2015-07-18, 00:42
Medlem
Tjena.

Efter att ha jobbat ihop morsans förtroende i månader efter att (FB) Husrannsakan och fråga hänt. Så raserades allt i dag, på några minuter. Någon jävel som påstår sig vara min granne har ringt till henne och sagt att jag säljer knark och han är helt säker på detta.

Det finns många konstiga saker kring det här.. han inledde samtalet med "är det du som är delägare till *min lägenhet*" och att han ens ringer min morsa och säger detta. Varför inte polisen?

Jag planerar att polisanmäla det här fanskapet för förtal.

Efter lite forskning så har jag tagit reda på att det är endast föreningen som kan se vilka som verkligen äger en lägenhet, dvs vilka som betalat osv. Och han visste ju att hon var delägare, så han måste ju ha kontaktat föreningen och frågat detta.

Om nu föreningen har gett ut informationen till denna granne och de vägrar ange vem det är som fått informationen, som med extremt stor sannolikhet gjort detta samtalet, är det skyddande av brottsling? Ska skriva ett brev till föreningen och vill veta vad jag kan utnyttja för att outa den där jäveln.

mvh
Citera
2015-07-18, 01:06
Medlem
Ta reda på allt du kan om detta as o sätt åt honom hårt,sånt här får inte hända,vilka idioter!
Citera
2015-07-18, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bempa11
Ta reda på allt du kan om detta as o sätt åt honom hårt,sånt här får inte hända,vilka idioter!

Ska göra mitt bästa!

Många läsare men inga svar, ingen som har något?

mvh
Citera
2015-07-18, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goo3e
Tjena.

Efter att ha jobbat ihop morsans förtroende i månader efter att (FB) Husrannsakan och fråga hänt. Så raserades allt i dag, på några minuter. Någon jävel som påstår sig vara min granne har ringt till henne och sagt att jag säljer knark och han är helt säker på detta.

Det finns många konstiga saker kring det här.. han inledde samtalet med "är det du som är delägare till *min lägenhet*" och att han ens ringer min morsa och säger detta. Varför inte polisen?

Jag planerar att polisanmäla det här fanskapet för förtal.

Efter lite forskning så har jag tagit reda på att det är endast föreningen som kan se vilka som verkligen äger en lägenhet, dvs vilka som betalat osv. Och han visste ju att hon var delägare, så han måste ju ha kontaktat föreningen och frågat detta.

Om nu föreningen har gett ut informationen till denna granne och de vägrar ange vem det är som fått informationen, som med extremt stor sannolikhet gjort detta samtalet, är det skyddande av brottsling? Ska skriva ett brev till föreningen och vill veta vad jag kan utnyttja för att outa den där jäveln.

mvh

Ytterst osannolikt att det blir skyddande av brottsling eftersom brottet som begåtts mot dig är förtal vilket inte går under allmänt åtal
Förtal är inte ett brott som polisen utreder utan du får själv driva enskilt åtal(utom i särskilda fall, där t.ex den drabbade är minderårig eller om förtalet fått särskilt stor spridning och eller/konsekvens).
Och eftersom polisen inte kommer utreda grundbrottet så kan det inte bli fråga om skyddande av brottsling.

När det gäller vem det kan vara så finns det ju säkerligen fler alternativ än att det är någon från föreningen som informerat om ägarskapet direkt på det sättet du skriver om här.
Du och din mor har garanterat vänner/bekanta som känner till det. De i föreningen kan ha pratat om det med många människor. Det finns ganska många alternativ.

Så visst försök få reda på vem det är och dra sedan den personen inför rätta om du vill men jag tror inte att du kan räkna med någon hjälp från polis/åklagare med det här.
När det gäller skyddande av brottsling så knappast aktuellt för ett så ringa brott som förtal.
Citera
2015-07-18, 09:27
Moderator
blomvattnares avatar
Tillägg i rubrik: "grannen för förtal".

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem