderade också på 4690 men polarn rekommenderade denna då den gick att överklocka något extremt sa han, men har nog tänkt att hålla det original, pengar är inte heller det största problemet!

4690k är känd för att just klocka lite bättre än 4670k :P Skillnaden mellan dessa 2 chip är att i 4690k har dom förbättrat hur den leder bort värme och på så sätt hålls kall bättre än 4670k, och går därför även att klocka bättre. 4690k är uppgraderingen på 4670k, vilket namnet anger, samt att 4690k kom 1 år senare.
Citera
2015-07-21, 13:08
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Tackar för alla svar so far!

Jag spelar mest CS:GO och kommer som ni eventuellt ser i min inköpslista dra hem BenQ skärmen för den är 144Hz etc etc! BenQ = Man får det man betalar för..

Ni får mer än gärna göra lite killer datorer som fixar CS:GO med runt 300 FPS smäll gärna med en motivering till varför det skulle bli bättre etc etc, underlättar mycket för mig då jag ser det framför mig och inte bara massa siffror och kromulurer

Tack som fan hittills!

300fps i cs go är inga problem. Jag får ut runt 400 med en 4690k och ett 960. Kör 1440p och det mesta på high
Citera
2015-07-21, 17:54
Medlem
Citat:
Tjena! Ska nu bygga eget då jag tröttnat duktigt på min bärbara, denna dator skall då vara avsedd för gaming vill hålla mig till en relevant prislapp undrar om jag skall uppgradera något eller om den kommer vara så bra som möjligt.

Kan även tillägga att jag inte vill att den gör alldeles för mycket ljud!

Tack på förhand! !

Länk till nuvarande vision:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8201906/2015-07-19

Vänta några veckor på skylake, vore dumt att inte ha en generation senare cpu i 2-3 pga att man inte väntade ett par veckor, sen känns ju 4000kr för ett 970, och cdon hade ett ok pris på en asus-variant.

2500kr för en skärm som inte har officiellt stöd för freesync/gsync känns lite dumt, köp en billig skärm för tusenlappen och köp en ny nästa år när priserna -förmodligen- gått ner så använder så kan du ha två skärmar, man fattar inte hur gött det är med två skärmar förräns man går tbx till en skärm igen, detta gäller inte spel doc.
Citera
2015-07-21, 17:56
Medlem
Köp färdigt i stället. Då får du garanti
Citera
2015-07-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longstreet
Köp färdigt i stället. Då får du garanti

Du får garanti på allt du köper, dessutom så har du reklamation på tre år som egentligen är lite galet men bra för oss konsumenter och duger inte det har man hemförsäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in