• 1
  • 2
2015-07-09, 19:09
Medlem
Jag ska brja trean p NA-programmet och ska skriva ett gymnasiearbete och har tnkt gyllene snittet. Jag vet inte hur jag ska formulera min frgestllningar bara. Har ni ngra frslag? Min tnkta vinkel r 'matematik i naturen'
Citera
2015-07-09, 19:19
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibsonator
Jag ska brja trean p NA-programmet och ska skriva ett gymnasiearbete och har tnkt gyllene snittet. Jag vet inte hur jag ska formulera min frgestllningar bara. Har ni ngra frslag? Min tnkta vinkel r 'matematik i naturen'

"Matematik i naturen" r ju ett intressant mne. Det r ju mer omfngsrikt n gyllene snittet. Fraktaler r fascinerande matematik och frekommer p mnga stllen i naturen. Gyllene snittet r ju de proportioner som mnniskan brukar anse vara vackrast och frekommer frmst i saker skapade av mnniskan. Dock har jag sett gyllene snittet uppkomma i snckor.
Citera
2015-07-09, 19:29
Bannlyst
Vad r likheten mellan ett trd, en vg som slr ver, ett ansikte, en solros och vintergatan?
Citera
2015-07-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
"Matematik i naturen" r ju ett intressant mne. Det r ju mer omfngsrikt n gyllene snittet. Fraktaler r fascinerande matematik och frekommer p mnga stllen i naturen. Gyllene snittet r ju de proportioner som mnniskan brukar anse vara vackrast och frekommer frmst i saker skapade av mnniskan. Dock har jag sett gyllene snittet uppkomma i snckor.

Ja, men eftersom jag ska smalna ner arbetet hller ja mig till gyllene snittet. I spiraler handlar det ofta om att en gyllenesnittet-spiral (fibbonacci-spiral) r det effektivaste frhllandet p avstnd mellan exempelvis kronblad fr att anvnda ytan p effektivast stt.
Citera
2015-07-09, 19:43
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Det r vl ganska sjlvklart: Varfr terfinns det gyllnesnittet i naturen? Alternativt kan man tnka sig: Vilka anvndningsomrden har det gyllenesnittet och varfr r det s viktigt?

Kom ihg att GYA r en stor bullshitrapport dr du kan trycka in hur mycket irrelevant skit som du vill. Lrarna vet oftast knappt hur man skriver en vetenskapligrapport, s du skulle kunna skriva tre sidor om bakgrunden till upptckten av gyllnesnittet, sedan verg till kllkritik (som inte uppfyller ngot syfte alls). Gr kllkritiken tre sidor lng. Sedan kan du skriva ngon eller ett par sidor om eventuella anvndningsomrden (bifoga grna mnga bilder s att det ser ambitist ut, fastn allt r ren bullshit). Drefter kan du bomba p med en diskussion p fem sidor eller ngot, prata om rosa moln och hur du anser att gyllnesnittet r ett dligt mnniskoideal yada yada.
Citera
2015-07-09, 19:48
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
Vad r likheten mellan ett trd, en vg som slr ver, ett ansikte, en solros och vintergatan?

Det r vl just att de kan beskrivas med fraktal geometri? Att de upprepas p alla lngdskalor?
Citera
2015-07-11, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
Det r vl just att de kan beskrivas med fraktal geometri? Att de upprepas p alla lngdskalor?

allt i universum r sprunget ur det gyllene snittet!
Senast redigerad av gorkgassyh 2015-07-11 kl. 20:40.
Citera
2015-07-11, 21:03
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
allt i universum r sprunget ur det gyllene snittet!

Du har antingen kollat p Da Vinci-koden eller en film om en matematiker. Om du framhller gyllene snittet som det vars allting r sprunget ur, kommer du behva frklara dig och det finns ingen motivering som inrymmer den meningen - bortsett frn "jag r packad".
Citera
2015-07-11, 21:08
Medlem
Impossible.Ms avatar
Jag hller annars med om att "matematik i naturen" r bsta mjliga rubrik. Om du vill vara smdramatisk funkar "[om] den gudomliga proportionen", p latin "De Divina Proportione". Det finns en bok som heter s dock.
Citera
2015-07-11, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Du har antingen kollat p Da Vinci-koden eller en film om en matematiker. Om du framhller gyllene snittet som det vars allting r sprunget ur, kommer du behva frklara dig och det finns ingen motivering som inrymmer den meningen - bortsett frn "jag r packad".

jag har sett da-vinci koden p Bio fr en jvla massa r sedan med morsan.
var ngot med tavlor och att Jesus ttling var en kvinna som var lite skraj men fick hjlp av Tom Hanks.
Vad fasen har det med ngot att gra?

Detta r inte ngot som r enkelt att frklara, utan ngot som man sjlv helt pltsligt frstr efter att ha lst om mnet tillrckligt.

hr r en intressant lnk http://www.goldennumber.net/universe/
Citera
2015-07-11, 23:42
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
jag har sett da-vinci koden p Bio fr en jvla massa r sedan med morsan.
var ngot med tavlor och att Jesus ttling var en kvinna som var lite skraj men fick hjlp av Tom Hanks.
Vad fasen har det med ngot att gra?

Detta r inte ngot som r enkelt att frklara, utan ngot som man sjlv helt pltsligt frstr efter att ha lst om mnet tillrckligt.

hr r en intressant lnk http://www.goldennumber.net/universe/

Du har uppenbarligen en glorifierad bild av det gyllene snittet, vilket fr tankarna till att du ngon gng kommit i kontakt med en film eller liknande. Filmer tenderar att trivialisera hela universum till att utgras av en enda formel som t.ex. filmen Pi.

Att hela universum r sprunget ur det gyllene snittet r det mest dumma jag hrt, tvinga mig inte att rapportera dig till Flashback-kansliet
Citera
2015-07-12, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Du har uppenbarligen en glorifierad bild av det gyllene snittet, vilket fr tankarna till att du ngon gng kommit i kontakt med en film eller liknande. Filmer tenderar att trivialisera hela universum till att utgras av en enda formel som t.ex. filmen Pi.

Att hela universum r sprunget ur det gyllene snittet r det mest dumma jag hrt, tvinga mig inte att rapportera dig till Flashback-kansliet

om vi sger att allt r sprunget ur en punkt (big bang) och universum expanderar.

blir det lttare att frst?

stort och smtt, r samma
https://se.images.search.yahoo.com/i...494ED3_s58_g_e
Senast redigerad av gorkgassyh 2015-07-12 kl. 03:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in