• 1
  • 2
2015-07-10, 23:15
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder, tror ni arbetsgivare föredrar KTH framför LiU på CV:et? Eller är det bara jag som nojjar/är helt ute och cyklar?

MVH
Citera
2015-07-10, 23:17
Medlem
Zhuguliangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr577
Hej!

Som rubriken lyder, tror ni arbetsgivare föredrar KTH framför LiU på CV:et? Eller är det bara jag som nojjar/är helt ute och cyklar?

MVH

Tror det inte spelar större roll, betyg och förmåga väger tyngre. Men KTH kan ju skapa ett gott första intryck omedvetet då det har högre status traditionellt sett.
Citera
2015-07-10, 23:32
Medlem
bithaxs avatar
Det är nog hugget som stucket.

Klart det är lite badass om du har bra betyg från KTH, men sen är KTH en skitskola med kass undervisning och ickeexisterande pedagogik i många kurser (dock inte alla, det finns guldkorn även i kloakerna). Det är ju det som gör det till en utmaning.

Vill du bara ha ett kvalificerat jobb så är det strunt samma.
Vill du jobba på google så är det inte det som räknas.

Jag vet inte exakt vilka det är som faktiskt bryr sig om vilket universitet i sverige du har examen ifrån, kanske andra f.d. KTH:are som ratar folk med "såpbubbleblåsarutbildningar". Det skulle ju vara dom då.
Citera
2015-07-10, 23:57
Medlem
Blommandagens avatar
Det beror mycket på vad du vill göra också. Linköping har SAAB, så flygindustri är ganska stort där, och de är duktiga på realtidssystem, datateknik och tunnfilmsfysik också, vad jag har förstått. KTH har jag sämre koll på, men jag inbillar mig att deras fordons-inriktning är bra, och gamla Bergs (Materialfysiksdesign-gulligull?) går inte av för hackor. Sen är programmen olika stora. Har för mig att exempelvis I har dubbelt så stort intag på LiU jämfört med KTH. Det gör ju också skillnad...
Citera
2015-07-11, 00:10
Medlem
Citat:
Hej!

MVH

Som ngn sade tror jag första intrycket är bättre för att KTH är mer populär.
Som med handels i STHLM, finns många duktiga ekonomer men tror inte alla är från handels.
Handlar nog mest om hur ambitiös man själv är som person och hur väl man gör ifrån sig på intervjuer.
Citera
2015-07-11, 00:41
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhuguliang
Tror det inte spelar större roll, betyg och förmåga väger tyngre. Men KTH kan ju skapa ett gott första intryck omedvetet då det har högre status traditionellt sett.

Trodde att det är bara jag som hade denna intryck omedvetet varje gång jag träffa någon KTHare.
Citera
2015-07-11, 05:20
Medlem
Ploppar upp sånt här ganska ofta och jag blir lika irriterad varje gång. NEJ, det spelar ingen roll VART du läst dina studier, alla högskolor är kvalitetssäkrade och certifierade till den grad att det inte spelar någon roll vart DU kommer att läsa.
Citera
2015-07-11, 09:36
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Hej!

MVH

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ploppar upp sånt här ganska ofta och jag blir lika irriterad varje gång. NEJ, det spelar ingen roll VART du läst dina studier, alla högskolor är kvalitetssäkrade och certifierade till den grad att det inte spelar någon roll vart DU kommer att läsa.

För svenska arbetsgivare spelar det knappast någon roll mellan KTH och LiTH, men om man är ute efter exempelvis internationella investment banking-jobb så är KTH ett mycket bättre val än LiTH eftersom dessa banker är mycket starkt inriktade på target schools (vilket KTH är och LiTH inte är för de allra flesta).

Källa: jag har själv arbetat på en tier 1-bank i London i ett antal år och rekryterat/stött på ganska många från KTH och exakt noll personer från LiTH.
Citera
2015-07-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Är inte vissa skolor slappare än andra? Lättare tentor? Sämre föreläsare etc.?
Citera
2015-07-11, 15:20
Medlem
Jag skulle föredra en civilingenjör från LIU framför en från KTH åtta dagar i veckan. KTH är helt enkelt överskattat om man ser till kvalitén på utbildningen. Särskilt i jämförelse med LIU.

Edit: Relevant artikel i Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/special/tekni...icle513080.ece
Senast redigerad av kmpa 2015-07-11 kl. 15:23.
Citera
2015-07-11, 16:25
Medlem
Om du kommer från Stockholm är Linköping bättre, om du kommer från Linköping är KTH bättre.

Linköping var de som kom på industriell ekonomi också, så läs lite ekonomi också om du går där så kan du bli VD.
Citera
2015-07-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Jag skulle föredra en civilingenjör från LIU framför en från KTH åtta dagar i veckan. KTH är helt enkelt överskattat om man ser till kvalitén på utbildningen. Särskilt i jämförelse med LIU.

Edit: Relevant artikel i Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/special/tekni...icle513080.ece

Lol relevant artikel, 2009...

Kontrar med en nästan lika färsk artikel http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...icle247789.ece

Varför finns då inte LIU med på denna listan t.ex. http://www.topuniversities.com/unive...=false+search=

Ser inte heller att LIU har en plats på toppen inom något av ingenjörsområdena som KTH t.ex. har..
https://www.kth.se/en/ees/nyheteroch...oppen-1.564231

KTH överskattat...
Senast redigerad av fourierglasogon 2015-07-11 kl. 18:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in