Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-13, 12:16
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag huruvida det är möjligt rent praktiskt att läsa på läkarprogrammet och samtidigt också läsa ett kandidatprogram i tex kinesiska. Jag blev nämligen antagen till Läkarprogrammet i år men har alltid varit intresserad av lingvistisk och att lära mig nya språk.

Dock så undrar jag hur det går till rent praktiskt om man blir antagen till två olika program i olika universitet i Stockholm. Någon som har erfarenhet av detta eller bara vill ge mig tips?

Tack på förhand
Citera
2015-07-13, 12:32
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsfilosofen
Som rubriken lyder så undrar jag huruvida det är möjligt rent praktiskt att läsa på läkarprogrammet och samtidigt också läsa ett kandidatprogram i tex kinesiska. Jag blev nämligen antagen till Läkarprogrammet i år men har alltid varit intresserad av lingvistisk och att lära mig nya språk.

Dock så undrar jag hur det går till rent praktiskt om man blir antagen till två olika program i olika universitet i Stockholm. Någon som har erfarenhet av detta eller bara vill ge mig tips?

Tack på förhand

Jag vet att några av de som gick på HHS samtidigt som jag läste läkarprogrammet på KI parallellt. Jag vet dock inte med säkerhet om någon av dessa tog ut examen från båda programmen, och inte heller vet jag hur mycket administrativa utmaningar det innebar med krockande tentor och andra obligatoriska moment. Själv gick jag på HHS och KTH parallellt och då var det inte så mycket problem med krockande obligatoriska moment.

Det är inga problem att söka till två program på olika universitet, men man kan inte bli antagen till två program med start samma termin. Dock skriver ju du att du redan blivit antagen till läkarprogrammet, så då kommer det ju i ditt fall att handla om att söka en språkkandidat till någon senare termin. Detta är som sagt fullt möjligt.
Citera
2015-07-13, 13:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag vet att några av de som gick på HHS samtidigt som jag läste läkarprogrammet på KI parallellt. Jag vet dock inte med säkerhet om någon av dessa tog ut examen från båda programmen, och inte heller vet jag hur mycket administrativa utmaningar det innebar med krockande tentor och andra obligatoriska moment. Själv gick jag på HHS och KTH parallellt och då var det inte så mycket problem med krockande obligatoriska moment.

Det är inga problem att söka till två program på olika universitet, men man kan inte bli antagen till två program med start samma termin. Dock skriver ju du att du redan blivit antagen till läkarprogrammet, så då kommer det ju i ditt fall att handla om att söka en språkkandidat till någon senare termin. Detta är som sagt fullt möjligt.

Tack så mycket för ditt välinformerande inlägg! Jag undrar bara hur du gjorde med föreläsningarna som krockade med varandra? Skippade du föreläsningar ofta eller
Citera
2015-07-13, 13:41
  #4
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsfilosofen
Tack så mycket för ditt välinformerande inlägg! Jag undrar bara hur du gjorde med föreläsningarna som krockade med varandra? Skippade du föreläsningar ofta eller

Det är väl uppenbart att man får ta och prioritera och välja att gå på en av de föreläsningarna som krockar? Alltså skippar man den andra och väljer att t.ex. ta anteckningar från någon kompis som kan bistå.
Citera
2015-07-13, 13:49
  #5
Medlem
Tvivlar på att man klarar av att läsa två program samtidigt, och samtidigt bli kompetent. Men visst, vill man bara få godkänt är det väl inga större problem.
Citera
2015-07-13, 13:53
  #6
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsfilosofen
Tack så mycket för ditt välinformerande inlägg! Jag undrar bara hur du gjorde med föreläsningarna som krockade med varandra? Skippade du föreläsningar ofta eller

Föreläsningar är sällan eller aldrig obligatoriska, i alla fall inte på HHS eller KTH. Möjligen är det mer obligatoriska seminarier och dylikt på läkarprogrammet. Det får i så fall andra som faktiskt läst/läser på läkarprogrammet kommentera.

Det gick dessutom ofta att komma åt föreläsarnas anteckningar via kurshemsidorna i efterhand, så när det gäller att ta del av föreläsningarnas innehåll så behöver man ofta inte närvara fysiskt.
Citera
2015-07-13, 13:57
  #7
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Tvivlar på att man klarar av att läsa två program samtidigt, och samtidigt bli kompetent. Men visst, vill man bara få godkänt är det väl inga större problem.

Jag vet inte hur det ser ut generellt bland de som läser parallellt, men jag kan konstatera att jag fick högst betygssnitt i min årskurs på teknisk fysik på KTH och parallellt med det ett betygssnitt på HHS som med all sannolikhet var inom topp 5% för min årskurs (de redovisade inte sådant i detalj, men mitt snitt var i alla fall högre än den gräns som det på varje enskild kurs är tänkt att 10% av studenterna skall få).
Citera
2015-07-13, 13:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Tvivlar på att man klarar av att läsa två program samtidigt, och samtidigt bli kompetent. Men visst, vill man bara få godkänt är det väl inga större problem.
Ingen hög nivå på dagens högskola, om man tillhör de som skulle klarat högskola för 40 år sedan kan man med lätthet tillgodogöra sig två heltidsutbildningar.
Citera
2015-07-13, 14:03
  #9
Medlem
Men ifall man läser två olika program, får man bara det vanliga studiebidraget eller finns det möjlighet att få utökat studiebidrag?
Citera
2015-07-13, 14:38
  #10
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsfilosofen
Som rubriken lyder så undrar jag huruvida det är möjligt rent praktiskt att läsa på läkarprogrammet och samtidigt också läsa ett kandidatprogram i tex kinesiska. Jag blev nämligen antagen till Läkarprogrammet i år men har alltid varit intresserad av lingvistisk och att lära mig nya språk.

Det är mycket bättre att bli en duktig och begåvad läkare än att bli en halvbra läkare och halvbra lingvist.
Citera
2015-07-13, 14:51
  #11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsfilosofen
Men ifall man läser två olika program, får man bara det vanliga studiebidraget eller finns det möjlighet att få utökat studiebidrag?
Självklart får du inte mer. Du behöver ju inte mer pengar för att du läser mer, du behöver snarare en mindre summa då du inte har lika mycket fritid på dig att bränna pengarna.
Citera
2015-07-13, 15:00
  #12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsfilosofen
Men ifall man läser två olika program, får man bara det vanliga studiebidraget eller finns det möjlighet att få utökat studiebidrag?

Den enda fördelen du får i förhållande till CSN är att den procentuella andelen poäng du behöver ta varje termin för att få fortsatta studiemedel sjunker, eftersom du är registrerad på det dubbla antalet poäng men det absoluta antalet du behöver ta är detsamma som om du varit registrerad på ett program.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback