2015-07-10, 00:26
Medlem
The BlaBlas avatar
MOD*Flytta om jag är fel ute

Om du lånat pengar till en bil tex, eller lägenhet eller klocka, smycke eller dyl.

Räknar du det då som ditt?

Jag har tex en dator på avbetalning. Kan jag säga i praktiken att den är min, eller säger jag att den är lånad?
Förstår ni min fråga?

Du har förlängt ditt abonnemang hos Tele2 2 med ny mobil för 449kr / månaden..
Är mobilen din eller Tele2:s?

Vad säger man i en diskussion?
-Guuuud vilken fin mobil du har, är den din??
-Nää det är Tele2:s som jag "hyr"

Har du en förlovningsring på avbetalning, säger man då att det är ens egen eller bankens?
Jag har då aldrig träffat någon som säger att deras "hus" tillhör banken..
Senast redigerad av The BlaBla 2015-07-10 kl. 00:29.
Citera
2015-07-10, 00:31
Medlem
AndersM79s avatar
Man säger ju 'mitt' då länge det inte är något man verkligen hyrt eller lånat, typ en släpvagn eller så.

En kul detalj är ju att man säger 'mitt rum' och 'min dator' på jobbet, fast det det inte alls är ens egendom.
Citera
2015-07-10, 00:36
Medlem
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Man säger ju 'mitt' då länge det inte är något man verkligen hyrt eller lånat, typ en släpvagn eller så.

En kul detalj är ju att man säger 'mitt rum' och 'min dator' på jobbet, fast det det inte alls är ens egendom.

Det var lite det jag menade.. Man menar att en "lånad" produkt är ens egen..
Nu ska jag inte vara sån, men - Väääälkommen till "min superbelånade lägenhet" så säger man ju inte?!
Folk säger att det är deras fast det inte Är det...
Citera
2015-07-10, 07:19
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Nu ska jag inte vara sån, men - Väääälkommen till "min superbelånade lägenhet" så säger man ju inte?!
"Min" betyder ju inte alltid "min egendom". Jag äger inte min mamma eller min hårfärg.

Olika ord har olika betydelser vid olika tillfällen. Språket innehåller väldigt sällan all relevant information, det krävs kontext.
Senast redigerad av yggdrazil 2015-07-10 kl. 07:23.
Citera
2015-07-10, 07:34
Medlem
Citat:

Fast bara för att du belånat en lägenhet så har du inte gett ifrån dig ägandeskapet. Det är ju det viktiga i detta fall skulle jag säga, dvs är en belånad bil någons ägodel men en leasad bil är det inte.
Citera
2015-07-10, 10:18
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Du lånar väl inget av det du skriver där.

Lite tragiskt att skolan inte lär ut hur man köper bostad, betalar räkningar, hur man söker jobb.. Vissa skulle behöva det
Citera
2015-07-10, 12:26
Medlem
Newis avatar
Citat:

Har du lånat en produkt äger du den inte.

Har du lånat pengar till att köpa en produkt äger du den. Om du köper en fastighet så är det du som får ta del av eventuell värdeökning eller värdeminskning, oavsett om du har lånat för att köpa den eller inte.

Just bostadsrättslägenheter är inget bra exempel eftersom du aldrig äger en sådan lägenhet.
Citera
2015-07-11, 01:27
Medlem
Citat:
...text...
Nej det är inte alls ovanligt och i slutändan stämmer det ju. Man har inte full förfoganderätt över ett belånat objekt.

Det sägs ofta lite skämtsamt att banken äger huset/lägenheten/bilen/båten, och ibland använder skrytmånsar samma uttryck i ett försök att tona ner skrytet.

Motsatsen finns också, att kunna säga huset/lägenheten/bilen/båten är betalt/betald. Då äger man i dubbel bemärkelse. Coolt.
Citera
2015-07-12, 04:29
Medlem
recyclameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Du lånar väl inget av det du skriver där.

Lite tragiskt att skolan inte lär ut hur man köper bostad, betalar räkningar, hur man söker jobb.. Vissa skulle behöva det
Bra tråd bra skrivet generell regel prio ett för skolor
Citera
2015-07-18, 15:13
Medlem
seusss avatar
Citat:
MOD*Flytta om jag är fel ute

Om du lånat pengar till en bil tex, eller lägenhet eller klocka, smycke eller dyl.

Räknar du det då som ditt?

Jag har tex en dator på avbetalning. Kan jag säga i praktiken att den är min, eller säger jag att den är lånad?
Förstår ni min fråga?

Du har förlängt ditt abonnemang hos Tele2 2 med ny mobil för 449kr / månaden..
Är mobilen din eller Tele2:s?

Vad säger man i en diskussion?
-Guuuud vilken fin mobil du har, är den din??
-Nää det är Tele2:s som jag "hyr"

Har du en förlovningsring på avbetalning, säger man då att det är ens egen eller bankens?

Det är ju mina tillgångar och jag säger ju självklart mitt hus även om halva huset är belånat.

Det låter som det du fiskar efter är nyckeltalet soliditet. Vilket definierar hur stor del av mina tillgångar jag faktiskt finansierat själv med eget kapital.
Citera
2015-07-18, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
Det är ju mina tillgångar och jag säger ju självklart mitt hus även om halva huset är belånat.

Det låter som det du fiskar efter är nyckeltalet soliditet. Vilket definierar hur stor del av mina tillgångar jag faktiskt finansierat själv med eget kapital.

Fast jag har tänkt samma som TS. Du får ju inte göra vad du vill med DITT hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in