• 2
  • 3
2015-07-21, 11:35
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
andra sidan hur mnga 22 ringar (som rr sig rtt flyktigt p en arbetsmarknad) skulle DU vara beredd att lna ut miljontals kronor till fr ett lgenhetskp, utan ngon skerhet? Till i princip noll rnta? Utan amorteringskrav? Tycker nog att det r rtt rimligt med en kontantinsats?

Vem har talat om "utan amorteringskrav"? Och skerheten r ju bostaden. Om banken gr bedmningen att bostaden inte r vrd inkpspriset s lnar de helt enkelt inte ut. D fr vi en sundare och bttre prisjusterad marknad. Det r inte Manhattan vi talar om hr.
Citera
2015-07-21, 13:26
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Vem har talat om "utan amorteringskrav"? Och skerheten r ju bostaden. Om banken gr bedmningen att bostaden inte r vrd inkpspriset s lnar de helt enkelt inte ut. D fr vi en sundare och bttre prisjusterad marknad. Det r inte Manhattan vi talar om hr.

Ah. Frlt min dumhet - jag trodde att det diskuterades ngot som var ett verkligt problem och just nu? I s fall r ju lnet - i princip - amorteringsfritt. Och p en marknad som genom en massa tillkrnglade tgrder som att snka styrrntan hela tiden - fortstter uppt.

Problemet r vl - just nu - att bostadsmarknaden r rtt verhettad. Och frr eller senare vnder rntan p lnet uppt och samtidigt bostadspriserna nedt. D r ju just lgenheten som belnats en tmligen dlig skerhet - om det r den enda skerheten - fr lnet? Speciellt om det skulle rra sig om ett bostadsomrde "lite utanfr den allra hetaste zonen" dr bostadsmarknaden kan frvntas att g i princip i st?

Pratar vi bara ekonomiska teorier har du ju frsts rtt.
Citera
2015-07-21, 14:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Detta!

Lga ingngstrsklar men med stenhrda amorteringskrav skapar en sundare och mer rrlig bostadsmarknad, dr man exempelvis kan slja och kpa mindre/billigare om ena parten blir arbetsls eller liknande. Det r ocks ett system som gynnar dem som vill gra en klassresa, och inte bara dem som redan har (rika frldrar). rligt, hur mnga 25-ringar kan egentligen fronta kontantinsatsen till en tva i Stockholms innerstad helt fr egen maskin?

Nuvarande system r trgt och hggradigt ineffektivt.

S lnge inte bostderna bara str tomma spelar det vl ingen roll om det r en fattig ungdom eller lite rikare person? Alla mste ju bo ngonstans oavsett. S om dom bostderna gr till dom som har och r beredda p att lgga ut pengar r det frre som tvlar om resten.

Allts problemet r vl inte att vissa inte har rd med kontantinsats utan att det helt enkelt finns fr f bostder s att ven dom utan pengar har nnstans att bo?
Citera
2015-07-21, 16:10
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Det var klart hgre rntor frr i tiden och inte lika enkelt att lna pengar som det r i dagslget. Visst r priserna citat "all-time-high" men s r ven lnerna. Det du har tillgngligt varje mnad efter fasta kostnader r betalda ger dig mycket mer saker fr pengarna n de fick p 60-talet.

Har du klla p ditt sista pstende?

P 60-talet kunde mig veterligen (efter samtal med mnniskor som levde d) en vanliga arbetare med skitjobb frsrja bde fru, ngra barn, samt ha sommarstlle, bt och bil, samt eget hus frsts. Kan man det idag? Knappast!

Tydligen r sverige vrldsledande (ven jmfrt med new york och andra vrldsmetropoler!) vad gller sinnessjuka priser p bostder i frhllande till allt fr lga rsinkomster:

Citat:
"Sverige har vrldens dyraste hus, i frhllande till disponibel inkomst. Och vi har vrldens strsta rntedoping. Det r oskert om det r en bubbla, men det finns skl till oro", sger Magnusson.

http://www.di.se/artiklar/2010/10/15...krav-pa-bolan/
Citera
2015-07-21, 22:53
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Har du klla p ditt sista pstende? [..]

Jag antar att du hrt talas om industrialism, globalisering och lglnelnder. Det r ett faktum att du kan kpa mycket mer saker fr den del av din inkomst som r disponibel fr konsumtion varje mnad nu jmfrt med fr 60 r sedan. Vill du s kan du hitta butiker dr du kan f fem par jeans, fem trjor, fem t-shirtar och fem par skor fr mindre n 5.000:-. Det alternativet fanns inte fr 50-60 r sedan, frga dina farfrldrar!

Visst kostar en skrddarsydd kostym ungefr lika mycket i dagslget som den gjorde p den tiden om man ser till hur mnga % av rslnen man mste lgga p den. Men Geks, Jula etc. krngde inte ut billigt skrp p den tiden.

I dagslget kan du kan kpa en radio fr under 1% av din mnadsln, en elvisp fr 2% och en micro fr under 5% av din mnadsln. 10% av din mnadsln ger dig en vecka i Spanien om du ker p billigaste charterresan.

Ja, vi fr mycket fler saker fr vra pengar idag n man gjorde p 60-talet. Faktum.
Citera
2015-07-22, 09:04
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Detta!

Lga ingngstrsklar men med stenhrda amorteringskrav skapar en sundare och mer rrlig bostadsmarknad, dr man exempelvis kan slja och kpa mindre/billigare om ena parten blir arbetsls eller liknande. Det r ocks ett system som gynnar dem som vill gra en klassresa, och inte bara dem som redan har (rika frldrar). rligt, hur mnga 25-ringar kan egentligen fronta kontantinsatsen till en tva i Stockholms innerstad helt fr egen maskin?

Nuvarande system r trgt och hggradigt ineffektivt.

Personligen r jag skittrtt p alla bortskmda ynglingar som ska ha allt p ett silverfat.
Har man p ngot stt rtt till att f en tva i Stockholms innerstad nr man fyller 25?
Alla vet att ungdomar som bor hemma r den kpstarkaste gruppen p marknaden, 90% av all reklam p tv riktar sig till vilken grupp?
Det finns hyresrtter att f tag p men i omrden som inte r jtte attraktiva.
En bostadsrtt i ett hyfsat omrde gr att f tag p runt 1,5miljoner och att kunna skrapa ihop 2-300,000 nr man bor hemma hos frldrarna ska vl inte ta s jkla lng tid om man som de flesta hemmaboende inte har mer n 5000kr i fasta utgifter fr mat och boende.
Sluta gnll och gr ngot t saken sjlv, man behver inte det nyaste fifa spelet och springa p krogen varje vecka i sina nyinkpta stayhard.se klder.
Citera
2015-07-22, 09:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Personligen r jag skittrtt p alla bortskmda ynglingar som ska ha allt p ett silverfat.
Har man p ngot stt rtt till att f en tva i Stockholms innerstad nr man fyller 25?
Alla vet att ungdomar som bor hemma r den kpstarkaste gruppen p marknaden, 90% av all reklam p tv riktar sig till vilken grupp?
En bostadsrtt i ett hyfsat omrde gr att f tag p runt 1,5miljoner och att kunna skrapa ihop 2-300,000 nr man bor hemma hos frldrarna ska vl inte ta s jkla lng tid om man som de flesta hemmaboende inte har mer n 5000kr i fasta utgifter fr mat och boende.
Sluta gnll och gr ngot t saken sjlv, man behver inte det nyaste fifa spelet och springa p krogen varje vecka i sina nyinkpta stayhard.se klder.

Det r frvisso sant.

Nr jag brjade kra taxi bodde jag fortfarande hemma. Fick ut 15-20k/mn. Trotts att jag bara hade mat och bilkostnader s var det inte mycket kvar av dom pengarna.

Men samtidigt om jag ska se tillbaks s r man helt enkelt inte "ekonomiskt mogen" nog i det skedet. Hela ens liv har man sttt utanfr allt vad gller ekonomi, planering, ransonering. Det r ingenting man greppar bara fr att man har en heltidln som rullar in.

Den dagen jag fr ungar ska dom f vara med och lra sig hur man skter sig pengar. Den strsta missen jag skulle sga att frldrar idag gr. Det r frst nr man fr det svrt man inser pengarnas vrde. Frhoppningsvis r det inte krt redan d.
Citera
2015-07-22, 16:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Folk pluggar tills de r 25, lgg p 5 rs heltidsarbete innan en kontantinsats r ihopsparad - 30 bast r nog en mer realistisk lder att kpa en av dagens verprissatta bostder.

Tar man bort kontantinsatsen s ligger bankerna risigt till den dag priserna gr ner, fr det gr de frr eller senare.

De som gnller p kontantinsatsen r de som inte har rd men saknar sjlvinsikt.
Citera
2015-07-22, 17:26
Medlem
Om jag skulle kpa en bostad fr lt oss sga 1,5 miljon skulle jag hellre ha kontantinsatsen p banken och dagens lga rnta. Skulle rntan g upp p 7-8% skulle jag lgga in kontantinsatsen + vrigt sparande som amortering. Jmfr med studieln, med amorteringstid p 25 r och 1% rnta klarar man ett bra liv med en studieskuld men samtidigt en okej buffert istllet fr att ha en lgre studieskuld och en knaper buffert.

andra sidan r man ofta tv nr man kper hus. De som bodde i hus i strre stder p 60-talet var ofta folk med hg ln, medan arbetarfamiljer bodde i hyresrtter. Ngon med medelln gillade lget och bodde i Rinkeby istllet fr innanfr tullarna i Stockholm. Mnga farfar som frsrjde familjen p en arbetarln p 60-talet bodde p landet eller i smstder, dr huspriserna fram till cirka 10 r sen inte var srskilt dyra alls. P 60-talet hade mnga arbetare lrt sig snickra och hade kompisar som snickrade, p den tiden hjlpte man varandra mer n idag istllet fr att hyra in folk, s att bygga ett hus behvde inte bli s dyrt heller.

Fr samhllsekonomins skull kan kontantinsatser p sikt hlla nere priserna ngot, men kolla priserna p bostadsrtter i mellanstora stder och jmfr 2012 med 2015 s har det kat som tusan trots krav p kontantinsats.
Citera
2015-07-24, 15:21
Medlem
WenJiabaos avatar
Som ngon skrev tidigare s beror priskningarna frmst p bostadsbrist. Drfr r risken fr bubbla lg om man jmfr med t ex Kina dr mycket byggs p spekulation.

Om ekonomin och befolkningen vxer snabbare n bostadsbyggandet s kommer priserna att fortstta upp. Om det dremot kommer en rejl lgkonjuktur kommer vi se en stagnation men knappast en kollaps. Detta eftersom det inte finns tomma lgenheter.

S minst 15% kontantinsats hade jag krvt fr att lna ut.

Att sedan sossarnas sjuka bostadspolitik sedan 49-talet gjort att bara rikas barn kommer att kunna flytta hemifrn r en dets ironi.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in