• 1
  • 2
2005-10-19, 05:48
Medlem
Svängde för första gången ihop en sats igår Ekens Cabernet sauvignon.

frågan nu, redan på kvälen börja de bubbla å pysa skönt.
Men nu påmorgonen har jäsröret som har två vatten sidor. då har allt vatten flttats till slutsidan liksom. är detta fel?

Jag hällde i mera vatten uppifrån å då lyckades jag få över vatten till andra sidan oxå. vatten dunstar jue så man måste väll fylla på mellanåt..

Någon som kan berätta mer om hur jäsrörets vatten nivåer ändrar sig å vad som är rätt å fel.. alla säger bara att man ska ha de, men inte hur vattnet ska röra sig å mer användbar information..

tack på förhand.
Citera
2005-10-19, 08:35
Medlem
Boddies avatar
Så länge det är vatten i det så är det lugnt. Vattnet i jäsröret är till för att det inte ska lukta.
Citera
2005-10-19, 09:54
Medlem
Trycket i hinken !

Tack för svaret

En annan fråga.. Kanske blir fel topic nu men men..

Det jäser ju på rätt bra i hinken, den sväller och jäsröret släpper ju ut lite då och då..

Är det jättefel att öppna locket under jäsningen?
Är trycket i hinken en viktig del av processen?
Citera
2005-10-19, 11:36
Medlem
Grårävs avatar
Vattnet i röret är till för att skapa ett vattenlås så att inga bakterier eller partiklar kan infektera det som jäser, ingenting annat.
Vill du slippa lukten så rekommenderar jag att du använder ett litet filter med aktivt kol - då blir processen luktfri.

Bubblorna i röret fungerar som indikation på att det verkligen jäser - men någon detaljerad information går inte att få genom att studera vattennivåer eller mängden bubblor.
När det börjar bubbla så har jäsningen kommit igång, när det slutar bubbla är jäsningen klar. (förhoppningsvis) Kontrollera med Oechsle-mätare!

Du bör inte öppna locket - dels riskerar du att infektera vinet med oönskade bakterier som kan förstöra ditt vin, dels är vinet känsligt för syre när jäsningen väl kommit igång ordentligt. (I början av jäsningen är det dock possitivt med mycket syre)
Men det är ingen katastrof att öppna på locket om du ska mäta oechsle eller tex. tillsätta jästnäring etc.
Gör det bara inte i onödan.

Trycket i hinken (som ändå är väldigt lågt) har ingen inverkan på processen.
Däremot skyddar koldioxiden som bildas vinet mot oxidation.
Citera
2005-10-19, 11:47
Medlem
Du skal helst inte öppna locket under jäsning.. I böjan av jäsprocessen så är vin ganska känsligt för bakterier som kan få vinet att smaka blä.

Det är därför man har ett vattenlås på jäskärlet. Den koldioxid som bildas av jäsningen slinker ut genom vattenlåset. Men dumma bakterier som man inte vill ha blir kvar utanför.

Att nivåerna i jäsröret ändras beror på att det bilas ett övertryck i jäskärlet som försöker trycka ut vattnet ur vattenlåset. Om du läser lite i din fysikbok om kommunicerande kärl kanske du fattar hur det fungerar.

Du behöver inte fylla på jäsröret hela tiden, så länge det finns lite vatten kvar så är allt i sin ordning.

PS missade vist grårävs inlägg DS
Citera
2005-10-19, 17:43
Medlem
Tack så jättemycket för alla seriösa svar..

Då är allting på spåret inne på 2 dan nu å de bubblar för fulla muggar
Mycket kondensbubblor på insida av locket.. lite trist att man inte ser ytan

Det stod att jag skulle vänta 10-14 dagar, tänkte köra på 12. men om de fortfarande bubblar ska jag alltså vänta ytterligare..

Sen tappa över i andra tunnan å hälla i stoppen och den andra påsen som följde med i kittet..Sen låta de stå ytterligare 7 dar.. sen skare va klart ??

ler.. förs timer här.. kul än så länge..
Citera
2005-10-19, 22:51
Medlem
Grårävs avatar
Om allt går helt enligt planen så ska det fungera att göra som du beskriver - följa instruktionerna och tidsangivelserna och sedan tillsätta jässtopp och tappa om på nytt jäskärl och sedan på flaskor.
MEN - jäst är en levande organism som behöver rätt betingelser för att prestera optimalt. Får den inte det kan jäsningen ta betydligt längre tid än 14 dagar, vill det sig illa så upphör jäsningen helt.

Skaffa därför en jäsningsmätare - en mätare som mäter densiteten och sådeles sockerhalten i din must. Oftast här i sverige anges densiteten i ºOechsle, så namnet som används är oechslemätare. Den är enormt bra att ha till mycket, bla. räkna ut vinets alkoholhalt och restsötma, men också för att se om ditt vin jäser eller har jäst klart, alternativt har avstannat någonstans på vägen.

I ditt fall bör vinet ha jäst klart när mätaren visar -5º - 0º
Lägre än minus 5º är ingen fara - då häller du i jässtopp och låter det stå anvisad tid, sedan kan du eftersöta med vanligt strösocker löst i lite vatten tills du kommer upp i rätt antal grader (tror att 2,5g socker ger 1ºOe I 1l vätska, men är inte säker - om det blir aktuellt att eftersöta så hojta till )
Är värdet mer än 0 så låt vinet jäsa längre tid.
Citera
2005-10-20, 06:36
Medlem
Tackar så mycket gråräv.. du verkar kunna de här.

De följde med en sån där öschlemäter och när jag blandat allt precis när jag gjorde satsen visdae den 80.. Och om 12 dagar sätter jag ner den igen å kollar av då ska den visa som du skrev 0 - -5 eller mer minus..

Det stod hur man skulle räkna ut alkoholnivån med hjälp av öschlemätern men förstod inte riktigt..kan du hjälpa mig där oxå?

Sen, när ska jag eftersöta för att få mer alkohol? i den första dunken efter 12 dagar? och låta jäsa ytterligare dagar? eller i den nya dunken jag tappar över till efter 12 dagar?

Jag gillar ett vin med lite sting i.. inte alkohol sting, men sting i smaken liksom.. några tips för det??

Mvh
Citera
2005-10-20, 11:21
Medlem
Grårävs avatar
Du kan räkna ut alkoholhalten genom att ta antalet uppjästa oechsle-grader delat med 7,5; i ditt fall 85/7,5= 11,3%

Du kan höja alkoholhalten genom att tillsätta mer socker - 17g socker ger vid fullt utbyte 1% alkohol i 1l vätska.
Sockret kan du tillsätta närsomhelst under primärjäsningen, dvs första jäsningen innan du tappar om till din andra jäshink.
Jag skulle tillsatt det redan från början - det gör ingen skada så länge det inte innebär att startvärdet blir högre än ~125°Oe för då kan jästen få problem att komma igång. Men det beror på jästen - vissa stammar har högre tålighet mot hög densitet, andra lägre. Med starkvinsjäst bör du kunna starta vid 150°Oe
Söta däremot alldrig mer än att jästen klarar av att jäsa ut allt socker, (alltså, jäst arbetar tills den uppnått sin alkoholtolerans, vanligtvis omkring 12-14% för vinjäst) eller merparten av det när du brygger vanligt vin. Då kan du bli stående med ett sötsliskigt likörliknande kladd som ingen jäst längre rår på.

Men, det är alldrig rekommendabelt att brygga varesig öl eller vin med stora tillsatser av socker. Det ger en mer alkoholstark produkt men med avkall på kvalitén.
Citera
2005-10-20, 15:15
Medlem
Jag antar att det kallas vinsats för att det är en komplett sats och därför ska man inte behöva tillsätta något extra, så gör man som det står ska det funka...

Mitt värde på 85oe var ju precis vid bland tillfället.
När jag mäter vid tapning till flaska kommer det ju vara mycket lägre under 0 helst runt -5 vad jag förstått.. Och då ska jag ta mellan skillnaden mot mitt första mått och dela med 7.5 om jag förståt rätt?? Så om jag har då ett värde på -5 blir ju värdet 90/7.5 vilket blir 12%. rätt ??

Visst finns det alkoholmätare oxå? där man får en alkoholsiffra direkt?
Dom kan ju inte vara så dyra? och underlättar kontrollen avsevärt ??

Mvh
Citera
2005-10-21, 00:05
Medlem
Grårävs avatar
Jo det stämmer som du säger - ditt vin bör hamna omkring 12% om det jäser ut till -5°.

Det går att köpa alkoholmätare, en som ser ut som din oechsle-mätare och som på samma sätt mäter densitet men som är kalibrerad och graderad för mätning av ren alkohol/vatten blandning. Denna fungerar alltså inte att mäta alkoholhalten i vin, öl, eller mäsk etc.
Om du tänker destillera ditt vin kan du ha nytta av en sådan, annars inte

Sen fins det en typ som ser ut som en liten tratt med ett långsmalt glasrör och som mäter alkoholhalten baserat på vätskans kapilärverkan (nu är jag lite ute på svag is - rätta mig om jag har fel) men nackdelen är att denna på sin höjd ger dig ett riktvärde, ingen exakt alkoholhalt.

Det bästa är att använda din oechslemätare, och det är ju inte särskilt svårt om du ändå mäter för att avgöra om det jäst klart.
Citera
2005-10-24, 12:22
Medlem
Så man ska alltså mäta precis vid blandtillfället för att få ett utgångsvärde och sedan när man hällt över till stophinkenför att få ut alkohol halten.. hehe..

Gråräv du e vass på de här du.. jag tackar dig för alla bra svar å goda råd..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in