2015-07-09, 21:08
Medlem
Har precis köpt ett hus som har en Stenugn ute i trädgården, Jag har ingen erfarenhet alls av att baka pizza i stenugn så tänkte kolla här om de är någon som vet hur man lyckas med att baka pizza i en sådan ?
Citera
2015-07-10, 02:12
Medlem
Xaltor89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralNovember
Har precis köpt ett hus som har en Stenugn ute i trädgården, Jag har ingen erfarenhet alls av att baka pizza i stenugn så tänkte kolla här om de är någon som vet hur man lyckas med att baka pizza i en sådan ?

Du menar enbart gräddningen?
Citera
2015-07-10, 06:00
Medlem
christerys avatar
Ingen aning, men i teorin skall det vara som en vanlig ugn (gällande recept osv) om det nu är pizza eller bröd som skall bakas. Men det är lite pyssligare, kolla på http://bakarlag.se/stenugn/

Den saknade spackelackan hade nog kunnat svara, men då han inte längre finns med oss utan loggat ut för gott, så får du nog testa själv.
Citera
2015-07-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaltor89
Du menar enbart gräddningen?

Hur man värmer upp ugnen så den får rätt temperatur, har hört att man ska få upp värmen till 350 grader, men hur vet man när de är 350 ?
Citera
2015-07-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralNovember
Hur man värmer upp ugnen så den får rätt temperatur, har hört att man ska få upp värmen till 350 grader, men hur vet man när de är 350 ?
Förslagsvis använder man en termometer. Annars kan man ju sätta på den länge så borde den gå upp till 350, gör den inte det är den nog trasig.ä

Det låter som ett spännande projekt.
Citera
2015-07-10, 16:03
Medlem
JoeDevolas avatar
I gamla ugnar kan man få elda bra länge innan man får upp rätt temperatur. Kanske börja redan på morgonen om det ska bakas pizza eller tunnbröd på kvällen. Min farmor hade en bakstuga, och där vill jag minnas att de började elda dagen innan, och sedan bakades det utav helvete hela dagen efter. En pizzaspade lär du behöva i alla fall.

Jag blev lite avundsjuk nu.
Senast redigerad av JoeDevola 2015-07-10 kl. 16:08.
Citera
2015-07-10, 16:34
Medlem
klybans avatar
Steg ett borde vara ta reda på hur den funkar, och hur varm den blir efter xx timmar(även se om det finns skador som måste lagas).
Steg två när den är varm, så provgräddar man olika saker.
Och blir det bra, så kan man ju alltid äta upp det.
Kanske du ska köpa dig en infraröd termometer, finns billiga på tex dhgate att köpa.
Den jag har klarar upp till 1550 grader har jag för mig.
Och är en mycket bra sak att ha i ett kök, där man lär sig hur det ser ut i olika temperaturer.
Eller mäta upp tempen på frityroljan i grytan, så den når och har rätt temp utan att kladda ner nått.
Citera
2015-07-10, 16:41
Medlem
1) om vedeldad: börja elda kvällen innan, och lite samma dag med.
2) se till att inte låta degen ligga på fjölen (spaden) för länge, den fastnar
3) öva på att kasta in och ta ut lite, det är inte så svårt, var lite försiktigt när du slänger in en pizza då det annars kan lossa lite fyllning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in