En intressant artikeln (enligt mig då förstås) om ett ämne som berör IT-säkerhet och jag själv visste inte det fanns att man kunde tjäna pengar på detta sättet, så tänkte informera om detta för jag vet att det finns många duktiga och kompetenta användare på detta forum som kanske redan gör detta eller kanske försöker börja nu när de ser att man kan faktiskt tjäna en del pengar på detta.
http://www.dn.se/ekonomi/teknik/hand...ts-prisjagare/
Vad anser ni, gör företagen rätt eller fel att erbjuda personer att hitta fel i deras system på detta sättet?
Själv tycker jag det är rätt, allt för att göra deras system eller vad de har att erbjuda säkrare.
Vad för kunskaper bör man ha för att ens börja med detta om man vill tjäna lite pengar?
Citat:
Handeln med buggar omsätter miljoner – de är nätets prisjägare
Citat:
Google, Facebook och andra globala techbolag har gett upp inför den svarta marknaden där kriminella handlar med säkerhetsluckor. I stället bjuder de in hackarna att angripa deras system – och betalar tiotals miljoner kronor till de som lyckas.
DN har mött svenskarna som tar chansen att hacka storbolag lagligt.
DN har mött svenskarna som tar chansen att hacka storbolag lagligt.
Citat:
En stor marknad har vuxit fram. Facebook har hittills betalat hackare omkring 25 miljoner kronor, Google drygt 33 miljoner kronor.
Tanken med att köpa buggarna var att möta en växande svart marknad, där kriminella köper och säljer säkerhetshål och attackprogram. Information om en sårbarhet som kan låta en brottsling håva in kontokortsnummer eller länsa konton i en internetbank är värda stora summor.
Företagens motdrag: Köp buggarna från hackarna innan de kriminella gör det.
Tanken med att köpa buggarna var att möta en växande svart marknad, där kriminella köper och säljer säkerhetshål och attackprogram. Information om en sårbarhet som kan låta en brottsling håva in kontokortsnummer eller länsa konton i en internetbank är värda stora summor.
Företagens motdrag: Köp buggarna från hackarna innan de kriminella gör det.
http://www.dn.se/ekonomi/teknik/hand...ts-prisjagare/
Vad anser ni, gör företagen rätt eller fel att erbjuda personer att hitta fel i deras system på detta sättet?
Själv tycker jag det är rätt, allt för att göra deras system eller vad de har att erbjuda säkrare.
Vad för kunskaper bör man ha för att ens börja med detta om man vill tjäna lite pengar?