2015-07-12, 12:29
Medlem
Så här står det om regeln
Citat:
2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK):Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet eller bristande debattunderlag, blir avstängda eller bannlysta.
Men jag skulle vilja ha ett exempel på hur ett sånt inlägg skulle kunna se ut. Hur och vad skriver medlemmar som bryter mot denna regel?
Kan låta som en dum fråga men jag har svårt att föreställa mig en sån inlägg.
Senast redigerad av Kohen 2015-07-12 kl. 12:33.
Citera
2015-07-12, 14:01
Medlem
Xeliouss avatar
Det är oftast den typen av troll som skapar konto och sidan pissar ur sig inlägg, typ 20-30st varannan minut på en kväll. Oneliners, förolämpningar och bara dynga. Ibland längre texter som de hämtar från sina avstängda konton eller liknande men mest skit. Här är ett exempel, även om man inte kan se deras övriga 200 raderade tramsinlägg typ:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=920114
Citera
2015-07-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är oftast den typen av troll som skapar konto och sidan pissar ur sig inlägg, typ 20-30st varannan minut på en kväll. Oneliners, förolämpningar och bara dynga. Ibland längre texter som de hämtar från sina avstängda konton eller liknande men mest skit. Här är ett exempel, även om man inte kan se deras övriga 200 raderade tramsinlägg typ:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=920114
Du gav exempel på 0.03. Trams och off-topic, det är inte detsamma som 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK). 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK) inläggen blir nog raderade. De inlägg som du länkade till är inte trams off-topic eller KFK, för såna inlägg blir raderade som sagt.
Senast redigerad av Kohen 2015-07-12 kl. 14:28.
Citera
2015-07-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Du gav exempel på 0.03. Trams och off-topic, det är inte detsamma som 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK). 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK) inläggen blir nog raderade. De inlägg som du länkade till är inte trams off-topic eller KFK, för såna inlägg blir raderade som sagt.
KFK är en bedömning av användarens samlade verksamhet. En användare som bara skriver trams off-topic inlägg kan komma att stängas av för KFK.
Citera
2015-07-12, 14:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja men hela kontot blir avstängt för KFK. Inlägg raderas inte för KFK. Det är det typ som 2:an betyder.
Alla 2.xx är avstängningar eller bannlysningar.
Senast redigerad av Xelious 2015-07-12 kl. 14:32.
Citera
2015-07-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ja men hela kontot blir avstängt för KFK. Inlägg raderas inte för KFK. Det är det typ som 2:an betyder.
Alla 2.xx är avstängningar eller bannlysningar.
Vissa medlemmar som är bannlysta för KFK har inga inlägg alls, alltså har deras KFK inlägg raderats.
Citera
2015-07-12, 14:49
Bannlyst
Citat:
Vissa medlemmar som är bannlysta för KFK har inga inlägg alls, alltså har deras KFK inlägg raderats.

H*n menar inte att det är inlägg som raderas pga KFK, du kan inte peka på att endast ett inlägg bryter mot KFK. KFK tillämpas på en användare, inte på ett inlägg.

En tumregel är väl att användare som stängs av för KFK verkar för att förstöra forumet med bland annat trams/off topic.
Citera
2015-07-12, 14:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nej, deras trams och OT-inlägg har tagits bort, sen har de som konto bedömts efter KFK. Jag har mest sett trollkonton bli avstängda för KFK som sagts. Jag följde en en kväll, han skrev som mest 3 inlägg på två minuter, totalt ~50 inlägg på kanske 4 timmar. Som ett exempel. Rätt bra du tog upp frågan.
Senast redigerad av Xelious 2015-07-12 kl. 15:20.
Citera
2015-07-12, 15:11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Nej, deras trams och OT-inlägg har tagits bort, sen har de som konto bedömts efter KFK. Jag har mest sett trollkonton bli avstängda för KFK som sagts. Jag följde en en kväll, han skrev som mest 3 inlägg på två minuter, totalt ~50 inlägg på kanske 4 timmar. Som ett exempel.
Ja. Inläggen raderas inte per automatik när de blir bannlysta för KFK, däremot producerar ofta KFK-kandidater enorma mängder trams vilka raderas, i likhet med övrigt trams, som 0.03. Därför kommer de alltså se ut att ha producerat färre inlägg än vad de egentligen ha gjort.
Citera
2015-07-12, 15:15
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illsuionist
En tumregel är väl att användare som stängs av för KFK verkar för att förstöra forumet med bland annat trams/off topic.
Ungefär så ja. Skillnaden mellan en KFK och en användare som fälls för 2.01 (ohörsamhet) är att den ohörsamme i regel producerar mer än bara trams och/eller inte aktivt försöker sabotera forumet.
Citera
2015-07-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illsuionist
H*n menar inte att det är inlägg som raderas pga KFK, du kan inte peka på att endast ett inlägg bryter mot KFK. KFK tillämpas på en användare, inte på ett inlägg.

Inte på ett inlägg men på många inlägg, för i slutändan tillämpas alla regler på användaren på grund av hans inlägg. Det är inläggen som gör att användaren straffas, förutom regel 1.07.
Senast redigerad av Kohen 2015-07-12 kl. 15:32.
Citera
2015-07-12, 16:07
Medlem
Den här användaren förklarade nog rätt, en KFK användare kan nog bannlysas utan att få en enda varning för sina inlägg: (FB) Är tillrättavisningar KFK?

Det som gjorde mig fundersam var att den som bryter mot trams och off-topic regeln blir ju redan "omhändertagen" av mods. Alltså i IRL skulle en KFK låta så här när man diskuterar med henne/honom: Ja.. Hmm.. Jag förstår... Precis... osv...

Därmed så borde jag ha läst på andra trådar om KFKinnan jag startade denna. Fast och andra sidan om man söker KFK så ser det ut som att endast användare som har blivit bannlysta för KFK dyker upp.
Senast redigerad av Kohen 2015-07-12 kl. 16:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in