2015-07-14, 21:21
Medlem
chamaemoross avatar
Eftersom lånehandläggar yrket tillkommit sedan ungefär 2011 och eftersom det inte finns representerat i lönestatistik.se, så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter när jag jobbade på ett medelstort kontor som lånehandläggare, eller som det så fint också kallades, lånerådgivare. Anledningen till detta är att jag tycker det saknas relevant information angående yrket och om jag kan hjälpa någon att få en bättre inblick i detta monotona arbete så är det min mening. För er som funderar på att ge er in i detta yrket så kanske nedanstående text kan hjälpa er att avgöra om det är något ni ska göra.

Av ungefär de 20 personerna vi var på kontoret var majoriteten nyexade gymnasiestudenter som tagit jobb som lånehandläggare då detta inte kräver några särskilda meriter från tidigare arbetslivserfarenheter. Majoriteten av de jag arbetade med var i senare tonårsåldern och vissa gick fortfarande kvar på gymnasiet men behövde extra pengar under sommaren.
Arbetsuppgifterna gick ut på att per telefon, kontakta potentiella kunder, och göra en analys som skickades in till UC angeånde kundernas inkomstsituation, civilstatus och bostadssituation. Idéen är då att man ska hitta billigare privatlån som man lägger över till den nya banken som kunde tänka sig ta fallet.

Dum som jag var, blev jag lovad guld och gröna skogar, och gav jag mig in i denna branch för inte så länge sedan. Lönen var garantisatt vilket innebar att om man inte kom upp i sin provisionslön skulle garatin betalas ut på ynka 12000 kr per månad. Detta nettar 8400 kr vilket innebär att timlönen på en 35 timmars arbetsvecka blir utslaget till 60 SEK nätt och jämt. Hursomhelst. Jag fortsatte rätt länge och trodde att så fort man hade en kundstock så skulle pengarna börja rulla in, men så var inte fallet. I standard fall får man betalt 7 promille av lånebeloppet som gått genom, men då ska man tänka på att man snittar in kanske 5-10 ansökningar om dagen, endast 1-2 är bra alternativ där det lönar sig för kunden att byta till det billigare lånet, sedan skall man vänta tills hela lånehandlingarna skrivits på och då får man in provision.

I princip fick jag in runt 10.000 kr provision den första månaden vilket innebar att garantilönen betalades ut istället.

En netto lön på 8400 kr kan tyckas är en jävla slavlön av inte dess like, men är man duktig och säljer in mycket så kan det leda till löner på allt från 20.000 – 50.000 kr. Jag har till och med hört historier om säljare som började i branschens tidiga stadium och kunde plocka ut runt 100.000 SEK brutto.
Av ungefär 2500 nej så fick jag totalt ungefär 150 låneansökningar på ett par månaders sikt, av dessa betalades endast garantilönen ut, vilket gjorde att jag slutade. Jag menar, vem fan har råd att leva på det beloppet?

Har ni några frågor så kan ni ställa dem här!
Citera
2015-07-15, 02:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
En netto lön på 8400 kr kan tyckas är en jävla slavlön av inte dess like, men är man duktig och säljer in mycket så kan det leda till löner på allt från 20.000 – 50.000 kr. Jag har till och med hört historier om säljare som började i branschens tidiga stadium och kunde plocka ut runt 100.000 SEK brutto.
Av ungefär 2500 nej så fick jag totalt ungefär 150 låneansökningar på ett par månaders sikt, av dessa betalades endast garantilönen ut, vilket gjorde att jag slutade. Jag menar, vem fan har råd att leva på det beloppet?

Har ni några frågor så kan ni ställa dem här!

Jag har nog inga frågor egentligen men ja, 8400 är en slavlön och det är precis det som sjuklövern tycker att du och dina fränder är värda, inte många kan leva på den lönen! De där historierna du hört om folk som tjänar 50K kan du nog glömma och lägga till sagoboken! Har du bättre betalt idag?

Det känns lite som om sjuklövern försöker hitta minsta möjliga löneläge och där placera en medborgarlön, det ligger ju lite i ropet just nu. Är man uteliggare så behöver man ju inte svälta i alla fall?
Citera
2015-07-15, 12:26
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har nog inga frågor egentligen men ja, 8400 är en slavlön och det är precis det som sjuklövern tycker att du och dina fränder är värda, inte många kan leva på den lönen! De där historierna du hört om folk som tjänar 50K kan du nog glömma och lägga till sagoboken! Har du bättre betalt idag?

Det känns lite som om sjuklövern försöker hitta minsta möjliga löneläge och där placera en medborgarlön, det ligger ju lite i ropet just nu. Är man uteliggare så behöver man ju inte svälta i alla fall?

Dem historierna om folk som tjänade 50K är säkert sanna eftersom branschen inte hade så mycket konkurrens på den tiden vilket innebar att man enklare hittade folk som insåg att det var lönsamt att lägga om sina lån. Idag är en av de vanligaste orsakerna till att folk tackar nej p.g.a. att de blivit uppringda av andra lånehandläggare, hur många företag som arbetar i denna branschen idag (2015) vet inte jag, men jag känner till minst 10 företag och det finns säkert minst 20 till, utöver bankerna då som också erbjuder snar-liknande tjänster.

Angående lönen så är det värsta att det inte finns någon lagstadgad minimilön i Sverige. Det är liksom take it or leave it. 60 kr är en jävla slavlön. Hoppas innerligt att alla som driver det företaget mår riktigt dåligt inombords p.g.a de usla arbetsförhållandena de medvetet erbjuder.

I dagsläget tjänar jag 140 kr/timmen på ett jobb som är mycket roligare där man slipper ringa upp folk som hatar en.
Citera
2015-07-16, 18:25
Medlem
12000 före skatt är inte 8400 efter skatt. Tjänar man så pass lite så blir den effektiva skattesatsen betydligt lägre än 30%. Även om arbetsgivaren drar 30% på lönen och man får utbetalt 8400 så kommer man nästkommande år få tillbaka på skatten. I slutänden så får man ut över 10000. Det kan man tycka är uselt det med, men det är rätt mycket mer än 8400.
Citera
2015-07-17, 01:16
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleskutt
12000 före skatt är inte 8400 efter skatt. Tjänar man så pass lite så blir den effektiva skattesatsen betydligt lägre än 30%. Även om arbetsgivaren drar 30% på lönen och man får utbetalt 8400 så kommer man nästkommande år få tillbaka på skatten. I slutänden så får man ut över 10000. Det kan man tycka är uselt det med, men det är rätt mycket mer än 8400.

Är fullt medveten om att det är så ja, men det förändrar ingenting för min del detta året.
Citera
2015-07-17, 09:24
Medlem
"Lånehandläggare" tycker jag är en missvisande/"förfinad" titel för det du beskriver. Det kan nästan förväxlas med en banktjänsteman. Jag skulle vilja påstå att du jobbade som telefonförsäljare.
Citera
2015-07-17, 16:54
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
"Lånehandläggare" tycker jag är en missvisande/"förfinad" titel för det du beskriver. Det kan nästan förväxlas med en banktjänsteman. Jag skulle vilja påstå att du jobbade som telefonförsäljare.

jodå så kan man också se det!
Citera
2019-10-30, 00:33
Medlem
Skorpan91s avatar
Update. Hur är yrket idag? Mer accepterat än innan enligt er? Jobbar själv som det. Upplever inte smama som ts men kan bero på jag är säljare i grunden också..
Citera
2020-02-13, 20:13
Medlem
kevindurants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91
Update. Hur är yrket idag? Mer accepterat än innan enligt er? Jobbar själv som det. Upplever inte smama som ts men kan bero på jag är säljare i grunden också..

Jag är nyfiken på yrket! Hur skulle du säga att det är idag? Krävs det några speciella kvalifikationer för att landa jobb som lånehandläggare i dagsläget? Hur ser snittlönen ut?
Citera
2023-11-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91

Hur var det att jobba som lånerådgivare?
Lön etc?
Har sökt tjänsten på Lendo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in