2005-10-18, 19:14
Medlem
Kristi brudgums avatar
Satt nyss och tänkte på nåt som fick mig att tappa matlusten. När en slaktare skär upp en död ko eller gris så måste de ju ta hänsyn till könsorganen på nåt sätt. Hur gör de, skär de runt omkring dem och plockar bort dem, eller skär de rent av ner så att de klyver grisens kuk/fitta?

Och tänk om de fortsätter att använda samma kniv när de skär upp resten av köttet, så att det är svett och slem från grisens kuk på kniven som sen används till fläskfilén etc.

Finns det någon slaktare här som kan lugna mig? Och hur hanteras dessa rester sen? Säg för helvete inte att de blir korv bara.
Citera
2005-10-18, 19:29
Medlem
OliTs avatar
Grovstyckning och finstyckning är inte något som sker samtidigt, kroppen rensas helt från inälvor, könsorgan, huvud, fötter och liknande och hängs sedan upp för att tas till finstyckning. Oftast finns fler indelningar i styckningslinjer, en första station där djuren töms på blod och liknande.
Citera
2005-10-18, 20:49
Medlem
roadrashs avatar
Nej precis, det är ju inte som att samma slaktare står och bearbetar grisen från fullständigt kadaver till färdigfileéade bitar...
Citera
2005-10-18, 21:39
Medlem
Kristi brudgums avatar
Tackar, nu kan jag sova lugnt.
Citera
2005-10-18, 21:44
Medlem
Bråkmakarns avatar
Vad gör dom av könsorgan, mule, och liknande grejer? Hundmatsfabriken?
Citera
2005-10-18, 21:50
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Vad gör dom av könsorgan, mule, och liknande grejer? Hundmatsfabriken?

Kebab?
Citera
2005-10-18, 21:52
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Kebab?
Haha, hoppas

Jag äter inte kebab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera