2015-07-15, 00:58
Medlem
Riddarhusets avatar
hej
Min kompis vill måla sitt rödbruna tegelhus vitt.
I denna tråd talar vi inte om ifall det är snyggt eller bra att göra det.
Endast hur man gör för att få bästa resultat.
Vilken färgtyp? Vilken grundning? Vilka verktyg - spruta? mm

Byggmax fattar inte frågan fast de är unga och vackra.
Bauhaus lämnar olika besked. De ringer sina experter på Jotun eller Becker och beroende på vem de talar med får de olika besked.
Och leverantörerna själva har ingen support för användarna. Bara för ÅF och proffshandeln.
Citera
2015-07-15, 02:03
Medlem
Vit på tegel riskerar bli vaniljfärg och mer beige om 5 år.
Regn gör färg mörkare ... Bli smustigt färg om några år....

Dyrare vitfärg kan kanske klara det.

Köp inte billig och värdelös i kvalitet vitfärg.

Det finns väldigt fåtal seriösa färgföretag...

Åk och fråga folk som har redan vittegel villor i stället.
Citera
2015-07-15, 08:33
Medlem
Silverbults avatar
Se till att gå till en riktig fackhandel inom färg eller byggvaror så ska ni se att ni hittar någon som kan hjälpa er.
Det viktigaste är att inte snåla, utan köp en dyrare färg så får ni med största sannolikhet ett bättre resultat.

Personligen skulle jag inte rekommendera att ni målar direkt på tegelfasad. Det krävs ett grundligt förarbete med att laga alla sprickor i stenarna och murbruket innan man kan sätta igång med målningen. Jag skulle hellre lagt ett lager puts och målat på den istället
Citera
2015-07-15, 08:47
Medlem
Det går inte att få ett bra resultat att måla på tegel.
Bara dåligt, han lär få måla om väldigt ofta.
Om man nu onaturligt, förstörande, oekonomiskt och idiotiskt nog vill ta bort teglets egna färg på huset.
Putsa/revitera huset. Det har en granne längre ner på gatan gjort.
Jag behöver väl inte nämna att det blev kostsamt och nu börjar han ångra sig.
Citera
2015-07-15, 12:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag skulle nog också ha putsat fasaden först bara för jag tycker det är snyggare så men det är ju också betydligt dyrare. Om putsning av tegelfasad: http://blekingefasad.se/putsarbeten/putsa-tegelfasad/

"Tegel är ett av de bästa material som går att putsa på och det är en metod som har använts långt tillbaka i historien. Du kan räkna med att en sådan putsad fasad kommer att hålla sig fin i många, många år. Man brukar säga att livslängden på puts, med tegel som underlag är upp till 50 år med rätt förutsättningar!"

Om man inte tycker att tegelstensstrukturen stör utan bara vill måla så ska det också gå bra, då med silikatfärg, se https://www.byggahus.se/forum/fasad/...ala-tegel.html

Jag har inte direkt erfarenhet av målning på tegel men däremot målning med silikatfärg på puts vilket jag gjorde på morsans hus för c:a 20 år sedan. På syd- ost- och västsidan ser färgen fortfarande ut som ny utan att ha rört väggen sedan den målades. På nordsidan har det på senare år blivit lite rosa utfällningar eller om det är någon sorts mögel/alger kanske.

I samma veva putsades några pelare av gult tegel och målades med vit silikatfärg utanpå putsen och de ser ut som nya än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in