Citat:
Ursprungligen postat av
woofer
Gjorde lite överslag och med reservation för att det börjar bli lite sent så borde det krävas runt 0,2 kwh för att tina 1 liter vatten från -18 till flytande 0 gradigt vatten.
Det krävs alltså ganska mycket is för att få någon vettig kyleffekt. Störst effekt kommer det ju att bli i början när isen är -18 men sen kommer effektiviteten på din "AC" snabbt att sjunka.
Använder du frysen i ditt kök så ska du ju även komma ihåg att den kommer att få jobba stenhårt för att frysa allt vatten och energin från vattnet kommer att avges till rummet likt ett element...
Jag fattar inte heller varför hinken skall isoleras? Syftet är ju att isen skall absorbera värmen från omgivningen. Ja det kommer att bli lite kondens men ställ hinken på en bricka eller nått annat som samlar upp vattnet så är det problemet löst.
Så för att sammanfatta, ja det funkar att bygga en sådan "AC" men är det nått större än en liten skrubb du försöker kyla ner eller att du tänkte sitta med ansiktet i utblåset så kommer verkningsgraden att vara väldigt låg.
Du får nog lösa in den där reservationen

Det blir bara 0,1 kWh. Värmekapaciteten för is är (kanske lite oväntat) bara c:a hälften av den för flytande vatten eller c:a 2 kJ/kg,K i mitten av ditt temperaturintervall, se
http://www.engineeringtoolbox.com/ic...ies-d_576.html
Då har vi 18*2=36 kJ (skulle varit ungefär 75 kJ om det var flytande vatten och samma temperaturhöjning) för att värma isen från -18 till 0 ºC. Till det ska vi addera 334 kJ/kg för att smälta isen vid 0 ºC (man ser att själva smältningen ger mycket mer än att värma isen vid normalt hanterbara temperaturer, fasomvandling omsätter mycket energi) och landar på 334+36=370 kJ för 1 kg is. Några procents avrundningsfel då du sa 1 l vatten och jag räknar med 1 kg vilket inte är riktigt samma sak men nästan.
370 kJ ska vi sedan dela med 3600 för att få energin i kWh-->0,103 kWh.
Säg att vi har 10 kg is så kan vi kyla med c:a 1 kWh. Det motsvarar knappt en halvtimmas drift för en vanlig mobil elektrisk luftkonditionering som
denna.
Rent intuitivt hade jag inte gissat att ishinken skulle ge så lite men tydligen är det så. Man får nog sitta rätt nära den om det ska ge något. Det vore effektivare att ta på sig en väst med något kallt i, en sån här:
http://www.veskimo.com/
Annars anar jag en ny marknad för de gamla utdöda
iskarlarna som fanns innan
Munters och von Platen kom och sabbade allt.