• 1
  • 2
2015-07-11, 12:54
Medlem
henkeboy23s avatar
Hej
Jag har bjudit en tjej och hennes dotter (~5år) på middag på söndag.
Nu funderar jag på vad jag ska laga. Hade det bara varit tjejen hade jag slagit på stora trumman och börjat förbereda redan nu. Trerätters med extra allt!
Men nu när dottern är med känns det lite som att "skjuta över målet". Kanske blir det lika uppskattat med något enklare.
Därför frågar jag er om råd.
Hur skulle ni gjort? Vad skulle ni lagat?
Citera
2015-07-11, 13:01
Medlem
TacoKryddmixs avatar
En femåring kan ju äta typ allt till ingenting...

Men en tanke är ju att "dela upp" maten. Tänk tapas, då finns det alltid något ungen äter och lite mer högoddsare som musslor eller liknande kan ni äta själv..

Jag bjöd min bror med fruga och hela armadan av kids på middag för ett tag sen då serverade jag tapas och det gick hem bland unga och gamla. Blev till och med lite "snackis" då de lite äldre barnen blev nyfikna på saker de inte provat innan och kul när de kunde ta bara lite utan att det skulle vara hela middagen.
Citera
2015-07-11, 13:06
Medlem
De små kidsen äter det mesta men tänk på kryddningen. Smaklökarna hos småkidsen har inte hunnit härdas så håll en mjuk nivå i smakerna.
Citera
2015-07-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkeboy23
Hej
Nu funderar jag på vad jag ska laga. Hade det bara varit tjejen hade jag slagit på stora trumman och börjat förbereda redan nu. Trerätters med extra allt!
Men nu när dottern är med känns det lite som att "skjuta över målet". Kanske blir det lika uppskattat med något enklare.

Undvik saker som lök och alltför mkt kryddor som kan vara känsligt för barnmagar. Annars bara laga maten. Småbarn älskar vällagad mat.
Citera
2015-07-11, 13:12
Medlem
En trevlig liten historia i sammanhanget var när jag var hemma hos min dåv partner med hennes barn, ca 4 och 6 år gamla. Den ena ungen hade blivit väldigt upprörd och ledsen över någonting medan jag lagade maten, och det fortsatte en bit in då vi skulle äta. Jag tillagade en pastasås och glömmer aldrig hennes blick när hon rödgråten satte sig vid bordet, tog en tugga och sedan liksom stelnade till av överraskning och fick stora ögon över hur gott det var.
Citera
2015-07-11, 13:14
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Hej

Jag skulle nog laga typ köttbullar och makaroner till barnet och slagit på stort till dig och tjejen. Jag har råkat ut för att barnet ändå inte har uppskattat maten utan tyckt det funkat lika bra med "barnmat".
Citera
2015-07-11, 13:49
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Hej

Jag hade ringt tjejen och frågat om dotterns matvanor.
Kan ju även finnas allergier/intoleranser, vilket hon iofs borde ha nämnt redan.
Citera
2015-07-11, 14:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Kan ju även finnas allergier/intoleranser, vilket hon iofs borde ha nämnt redan.

Håller med, fråga mamman.
Citera
2015-07-11, 14:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

Vettigt förslag att kolla allergier.

Skulle jag skjuta från höften och chansa så blir det pasta med nån menlös sås eller korv till. Dvs både en köttfärssås (baserad på köttfärs+tomatketchup+krossade tomater) och som backup varmkorv/wienerkorv/grillkorv av det menlösare slaget typ dennis.

Undvika oprövade saker som svamp, musslor, eller tom räkor. Vitlök, chili och surströmming är liksom motsatsen till det jag skulle chansat på. Om man nu tänker smakmässigt.
Citera
2015-07-11, 14:33
Medlem
Ring och fråga vad ungen äter.
Våran 3 åring äter allt utom potatis och korv, hans kusin äter nästan ingenting alls..

Grilla några shysta hamburgare på någon fin köttfärs och ha massor av olika grönsaker, ostar och röror till.

Tapas låter också smart.

Köp även något riktigt gott öl till
Citera
2015-07-11, 14:38
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Kör på en finmiddag till dig och tjejen och en separat barnrätt åt barnet. Tjejen blir imponerad över att du tar hänsyn till barnet Pluspoäng. Fråga vad barnet äter. Förmodligen pannkakor, köttbullar, korv och liknande. Typiska rätter för ungar.
Citera
2015-07-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Kör på en finmiddag till dig och tjejen och en separat barnrätt åt barnet. Tjejen blir imponerad över att du tar hänsyn till barnet Pluspoäng. Fråga vad barnet äter. Förmodligen pannkakor, köttbullar, korv och liknande. Typiska rätter för ungar.
Det går inte att säga, hon kan lika gärna bli upprörd för att barnet inte får fin maten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in