2015-07-16, 19:23
Medlem
Det har utvecklats mer och mer under senare åren. Tycker det är asjobbigt att prata med vissa människor, speciellt i grupper. Känner att jag ska göra bort mig och blir så himla nervös och får ångest.

Det värsta är att jag gör bort mig, ibland varje dag på jobbet pga min sociala fobi.

Tog ett kassajobb för att få bort detta men det försvinner inte!

Provat träna, äta rätt, sova mer. Inget hjälper. Ska jag uppsöka psykolog? Hur gör jag det? vilken ska jag besöka? Snälla råd behöves!!!!
Citera
2015-07-16, 19:32
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Det har utvecklats mer och mer under senare åren. Tycker det är asjobbigt att prata med vissa människor, speciellt i grupper. Känner att jag ska göra bort mig och blir så himla nervös och får ångest.

Det värsta är att jag gör bort mig, ibland varje dag på jobbet pga min sociala fobi.

Provat träna, äta rätt, sova mer. Inget hjälper. Ska jag uppsöka psykolog? Hur gör jag det? vilken ska jag besöka? Snälla råd behöves!!!!

Ibland kan det nog vara så att man är väldigt självkritisk till hur man beter sig och känslan att man gör bort sig kanske inte alltid stämmer med verkligheten. Att känna skam är dock hemskt. Psykolog kan nog vara en bra idé om du känner att detta är handikappande. Många blir även hjälpta av medicinering med antidepressiva läkemedel.
Citera
2015-07-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
Ibland kan det nog vara så att man är väldigt självkritisk till hur man beter sig och känslan att man gör bort sig kanske inte alltid stämmer med verkligheten. Att känna skam är dock hemskt. Psykolog kan nog vara en bra idé om du känner att detta är handikappande. Många blir även hjälpta av medicinering med antidepressiva läkemedel.
Tack för svar! Jag tror också det kan vara lösningen att uppsöka hjälp. Det är ett helt klart handikapp i min vardag. Vill vara den jag egentligen är, social och trevlig. Känns bara så stort steg att besöka psykolog. Hur gör man ens det? Vårdcentralen?
Citera
2015-07-16, 19:45
Medlem
Yoshi.crews avatar
Du behöver träna mer på det sociala, men det kan vara svårt. Men att prata med en psykolog låter som en bra idé, jag tror du kan få en psykolog antingen på sjukhus, vårdcentral (de brukar inte vara så bra där har jag hört) eller vuxenpsykiatri. Man kan få medicin mot det, fast ha tålamod för det kan ta tid innan det hjälper.
Citera
2015-07-16, 19:57
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Tack för svar! Jag tror också det kan vara lösningen att uppsöka hjälp. Det är ett helt klart handikapp i min vardag. Vill vara den jag egentligen är, social och trevlig. Känns bara så stort steg att besöka psykolog. Hur gör man ens det? Vårdcentralen?

Du börjar med att söka på vårdcentralen. Med lite tur träffar du en vettig läkare som förstår din problematik. Många kan faktiskt få hjälp av en förstående läkare. Om läkaren där tycker att du inte kan få rätt hjälp i primärvården kan läkaren remittera dig till öppenpsykiatrin. I många landsting är det dock svårt att få tid hos psykolog. Väntetiden kan vara väldigt lång. Det kan kännas som ett stort steg, men tänk att du är värd att få ha det bra. Detta hindrar ju dig.
Citera
2015-07-16, 21:01
Medlem
bithaxs avatar
Ända sättet att lösa det är att du går emot dina känslor och lär dig att det inte är farligt.
Det är det som är tanken i KBT, fast där tar man fram en lista med automatiska tankar och beteenden som du sedan skall "utmana".

Men det blir inte lättare för att du går till en psykolog. Dom kommer bara, efter massor av teori slutligen säga åt dig:
"Amen gå och prata med någon. ", "Gå fram och be någon visa hur en maskin fungerar på gymmet". "Prata om vädret", "Fråga om vägen".
Osv.

Kan du inte göra detta då, då går det inte.

Det känns ju så jäkla fel att gå fram och fråga om saker, eller prata med människor utan egentlig anledning. Jag vet inte, men jag tyckte det i alla fall. (Prövade Internet KBT, så det var ganska opersonligt)
Senast redigerad av bithax 2015-07-16 kl. 21:05.
Citera
2015-07-16, 23:43
Medlem
Förstår att det är riktigt jobbigt att inte kunna känna att man har modet att föra konversationer med människor och inte kunna känna sig bekväm. Det finns ett bakomliggande problem till varför du upplever ångest och panik när du ska prata i grupp. Troligen lider du utav ångest och din ångest speglas i att du har svårt att uttrycka dig.

KBT som ovanstående nämnt är en väldigt bra terapisort!
Läste lite snabbt om det och det står såhär: vetenskapligt stöd finns för att KBT har positiva effekter på symtom som paniksyndrom, social fobi och depression. Finns även KBT-terapi genom internet som har visats ha god effekt också

Testa, det är värt ett försök! Gå dit med en positiv inställning rent mentalt och försök lita på dig själv att det kan bli bättre. För det kan det verkligen.

Hoppas du hittar något som passar dig & det finns hjälp att få!
Citera
2015-07-17, 15:12
Medlem
Hamprs avatar
Citat:

Din ångest har inte gått så långt så än finns hopp. Eftersom du bara har ångest när du talar med vissa personer, samt i grupp och liknande. Det är ganska klassiskt och jag skulle nog inte klassa det som social fobi om det inte påverkar hela din vardag. T ex om du börjar bli deprimerad på grund av det eller börjar hata dig själv.
Det som jag undrar mest är på vilket sätt du oroar dig för att göra bort dig på, eller hur du gör bort dig eftersom du skriver att du gör bort dig.
För att få kontakt med psykolog brukar man för gå till sin vårdcentral och prata med en läkare som skickar en vidare. Du kan fråga om att få remiss till en psykolog på den psykiatriska öppenvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in