Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-16, 19:04
  #1
Medlem
Jag är intresserad av ff.a läsvärda böcker om det moderna Kina. Några jag läst och uppskattat själv är

When China Rules the World (En rejäl tegelsten som tar upp begreppet modernitet och uppfattningen att Kina kommer att bli mer som väst iom att Kina blir mer modernt. Författaren tror tvärtom att västvärlden kommer att bli mer kinesisk. Mycket intressant och läsvärd. Det bästa jag läst om Kina.)

Where China meets India - Burma and the new crossroads of Asia (Om Myanmar och hur framtida infrastrukturprojekt kommer att kunna binda samman sydvästra Kina med bengaliska viken, vilket kommer att låta dem utöka sitt inflytande i området samt bli kvitt den strategiskt svaga punkten och extra fraktkostnaden Malakka-sundet utgör. Boken tar upp Kinas bortre provinser ur ett historiskt och nutida perspektiv. Särskild fokus läggs på Yunnan. Mycket intressant, men författaren upplever åtminstonde jag som partisk och ibland överdrivet kritisk mot Kina.)

The Rape of Nanjing (Om japanernas krigsbrott mot kineserna under andra världskriget, samt en avrundning om hur händelsen ännu inte seriöst börjat bearbetas på politisk nivå, utan sitter där som en rutten tand fortfarande och förhindrar samarbete. Fortfarande idag hatar många kineser Japan och relationerna mellan de två länderna är såpass usel att många anser att det är en av de huvudsakliga källorna till möjliga politiska kriser i fjärran östern och på sikt även globalt i o m maktförskjutningen som pågår. För den som vill veta mer om japanerna i Kina så finns Horror in the east och Knights of Bushido: A short history of Japanese warcrimes, som bägge handlar om lite alla möjliga japanska krigsbrott under andra värlgskriget varav många mot kineser.)

Mao: The Unknown Story (Tjock biografi över den kinesiske diktator som enade landet under kommunismen. Mycket osmickrande skildring av karln ifråga. Kanske t.o.m att de är lite väl hårda emot honom? Men visst verkade han vara ett as, och eftersom boken trots allt var både mycket underhållande och faktamässigt uttömmande så rekommenderas den ändå. Kanske kompletterat med en mer positiv framställning - som den i The Red Flag: How communism shaped the modern world.)

Filmer som skulle kunna vara av intresse

Tankman, dokumentärfilm om det kända fotot av en kinesisk man som ställer sig i vägen för framrullande pansarvagnar i centrala Peking.

Last train home, dokumentärfilm som inledningsvis verkar handla om de massiva påfrestningarna på infrastrukturen varje år när alla knegare i städerna ska åka hem och hälsa på ute i byn under nyåret. Filmen tar snart en underlig vändning och börjar följa någon knegarfamilj vars dotter flyttar till Guangzhou för att jobba på fabrik? Det spårar ur lite, men känns ändå som en träffsäker skildring av det moderna Kina, en massa folk överallt, grått och disigt, betong, långa köer på tågstationen, urban rotlöshet, generationskonflikter.

Då undrar jag om någon annan kan rekommendera lite böcker. Är framförallt intresserad av det moderna Kina. Så uppdaterad fakta som möjligt. Är inte intresserad av gamla kejsare, arkeologiska fynd eller annat. Vill även att innehållet skall vara så storskaligt som möjligt. Vill inte läsa om någon familj i Tianjin och deras vardag, men däremot gärna om kinesisk politik och ekonomi. Vill mest gärna läsa en bok om partiet och hur det fungerar egentligen.
Citera
2015-07-17, 14:18
  #2
Medlem
Danne90s avatar
Det finns en youtube kanal som heter 101 east har jag för mig. Den har rätt många dokumentärer om Kina. De nya dokumentärer som görs av dem läggs upp av AlJazeera English, kolla även dokumentärer som dessa släpper. Senaste jag tittade någon dag sen var om "Chinas supermoms" kvinnor som hjälper till när kvinnor ska utöva yue zi precis efter födseln av barn.

En annan dokumentär som jag tror de gjorde var angående barn som stjäls i Kina och hur regeringen skiter fullständigt i det.

Väldigt sevärt!!
__________________
Senast redigerad av Danne90 2015-07-17 kl. 14:20.
Citera
2015-07-23, 14:45
  #3
Medlem
en mycket bra bok ar
the Empire made me.

Den handlar om en enkel engelsk polis om arbetade i Shanghai under 20-30 talet.

I den boken skildras det harda livet for vanliga Kineser under dessa ar. En vanlig Kinesisk arbetare i Shanghai overlevde enast nagra fa ar. Varfor sma flickor blev gladje flickor och om opium.

Den boken, med statistik om barndodlighet och livslangd i Kina fram till Mao, kommer du att forste varfor Kina behovde Mao.
Citera
2015-09-12, 19:18
  #4
Avstängd
Finns det någon kinesisk sida där jag kan lägga upp mina youtube klipp? Jag vill börja samarbeta med kineserna.
Citera
2015-09-12, 20:07
  #5
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Finns det någon kinesisk sida där jag kan lägga upp mina youtube klipp? Jag vill börja samarbeta med kineserna.

youku.com
Citera
2015-09-12, 20:55
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
youku.com


Jag uppskattar det, ska pröva det nu.
Citera
2015-09-12, 20:57
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
youku.com


Man måste vara medlem i någon av deras sociala medier, finns det ingen lättare variant där man kan logga in med Facebook?
Citera
2015-09-12, 21:17
  #8
Avstängd
Eller nä, det är för svårt för mig det där med Kina, ni får ta hand om det istället. Jag kör på Brasilien.
Citera
2015-09-13, 05:50
  #9
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Jag är intresserad av ff.a läsvärda böcker om det moderna Kina. Några jag läst och uppskattat själv är

When China Rules the World (En rejäl tegelsten som tar upp begreppet modernitet och uppfattningen att Kina kommer att bli mer som väst iom att Kina blir mer modernt. Författaren tror tvärtom att västvärlden kommer att bli mer kinesisk. Mycket intressant och läsvärd. Det bästa jag läst om Kina.)


Denna bok har jag också läst. Mycket bra. Däremot håller jag inte med författaren att resten av världen eller västvärlden kommer påverkas av kinesisk softpower. Detta tror jag beror på att kinesisk kultur och Kina aldrig kan ha den rollen som USA har haft då kinesisk kultur och samhälle är inget som folk dras till. Ett strikt samhälle, utan vidare friheter med en nutida kultur som är oerhört genomskinlig. Dessutom är kulturen styrd av regeringen och den kultur som görs i Kina är under all kritik och kommer aldrig kunna ta över USAs roll. Lägg sedan till att kinesiska är ett oerhört svårt språk att lära sig så minskar Kinas chans allt mer när det kommer till att bli en soft power.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2595600

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback