2015-07-19, 19:39
Medlem
Novus4212s avatar
Som rubriken säger.

Vad är egentligen ekonomiskt oberoende?

Hur definierar man termen och vad menas egentligen med ekonomiskt oberoende eller är det individens behov och enskilda värderingar som sätter termen "jag är ekonomiskt oberoende"?

För mig är ekonomiskt oberoende om jag har löpande kostnader i månaden, utan några skulder alls och allt är betalt, på 10,000 (hyra, försäkringar, mat, etc) och jag har investeringar/tillgångar som som genererar (exempelvis) 25,000 efter skatt varje månad.
Citera
2015-07-19, 20:01
Medlem
Ekonomiskt oberoende ar du nar

Du kan leva som DU vill pa kapitalavkastning.

Du kan leva som DU vill utan att forvarvsarbeta. Givetvis kan du arbeta ideellt med nagot du brinner for,hjalpa grannar och vanner etc

Du inte behover avsta fran nagonting DU vill kopa utan att gora avkall pa nagot annat
(Inom rimliga granser. Nej jag raknar inte en resa till manen,kop av en 130meters yacht,12 Ferarris och en bla Bently samt en 420m2 vaning pa Strandvagen plus en villa pa Maldiverna som normala inkop en ekonomiskt oberoende Svensk kan gora. Oljearab miljardar...kanske)

Och allt ar helt individuellt. For mig duger 3000USD/manad alldeles utmarkt att vara ekonomiskt oberoende pa
For nagon annan med andra krav pa livet kanske det maste till en nolla till ...eller tva for att det ska funka.

MvH
Peller
Citera
2015-07-19, 20:08
Medlem
Jag skulle se mig som ekonomiskt oberoende om jag kunde säga upp mig för att alla mina löpande utgifter betalas mha avkastning på kapital, samtidigt som kapitalet ändå växer (dvs avkastningen är större än de samlade utgifterna).

Ekonomiskt oberoende behöver inte nödvändigtvis innebära att jag ska vara skuldfri, så länge avkastningen från kapitalet överstiger eventuell skuldränta plus övriga löpande utgifter.
Citera
2015-07-19, 20:49
Medlem
Termen är ju suddig i sig då jag personligen skulle jag kunna se mig själv som ekonomiskt oberoende om jag blev av med min totala mängd tillgångar utan att faktiskt bry mig eller skadas av det. Så länge det finns utgifter av värde baserade på personlig standard så är man ekonomiskt beroende och inte tvärt om. Men visst, för saken skull; en summa på $XX XXX i månaden skulle göra mig ekonomiskt oberoende.
Citera
2015-07-19, 21:16
Medlem
Zaedrewss avatar
För min del är du oberoende om du inte behöver ta notis till löpande kostnader som hyra då som exempel. Bryr du dig inte ett skit om sådana småsaker och allt går på typ autogiro då är du ekonomisk oberoende.
Citera
2015-07-19, 22:12
Medlem
Jag är ekonomiskt oberoende, och nöjd, när jag har:

*Ett hem där jag bor större delen av året, pris ca 15 mil.
*Vardagsbil, 600k.
*Leksaksbil, 1 mil.
*Sommar/fjäll-hus, ca 10 mil.

Utöver det har jag ca 20 miljoner i tillgångar, mest aktier, pref-aktier, aktier med mycket avkastning och en mindre del i diverse små bolag som jag tror på. Räknar defensivt med 6% per år vilket renderar i 1,2 mil per år. Ca 3/5, 720k, av det är direktavkastning och det är det jag kommer leva på. Det är placerat i ett isk-konto och är då, typ, skattefritt. Vilket kommer räcka till resor, underhåll av bilar och hus. Resten är värdeökning på kapitalet.

Tekniskt sätt är väl man ekonomiskt oberoende när man kn sluta jobba men fortfarande leva som man gör. Man kan ju sälja allt man har och leva på 10k i månaden om man bor och lever billigt, men ser ingen mening i det. Termen ekonoimiskt oberoende ser jag som en synonym till rik, vilket man är om man ens tillgångar matchar det jag listat ovan.
Senast redigerad av penna26 2015-07-19 kl. 22:15.
Citera
2015-07-19, 22:59
Medlem
calvinclowns avatar
När man är dollarmiljonär. Då kan man leva på avkastningen från säkra investeringar.
Citera
2015-07-20, 00:02
Medlem
Det är när man kan sluta jobba och leva på bankkontot. För mig skulle vara om jag kunde plocka ut 350 000/ år i resten av mitt liv.
Citera
2015-07-20, 02:12
Medlem
En defination av ekonomiskt oberoende:

När man sitter i ett privatjet och snortar kokain från brösten på två supermodeller på väg till sin privata ö i västindien.

en annan:

När passiv avkastning från ens investeringar täcker ens nuvarande levnadskostnader, dvs du kan säga upp dig från jobbet och ligga på soffan utan att det påverkar ditt liv.
Citera
2015-07-20, 02:36
Medlem
Lieberts avatar
  1. Det skede då ens ekonomi inte är beroende av stödjande faktorer som stat och familj med mera.
  2. Det skede då ens ekonomi giver friheten att säga upp sig och fortsätta leva som man gjorde innan för att ekonomin hålls ihop av passiva inkomster där inga andra faktorer spelar in som stödjande till ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in