2015-07-15, 05:04
Medlem
Min Filevault är aktiverad, och jag har programmet You won't catch me alive aktiverat.

Om jag stänger av min dator och startar den direkt efter så frågas jag bara efter datorlösenordet - ej efter FileVault. Varför det? Vad är syftet med att kryptera en dator när man kommer in med själva datorlösenordet?

Har jag missat nånting här?
Citera
2015-07-15, 07:48
Moderator
Rassas avatar
Den är krypterad med Filevault och du låser upp den med lösenordet till ditt användarkonto. Det blir inget extra lösenord för Filevault.
Citera
2015-07-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den är krypterad med Filevault och du låser upp den med lösenordet till ditt användarkonto. Det blir inget extra lösenord för Filevault.
Ibland skriver jag lösenordet två gånger, det är det jag inte förstår.

Hur menar du att datorn låses upp med lösenordet till användarkontot? Det är ju två helt olika lösenord? Menar du att om jag nu byter användarlösenordet, att det då även byts för Filevault?

Jag hade för mig att man är tvungen att avkryptera Filevault för att byta lösenord?

Fyfan vad rörigt det här är
Citera
2015-07-15, 11:43
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinsson73
Ibland skriver jag lösenordet två gånger, det är det jag inte förstår.

Hur menar du att datorn låses upp med lösenordet till användarkontot? Det är ju två helt olika lösenord? Menar du att om jag nu byter användarlösenordet, att det då även byts för Filevault?

Jag hade för mig att man är tvungen att avkryptera Filevault för att byta lösenord?

Fyfan vad rörigt det här är

Du fick väl välja att skapa en återställningsnyckel eller att kunna återställa lösenordet med hjälp av iCloud när du aktiverade Filevault? Något nytt lösenord för just Filevault ska man inte behöva ange.

Disken krypteras och kan låsas upp av den eller de användare som du anger när du aktiverar Filevault, användarens vanliga lösenord låser upp disken. Om man byter lösenordet för användarkontot så kan man också låsa upp disken med det nya lösenordet. Om det andra programmet du har installerat ställer till det på nåt sätt vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in