2015-07-17, 15:53
Medlem
Jag funderar på att studera Civilingenjör Teknisk fysik, och inriktningen finansiell modellering har intresserat mig, kan någon vara vänlig att berätta lite om denna utbildning. Umeå universitet verkar även som en bra skola att plugga Teknisk fysik, den är ju bland annat den enda skola i Sverige som har fått "mycket hög kvalite"
Citera
2015-07-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnketo96
Jag funderar på att studera Civilingenjör Teknisk fysik, och inriktningen finansiell modellering har intresserat mig, kan någon vara vänlig att berätta lite om denna utbildning. Umeå universitet verkar även som en bra skola att plugga Teknisk fysik, den är ju bland annat den enda skola i Sverige som har fått "mycket hög kvalite"

Umeå är ju varken en av de "fyra stora" ingenjörsskolorna. Jag antar att det inte är ingenjörssektionen som fått "mycket hög kvalitet" från något okänt?
Citera
2015-07-17, 16:34
Medlem
Jo tyvärr, det är det inte som du säger, det som gör att de flesta tycker som chalmers o sånt är för att chalmers har hög kvalite på alla utbildningar. Men Umeå har kanske 1 eller 2 som har "ej tillräcklig kvalitet". Men just när det gäller teknisk fysik så har det den enda som har mycket hög kvalitet, och det är dessa mätningar är de som alla skolar använder sig utav.
Senast redigerad av Johnketo96 2015-07-17 kl. 16:44.
Citera
2015-07-17, 16:43
Medlem
Jag tror att ett fel många gör är att kolla generellt, man får kolla varje utbildning för sig och därefter måste man bedöma kurserna, och hur de passar lärosättet, och därefter jämföra utbildningen med andra liknande i Sverige. Och just när det gäller Teknisk fysik i Umeå, så känns den bättre och åtminstone lika bra som ett fåtal andra Teknisk fysik utbildningar runt om Sverige.
Citera
2015-07-17, 17:35
Medlem
Citat:
Jag tror att ett fel många gör är att kolla generellt, man får kolla varje utbildning för sig och därefter måste man bedöma kurserna, och hur de passar lärosättet, och därefter jämföra utbildningen med andra liknande i Sverige. Och just när det gäller Teknisk fysik i Umeå, så känns den bättre och åtminstone lika bra som ett fåtal andra Teknisk fysik utbildningar runt om Sverige.

Jag har för mig att den utredningen har fått ganska mycket kritik. Om du har planer på att göra karriär inom finansbranschen finns det inget annat val än de fyra stora (det finns ingen chans att någon av deras traditionella civ.ing.-utbildningar har tvivelaktig kvalité). Alla BB är rätt kräsna och chansen att du lyckas komma till intervju om du inte studerat på de fyra stora är minimal. De flesta kollar inte ens på din ansöka om du inte läst på rätt uni.

Du måste också tänka på kontaktnätet du skapar under skoltiden, vilket är överlägsen på de bästa skolorna om du spelar dina kort rätt.
Citera
2015-07-17, 17:47
Medlem
Vad baserar du detta på?? Om du kollar på vissa framgångsrika matematiker, som Escher, Cantor, Boole, dessa människor gick inte på någon "bra" skola, men lyckades. Vad baserar du på när du påstår att de "fyra" största skolarna är de bästa, ska man följa rykten endast?

Om man kollar på utbildningen i sig självt så är den inte sämre än Chalmers Teknisk fysik, och om du påstår det så skulle jag gärna vilja höra varför, och jag orkar inte höra att man ska följa status och sånt, för det kommer inte att låta en person att lyckas.
Senast redigerad av Johnketo96 2015-07-17 kl. 17:50.
Citera
2015-07-17, 18:22
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Vad baserar du detta på?? Om du kollar på vissa framgångsrika matematiker, som Escher, Cantor, Boole, dessa människor gick inte på någon "bra" skola, men lyckades. Vad baserar du på när du påstår att de "fyra" största skolarna är de bästa, ska man följa rykten endast?

Om man kollar på utbildningen i sig självt så är den inte sämre än Chalmers Teknisk fysik, och om du påstår det så skulle jag gärna vilja höra varför, och jag orkar inte höra att man ska följa status och sånt, för det kommer inte att låta en person att lyckas.
Du kan inte jämföra en karriär inom academia på 1800-talet med en karriär inom dagens industri.

Det går naturligtvis att ha en framgångsrik karriär fast man pluggat vid ett mindre populärt universitet, men då gör man det onödigt jobbigt för sig.
Citera
2015-07-17, 18:26
Medlem
SJälvklart går det inte att göra det när man menar industri, men detta är ju problemet att man följer rykten före kunskap.
Citera
2015-07-17, 22:42
Medlem
Man bör vara medveten om att endast kvaliteten på utbildningen eller kunskaper avgör inte hur attraktiv man är på arbetsmarknaden. I regel så är status, gemenskap och liknande delaktikt. Och övriga meriter såklart. KTHare anställer KTHare osv.

Men det är nog inte en dålig utbildning på något sätt, men förvänta dig inte att du får toppjobb pågrund av ditt val av skola och att du läser den på den mest gynnsamma skola för teknisk fysik för att du läser en utbildning som har fått beröm en gång för att vara bra.

Jag hade heller aldrig valt umeå om man kan komma in på någon av de 4 stora eller luleå.
Citera
2015-07-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV
Man bör vara medveten om att endast kvaliteten på utbildningen eller kunskaper avgör inte hur attraktiv man är på arbetsmarknaden. I regel så är status, gemenskap och liknande delaktikt. Och övriga meriter såklart. KTHare anställer KTHare osv.

Men det är nog inte en dålig utbildning på något sätt, men förvänta dig inte att du får toppjobb pågrund av ditt val av skola och att du läser den på den mest gynnsamma skola för teknisk fysik för att du läser en utbildning som har fått beröm en gång för att vara bra.

Jag hade heller aldrig valt umeå om man kan komma in på någon av de 4 stora eller luleå.
Jo självklart är det som du säger, men den största faktorn beror på hur mycket man själv är intresserad. Som exempelvis så har min kompis bror pluggat utbildningen Teknisk fysik i Umeå, och efter 4 års erfarenhet så fick han ett jobb som Kvantitativ analytiker i London. Enligt honom, så sa han att det är mest rykten som sprids, och att det främst handlar om hur mycket individen själv kämpar för sitt mål. Är det inte så att efter ett par års erfarenhet så är inte skolan lika viktig?

Men dessa fyra skolor som ni nämner har ett bra rykte beror till störst del på att dessa skolor har inte en enda utbildning som är lägre än Hög kvalite. Men när jag har jämfört de olika kurserna och läromålen mellan de olika skolarna när det gäller utbildningen teknisk fysik så är det inte så stor markant skillnaden mellan att läsa teknisk fysik i Umeå eller Chalmers, jag försöker bara vara ärlig.

För att i den här tråden försöker jag framförallt endast fokusera på teknisk fysik, men om man ska kolla generellt över alla utbildningar då är CTH och KTH ett mycket bra val.
Senast redigerad av Johnketo96 2015-07-18 kl. 12:01.
Citera
2015-07-18, 12:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jo självklart är det som du säger, men den största faktorn beror på hur mycket man själv är intresserad. Som exempelvis så har min kompis bror pluggat utbildningen Teknisk fysik i Umeå, och efter 4 års erfarenhet så fick han jobb som Kvantitativ analytiker i London. Enligt honom, så sa han att det är mest rykten som sprids, och att det främst handlar om hur mycket individen själv kämpar för sitt mål. Är det inte så att efter ett par års erfarenhet så är inte skolan lika viktig?

Men dessa fyra skolor som ni nämner har ett bra rykte beror till störst del på att dessa skolor har inte en enda utbildning som har inte Hög kvalite. Men när jag har jämfört de olika kurserna och läromålen mellan de olika skolarna när det gäller utbildningen teknisk fysik så är det inte så stor skillnad.

Jag hänvisar till inlägget jag skrev i en av dina andra trådar. Pratar man om de stora internationella investmentbankerna, och i synnerhet om de som räknas som tier 1 (dvs de mest eftertraktade bankerna som också tenderar att vara de som kvartal på kvartal gör större vinster än konkurrenterna) så är det i verkligheten så att dessa diskriminerar mycket hårt mot mindre ansedda skolor.

Vill man ha en realistisk chans att få anställning hos någon av dessa så är det i första hand HHS (inte för kvanttjänster dock naturligtvis) och i andra hand KTH som gäller i Sverige, med ekonomprogrammet på LU på en tredje plats (även då inte för kvanttjänster så klart).

Källa: Jag har personligen arbetat i ett antal år på en tier 1-bank och varit med och rekryterat ett antal HHS- och/eller KTH-alumner (jag själv är både HHS- och KTH-alumn) men inte en enda alumn från Umeå (helt oavsett vilket program). Jag fick ärligt talat inte ens in ett enda CV från någon som läst i Umeå, sannolikt för att dessa CV:n filtreras bort av HR-personal utan att front office-personal (som fattar de konkreta rekryteringsbesluten) någonsin ens får se dem.

I grund och botten bryr sig dessa arbetsgivare inte det minsta om vad UKÄ haft för omdöme om enskilda utbildningar enskilda år, utan man fokuserar mycket hårt på skolor som ligger i Stockholm och utbildningar som har höga antagningspoäng. För att ha en realistisk chans att kallas till intervju krävs även höga betyg från dessa utbildningar.

Fokuserar man på den svenska finansmarknaden däremot så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna få ett hyfsat kvalificerat jobb med en examen från den här utbildningen du frågar om. Du bör dock fortfarande satsa på att få höga betyg. Finansbranschen är inte samma sak som att forska i matematik. Man har normalt sett så många ansökningar att man helt enkelt kan kräva någon som BÅDE kan "tänka utanför boxen" OCH har höga betyg.
Senast redigerad av nihilverum 2015-07-18 kl. 12:07.
Citera
2015-07-18, 12:10
Medlem
Citat:
Jo självklart är det som du säger, men den största faktorn beror på hur mycket man själv är intresserad. Som exempelvis så har min kompis bror pluggat utbildningen Teknisk fysik i Umeå, och efter 4 års erfarenhet så fick han ett jobb som Kvantitativ analytiker i London. Enligt honom, så sa han att det är mest rykten som sprids, och att det främst handlar om hur mycket individen själv kämpar för sitt mål. Är det inte så att efter ett par års erfarenhet så är inte skolan lika viktig?

Men dessa fyra skolor som ni nämner har ett bra rykte beror till störst del på att dessa skolor har inte en enda utbildning som är lägre än Hög kvalite. Men när jag har jämfört de olika kurserna och läromålen mellan de olika skolarna när det gäller utbildningen teknisk fysik så är det inte så stor markant skillnaden mellan att läsa teknisk fysik i Umeå eller Chalmers, jag försöker bara vara ärlig.

För att i den här tråden försöker jag framförallt endast fokusera på teknisk fysik, men om man ska kolla generellt över alla utbildningar då är CTH och KTH ett mycket bra val.
Citat:
Vad snackar du ens om, du kan uppenbarligen inget om kunskap när du säger att man måste endast gå i "bra" skolar, exempelvis min syster gick i Umeå universitet, pluggade teknisk fysik, och idag jobbar hon som Kvantitativ analytiker i London, så skärp dig!! det har inget med skolan att göra, utan endast hur mycket kunskap du själv har och hur mycket du vill utvecklas
Har både din syster och din kompis bror läst F i Umeå och fått jobb i London? Shit vilken targetskola Umeå verkar vara för kvantarna i London!

Jag tycker absolut att du ska köra på Umeå isåfall. Med den placementfrekvensen och personliga kontakter lär du ju få jobb direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in