• 1
  • 2
2015-07-15, 10:46
Medlem
Kosacks avatar
Citat:
Föräldrarna kontaktade polisen vid 22-tiden. De berättade att pojken velat lära sig simma, vilket gjorde att polisen koncentrerade sökandet till badplatser.

Vid klockan ett hittades pojkens cykel och kläder vid kanalbanken i Ljungsbro. Räddningstjänstens dykare fann senare pojken avliden i vattnet.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...lara-sig-simma

Tragiskt. Men hur vanligt är det att en svensk 13-åring inte kan simma? Och ger sig iväg på egen hand för att lära sig det? Varför har inte föräldrarna sett till att sätta pojken i simskola? Borde inte vara brist på sådana nu när det är sommarlov. Eller finns det inte i Ljungsbro?
Är föräldrarna invandrare från något ökenland, där simkunnighet är en icke-fråga?
Vad är Ljungsbro för ställe? Mycket berikat?
Citera
2015-07-15, 10:48
Medlem
Det kostar pengar att gå i simskola. Barn ska få lära sig simma i skolan, men jag vet inte hur det fullföljs. Men det kostar som sagt att gå i simskola och föräldrarna kanske inte tyckte det var nödvändigt.

Otroligt tragiskt.
Citera
2015-07-15, 10:56
Medlem
scips avatar
Låter som att det är en sandneger 13 år och inte kan simma. Han bör väll ha gått i skola i sju år och någon gång så har väll klassen besökt ett bad dessutom är det väll obligatorisk att lära sig att simma i sverige.
Citera
2015-07-15, 11:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Misstänker att familjen är inflyttad. Kanske aldrig har haft vatten omkring sig och känner föga till simskolor och annat. Pojken ville hur som lära sig det som såg så enkelt ut för andra.

Oerhört tragiskt!
Citera
2015-07-15, 11:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det tragiska här är att han uppenbarligen var medveten om vad som gällde här i världen och försökte påverka sin situation så tidigt som man ungefär klarar av att börja ta ansvar för sitt liv.

Men tydligen(?) utan någon vuxen guidning slutade det alltså illa.

Men bilbrännare, skoleldare och bibliotekskaoter går det bra för.

Orättvist.
Citera
2015-07-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosack
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...lara-sig-simma

Tragiskt. Men hur vanligt är det att en svensk 13-åring inte kan simma? Och ger sig iväg på egen hand för att lära sig det? Varför har inte föräldrarna sett till att sätta pojken i simskola? Borde inte vara brist på sådana nu när det är sommarlov. Eller finns det inte i Ljungsbro?
Är föräldrarna invandrare från något ökenland, där simkunnighet är en icke-fråga?
Vad är Ljungsbro för ställe? Mycket berikat?

Ljungsbro är ett område utanför Linköping med ca 7000 invånare.
Det är blandat med villor, bostadsrätter och hyreshus.
Alla typer av människor bor där.

Det var i ljungsbro en neger slog ihjäl en pojke och en dam med ett järnrör 2013.
Citera
2015-07-15, 12:34
Medlem
franges avatar
Någon som har koll på vilken av kanalerna i Ljungsbro det handlar om? Utöver Göta Kanal och Motala Ström finns det ju en tredje (grävd) kanal mellan kraftverket och ett utlopp i den lilla sjön västerut - den kanalen är direkt livsfarlig att försöka bada i när de släpper på vattnet, det blir oerhört starka strömmar där. Den är dock väldigt bra att (tjuv)fiska kräftor i, finns verkligen hur mycket kräftsvin som helst däri..
Citera
2015-07-15, 12:46
Medlem
towbs avatar
Har för mig att man hör varje sommar att simkunnigheten gått ner, men det är väl knappast så illa att alla födda på 2000-talet inte lär sig att simma över huvud taget?

Funderar på om det handlar om en utvecklingsstörd person som inte kan simma vid 13-års ålder och får för sig att lära sig på egen hand, ensam, i en kanal.
Citera
2015-07-15, 12:55
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Har för mig att man hör varje sommar att simkunnigheten gått ner, men det är väl knappast så illa att alla födda på 2000-talet inte lär sig att simma över huvud taget?

Funderar på om det handlar om en utvecklingsstörd person som inte kan simma vid 13-års ålder och får för sig att lära sig på egen hand, ensam, i en kanal.
Varför behöver man vara utvecklingsstörd för det? Kanske föräldrarna inte brydde sig när han var yngre, undvek sedan skolans simlektioner pga skam? Ville till sist ta tag i problemet, och så slutar det så här.
Citera
2015-07-15, 13:13
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Varför behöver man vara utvecklingsstörd för det? Kanske föräldrarna inte brydde sig när han var yngre, undvek sedan skolans simlektioner pga skam? Ville till sist ta tag i problemet, och så slutar det så här.
Visst, men tänker att det är så pass ovanligt att man inte kan simma att en sådan orsak i alla fall blir snäppet mer rimlig. En normal 13-åring som inte kan simma borde i alla fall ha förstånd nog att hålla sig på det grunda vilket fick mig in på tanken att det kanske var något som inte stod rätt till med förståndet.
Citera
2015-07-15, 13:34
Medlem
Carcosas avatar
Citat:

det har om något att göra med demografiförändringen vi ser i landet. ju fler blattar som kommer hit, och ju fler ungar blattarna skiter ur sig, desto färre lär sig simma. samma utveckling går att skåda där jag bor, man ser simskoleannonsering vid badhuset och vid stranden nu på sommaren, och när jag cyklade hem efter jobbet så ser man uteslutande lintottar och andra vita barn stå där med simläraren
Citera
2015-07-15, 13:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Visst, men tänker att det är så pass ovanligt att man inte kan simma att en sådan orsak i alla fall blir snäppet mer rimlig. En normal 13-åring som inte kan simma borde i alla fall ha förstånd nog att hålla sig på det grunda vilket fick mig in på tanken att det kanske var något som inte stod rätt till med förståndet.

Han kan ha tagit 2 simtag för mycket, eller dragits med ut en bit. Känner inte botten, hamnar under, några kallsupar, paniken, några kallsupar till..

Mer behövs inte.

Där jag bor plockas det sallad mm. av folk från gamla Sovjetunionen (för att göra det enkelt för mig), inte många av dem kan simma. På kvällarna radar de upp sig på bryggorna, så sugna att hoppa i och då talar jag om vuxna människor. Kolla kartorna så ser ni hur "torrt" det är i vissa gamla Sovjetländer.
Tror det gäller samma från andra ställen på jorden. Vi är väldigt bortskämda med vatten här i Skandinavien och därav våra simskolor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in