• 1
  • 2
2015-07-13, 19:14
Medlem
Extreme75s avatar
Här kommer en spännande fråga som kanske låter konstig, men jag är helt säker på att flera innan mig haft samma problem.

Förutsättningarna är:

Jag är inne på min 3:e iMac sedan 10.10.4 Tiger som bara körts med möss med kablar. Jag har aldrig varit i närheten ev en Window PC, Laptop, eller styrplattor. Aldrig.

En nyinflyttad kvinnlig granne ringer på min dörr och undrar om jag kunde hjälpa henne att få igång sitt mejlkonto på hennes 3 år gamla Acer med Vista7 som legat i en låda de senaste 3 åren efter en skilsmässa.
Vi bor i en Comhemfastighet på Kungsholmen så jag är väl förtrogen med installationerna efter mina 4 mejlkonton på mina iMac:s.

Efter att vi laddad upp batterierna på hennes Acer i ett dygn, tänkte jag som på min iMac att bara leta efter mejlikonen och klicka på den så låg allt jag behövde för att skriva in mejlkontot med användarnamn POP och lösenord från Comhem.

Efter 3 timmar var jag inte i närheten av någonting som såg ut som ett fönster för mejl som på min iMac.
Jag lovade att komma tillbaks nästa dag (Idag) efter att ha fått tips från er här i forumet.
Det vi vet är att en tvååring som aldrig sett en iMac tar det 3 minuter innan han hittat fönstret där man fyller i nytt konto. Jag höll på i 3 timmar, utan att komma i närheten av det jag sökte. Hjälp vilket skräp.

En 3 år gammal Acer kan väl knappast anses som gammal, då vore det väl läge att uppgradera till Window Vista 8-10 när vi ändå håller på.

Hur gör man för att installera ett Comhem mejl konto med POP på en 3 år gammal Acer med Window 8-10 (På 5 minuter)

Tack på förhand.
Citera
2015-07-13, 19:22
Bannlyst
Du får ladda ner ett mailprogram för windows, eller logga in på Comhems webmail, så kan du läsa och skicka mail oavsett vilken dator du sitter vid.
Citera
2015-07-13, 19:38
Medlem
st0ckiss avatar
Som netroom skriver, du behöver ladda ner en e-postklient om det inte finns på datorn.
G-Mail Notifier är så pass enkelt att till och med ett pucko som du bör klara av det.

Men kolla först så det inte finns nån e-postklient installerad på datorn, detta gör du enklast genom att öppna start-menyn, du vet den där ikonen längst ner till vänster på skärmen, som ser ut som en rund flagga?
Tryck på den och vips ska en meny (rektangel med olika länkar till program, mappar och inställningar), skriv in "mail", utan "" i rektangeln som kommer fram ovanför flaggan. Har du någon e-postklient ska det komma fram i listan ovanför. Klicka där och följ instruktionerna i programmet.
Citera
2015-07-13, 19:39
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netroom
Du får ladda ner ett mailprogram för windows, eller logga in på Comhems webmail, så kan du läsa och skicka mail oavsett vilken dator du sitter vid.

Tack för att du svarade, men det var inte svar på min fråga.
Jag behöver aldrig gå in på Comhems sida (Webbmail) för att vittja min inkorg. Aldrig.
På alla mina iMac,s har Apples egna Mail ingått i köpet som fungerar alldeles perfekt.
http://s13.postimg.org/grg3zggfb/Sk_...l_19_34_13.png
Citera
2015-07-13, 19:43
Medlem
https://webmail.comhem.se/
Citera
2015-07-13, 19:43
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Som netroom skriver, du behöver ladda ner en e-postklient om det inte finns på datorn.
G-Mail Notifier är så pass enkelt att till och med ett pucko som du bör klara av det.

Men kolla först så det inte finns nån e-postklient installerad på datorn, detta gör du enklast genom att öppna start-menyn, du vet den där ikonen längst ner till vänster på skärmen, som ser ut som en rund flagga?
Tryck på den och vips ska en meny (rektangel med olika länkar till program, mappar och inställningar), skriv in "mail", utan "" i rektangeln som kommer fram ovanför flaggan. Har du någon e-postklient ska det komma fram i listan ovanför. Klicka där och följ instruktionerna i programmet.

OK jag testar. Du menar att man måste veta om vad G-Mail Notifier är för någonting för att inte anses som Pucko.
Vi iMacägare klarar oss utan sånt skräp. I alla fall jag som fått mejl i tio år.
Citera
2015-07-13, 19:49
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
OK jag testar. Du menar att man måste veta om vad G-Mail Notifier är för någonting för att inte anses som Pucko.
Vi iMacägare klarar oss utan sånt skräp. I alla fall jag som fått mejl i tio år.

Nej, det gör man inte. Det var ett tips på en bra E-postklient endast, så du skulle slippa leta själv.
Windows Live Mail eller Outlook brukar finnas installerade, annars får du ladda ner något och det var där programmet G-Mail Notifier kom in i bilden. Ett välmenat tips så du skulle slippa leta.

Ni Macägare klarar tydligen ingenting där man måste tänka lite själv, rättare sagt
Citera
2015-07-13, 20:30
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, det gör man inte. Det var ett tips på en bra E-postklient endast, så du skulle slippa leta själv.
Windows Live Mail eller Outlook brukar finnas installerade, annars får du ladda ner något och det var där programmet G-Mail Notifier kom in i bilden. Ett välmenat tips så du skulle slippa leta.

Ni Macägare klarar tydligen ingenting där man måste tänka lite själv, rättare sagt

Tack för tipset, men jag borde förstått att jag trampar "PC Nissar" på tårna så fort man kritiserar obegripliga windowfunktioner.

Vad jag förstår på grannen så har hon tidigare kunnat skicka/ta emot mail på sin Acer som vi borde hitta och öppna nytt konto med uppgifterna vi fick från Comhem.
Förmodligen tar jag med mig grannen och hennes Acer ner till Webbhallen i nästa kvarter och slänger till killen en hundring om han instruerar oss hur vi får igång mailet.
Man lär så länge man lever.
Citera
2015-07-13, 20:54
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det är Windows Live Mail eller Outlook Express som medföljer Windows. Men det är rena skiten båda två.

Enklaste lösningen är som föreslagits och köra Webmail, då mailen dessutom stannar kvar på mailservern. De två ovan har en tendens att ladda hem mailen från servern och spara dem på den lokala datorn.

Just därför kör jag sedan många år med Outlook (ej att förväxlas med Outlook Express) samt Exchange som mailserver. Då all mail, kontakter och kalender stannar på servern och kan synkroniseras till min iPhone.
Citera
2015-07-13, 21:34
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det är Windows Live Mail eller Outlook Express som medföljer Windows. Men det är rena skiten båda två.

Enklaste lösningen är som föreslagits och köra Webmail, då mailen dessutom stannar kvar på mailservern. De två ovan har en tendens att ladda hem mailen från servern och spara dem på den lokala datorn.

Just därför kör jag sedan många år med Outlook (ej att förväxlas med Outlook Express) samt Exchange som mailserver. Då all mail, kontakter och kalender stannar på servern och kan synkroniseras till min iPhone.

Tack för ett bra svar och ett vänligt bemötande. Jo, jag vet självklart om WebMail på Comhem,s hemsida, men som Macanvändare med mailikonen liggandes i dockan vore det vansinne att gå över ån efter vatten och logga in på hemsidan för att komma åt mailtrafiken, när jag bara behöver klicka på ikonen.
Det jag lärt mig är att ifall jag raderar ett mail av misstag, så finns mailet fortfarande kvar om jag loggar in på Comhems webmailsida.
i morgon går vi ner till Webbhallen och där lär PC experterna få igång grannens Acer.
Jag återkommer om vad man gjorde och föreslog.
Tack.
Citera
2015-07-13, 23:16
Medlem
Polyklorfenols avatar
Windows 7 levereras inte med någon som helst mailklient. Så illa är det. Det de allra flesta gör, som vill hålla på med sin gamla POP3-mail år 2015, är att hämta Microsoft Live Essentials-paketet, där Windows Live Mail ingår.

I detta program får man sedan trixa lite med servrar och portar beroende på operatör.

På den fronten är Apple betydligt smidigare. På den punkten
Citera
2015-07-14, 06:38
Medlem
Ingen använder POP eller Imap mail idag därför levereras inte moderna datorer med något sådant program. Webmail har helt tagit över. Man slipper ett säkerhetshål om man gör som andra.
På den tiden POP eller Imap användes kunde man sitta med Windows 3.1 utan några virusskydd alls och klara sig men idag är säkerheten viktigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in