2015-07-18, 22:30
Medlem
Bassplays avatar
Ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan, jag byggde min första egna dator i slutet av 2011 och har sedan dess uppgraderat det mesta förutom ram.

Hårddisken som sitter i är ännu äldre, säkert cirka 2008-2009 och har tyckt att det funkar okej hittils.
Jag försökte mig på att köra ett nedladdat windows ( har ett äkta på första installationen ) för att ''rensa'' men det blev inte som jag trodde det skulle bli, har precis allt kvar trots att jag valde alternativet att data ska försvinna och har nu 2 instanser av windows som jag får välja mellan när jag startar datorn, vet hur man får bort det men inte riktigt det som är problemet.

Mitt system är just nu otroligt instabilt och jag kan krasha lite hur som helst ( total freeze , måste stänga av datorn och starta om) när jag har igång mer än en sak åt gången eller när jag spelar något tyngre än cs go, trodde först det var någon temperatur som blir för hög men hade fel, så vad jag undrar nu är..

Tror ni det skulle hjälpa att köpa en ny hårddisk och installera ett äkta windows på den?

Specs på datorn ifall det är relevant ;

Radeon r9 270x
16 gm ram
AMD FX-Series FX-8350 4,0GHz
Senast redigerad av Bassplay 2015-07-18 kl. 22:33.
Citera
2015-07-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan, jag byggde min första egna dator i slutet av 2011 och har sedan dess uppgraderat det mesta förutom ram.

Hårddisken som sitter i är ännu äldre, säkert cirka 2008-2009 och har tyckt att det funkar okej hittils.
Jag försökte mig på att köra ett nedladdat windows ( har ett äkta på första installationen ) för att ''rensa'' men det blev inte som jag trodde det skulle bli, har precis allt kvar trots att jag valde alternativet att data ska försvinna och har nu 2 instanser av windows som jag får välja mellan när jag startar datorn, vet hur man får bort det men inte riktigt det som är problemet.

Mitt system är just nu otroligt instabilt och jag kan krasha lite hur som helst ( total freeze , måste stänga av datorn och starta om) när jag har igång mer än en sak åt gången eller när jag spelar något tyngre än cs go, trodde först det var någon temperatur som blir för hög men hade fel, så vad jag undrar nu är..

Tror ni det skulle hjälpa att köpa en ny hårddisk och installera ett äkta windows på den?

Specs på datorn ifall det är relevant ;

Radeon r9 270x
16 gm ram
AMD FX-Series FX-8350 4,0GHz

Gissar på att det är förbannada hjälpprogrammet gaming evolve eller vad det heter, vanligtvis startas det två program, ett som är för drivisar och inställningar och ett annat som skall förbättra speluppleve, videoinspelning, synka spel mm, stäng av det andra programmet och testa.
Citera
2015-07-19, 00:01
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Gissar på att det är förbannada hjälpprogrammet gaming evolve eller vad det heter, vanligtvis startas det två program, ett som är för drivisar och inställningar och ett annat som skall förbättra speluppleve, videoinspelning, synka spel mm, stäng av det andra programmet och testa.

Har inte det, det avmarkerade jag när jag installerade amd catalyst, vill inte ha sånt skräp
Citera
2015-07-19, 00:26
Medlem
Vilket OS har du?, och är det legit eller inte?, det kan vara en dålig hackad verision.
Läste lite snabb förut och såg inte att det är labilt hela tiden.

Har du haft ett nvidia-kort installerat på samma dator och inte formaterat alltihop?, har läst att det kan skära sig en aning, men att det finns cleanup-program för sådant.
Är hårddisken seg och låter mycket?, då kan det vara dags för en ny.

https://netonnet.se/art/komponenter/...b/218776.8993/
Den har jag tänkt och köpa, får se om den finns kvar när jag får pengar annars köper jag nog från tyskland.
Citera
2015-07-19, 01:07
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vilket OS har du?, och är det legit eller inte?, det kan vara en dålig hackad verision.
Läste lite snabb förut och såg inte att det är labilt hela tiden.

Har du haft ett nvidia-kort installerat på samma dator och inte formaterat alltihop?, har läst att det kan skära sig en aning, men att det finns cleanup-program för sådant.
Är hårddisken seg och låter mycket?, då kan det vara dags för en ny.

https://netonnet.se/art/komponenter/...b/218776.8993/
Den har jag tänkt och köpa, får se om den finns kvar när jag får pengar annars köper jag nog från tyskland.

Jag hade legit version av windows 7 Professional, svensk version, anledningen att jag försökte installera windows på nytt var för jag hade samma problem på det som nu på det som inte är legit.

Aldrig haft annat än amd/ati produkter, seg är hårddisken, jämfört med dagslägets hårddiskar,det är en gammal mekanisk, tror den är på 5000 nånting rpm. 5400/600 nånstans.
Citera
2015-07-19, 03:53
Medlem
x12s avatar
Det här kan ha mer än 1000 orsaker, rena gissningsleken om det inte finns mer info att gå på.

Sockla om alla moduler som t.ex minnen och grafikkort, även alla kablar från nätagget.

Kör memtest från bootbar cd, det finns t.o.m inbyggt på vissa nyare moderkort.

Se till att både dator och monitor+övrig kringutrustning som har 3-polig kontakt är kopplade till ett jordat uttag. Åtminstone till en gemensam grendosa som är jordad, sedan spelar det mindre roll om grendosan kopplats på ett jordat uttag även om den helst bör vara det.

Ett döende/dåligt nätagg som genererar sviktande spänning, t.ex kraftigt rippel på 5v eller 3.3v, det kan mycket väl orsaka systemhäng.

Hårddisken KAN ha dåliga sektorer, men det brukar generera bsod, inte frysning. Det kan väl ändå vara ett bra tillfälle nu att byta disk då den är 6-7 år, särskilt om det är en trög 5400-varvare.

Min första misstanke, efter att de enklaste åtgärderna testats, är att felet beror på nåt program som är gemensamt mellan installationerna, någon mjukvara som är skräp fastän du tror det är ett ok program. Exempelvis norton, itunes, chrome osv. Lägg inte in NÅT av det, kör endast ett 100% rent operativ utan någonting extra alls förutom avast. Det är INTE ok att använda avg eller windows defender istället. Inte förrän avast är uppe & rullar med senaste definitionerna är det ok att sätta i egna media, scanna dem ordentligt för att utesluta skadekod på usb-pinnar, hembrända dvd osv. Kör aldrig utan ett bra antivirusprogram.

Om du behåller disken, se till att vid installation av windows välja avancerat läge, ta bort befintlig partition och gör en fullständig omformatering av disken. Kopiera INTE över filer från en backup eller liknande pga risken att det är nåt infekterat på den, välj att lägga in den lagliga windowsversionen och hämta ner drivrutiner direkt från nätet. Om det behövs drivrutiner för att t.ex få igång det inbyggda nätverkschipet, använd den cd som följde med moderkortet, inte egna lagringsmedia pga risken att det är de som orsakar problemen.

Börja med det där. Borde ta nån dag eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in