Citat:
Ursprungligen postat av
Johnketo96
Jo självklart är det som du säger, men den största faktorn beror på hur mycket man själv är intresserad. Som exempelvis så har min kompis bror pluggat utbildningen Teknisk fysik i Umeå, och efter 4 års erfarenhet så fick han jobb som Kvantitativ analytiker i London. Enligt honom, så sa han att det är mest rykten som sprids, och att det främst handlar om hur mycket individen själv kämpar för sitt mål. Är det inte så att efter ett par års erfarenhet så är inte skolan lika viktig?
Men dessa fyra skolor som ni nämner har ett bra rykte beror till störst del på att dessa skolor har inte en enda utbildning som har inte Hög kvalite. Men när jag har jämfört de olika kurserna och läromålen mellan de olika skolarna när det gäller utbildningen teknisk fysik så är det inte så stor skillnad.
Jag hänvisar till
inlägget jag skrev i en av dina andra trådar. Pratar man om de stora internationella investmentbankerna, och i synnerhet om de som räknas som tier 1 (dvs de mest eftertraktade bankerna som också tenderar att vara de som kvartal på kvartal gör större vinster än konkurrenterna) så är det i verkligheten så att dessa diskriminerar mycket hårt mot mindre ansedda skolor.
Vill man ha en realistisk chans att få anställning hos någon av dessa så är det i första hand HHS (inte för kvanttjänster dock naturligtvis) och i andra hand KTH som gäller i Sverige, med ekonomprogrammet på LU på en tredje plats (även då inte för kvanttjänster så klart).
Källa: Jag har personligen arbetat i ett antal år på en tier 1-bank och varit med och rekryterat ett antal HHS- och/eller KTH-alumner (jag själv är både HHS- och KTH-alumn) men inte en enda alumn från Umeå (helt oavsett vilket program). Jag fick ärligt talat inte ens in ett enda CV från någon som läst i Umeå, sannolikt för att dessa CV:n filtreras bort av HR-personal utan att front office-personal (som fattar de konkreta rekryteringsbesluten) någonsin ens får se dem.
I grund och botten bryr sig dessa arbetsgivare inte det minsta om vad UKÄ haft för omdöme om enskilda utbildningar enskilda år, utan man fokuserar mycket hårt på skolor som ligger i Stockholm och utbildningar som har höga antagningspoäng. För att ha en realistisk chans att kallas till intervju krävs även höga betyg från dessa utbildningar.
Fokuserar man på den svenska finansmarknaden däremot så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna få ett hyfsat kvalificerat jobb med en examen från den här utbildningen du frågar om. Du bör dock fortfarande satsa på att få höga betyg. Finansbranschen är inte samma sak som att forska i matematik. Man har normalt sett så många ansökningar att man helt enkelt kan kräva någon som BÅDE kan "tänka utanför boxen" OCH har höga betyg.