2015-07-09, 17:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
En 16-årig pojke har omkommit i en mopedolycka i Nordmaling. Det finns inga vittnen och det är oklart hur olyckan gick till och när den skedde. Likaså om nåt annat fordon var inblandat.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...er-mopedolycka
Citat:
Vid klockan 04.40 på torsdagsmorgonen fick räddningstjänsten larmet om att man upptäckt att en trafikolycka inträffat i Nordmaling. Det var en 16-åring som enligt polisens första uppgifter kört omkull med mopeden. Man vet inte exakt när olyckan inträffade, men pojken hittades livlös bredvid mopeden på en villatomt längs Stallgatan.

Polis och ambulans åkte ut till platsen och pojken fördes med ambulans till akuten i Umeå. Han hade enligt polisen fått svåra skador, och strax innan åttatiden släppte sjukhuset informationen att 16-åringen avlidit efter olyckan. Anhöriga är underrättade.

Citat:
På morgonen undersöks olycksplatsen, och enligt vakthavande befäl kan man inte utesluta brott. Polisen ska nu försöka kartlägga vad som hänt innan och vid olyckstillfället, och letar vittnesuppgifter.

Citat:
Enligt uppgift åkte pojken från en kamrat någon gång efter 01.30,men efter det är det oklart vad som hänt. Polisen upphörde med dörrknackningen innan 11-tiden på förmiddagen, utan att ha fått fram några svar.

– Vi vet inte vad som har föranlett det här tragiska dödsfallet, för det finns inte vittnen som vi känner till. Ingen har varken sett eller hört något, säger Åsa Lundström som är polisinspektör i Nordmaling.

Hon vill inte spekulera i orsakerna till olyckan.

– Just nu ser det ut som att det bara är en väldigt tragisk olyckshändelse, säger Lundström.

http://www.vk.se/1486191/pojke-svart...er-mopedkrasch

Citat:
En 16-årig pojke var med om en mopedolycka vid Nordmaling vid femtiden på torsdagsmorgonen. Pojken skadades allvarligt och fördes med ambulans till Norrlands universitetssjukhus.

Vid 07.40 meddelade akuten att pojken avlidit till följd av sina svåra skador.

Citat:
Polispatrullen som varit på plats under dagen håller just nu på att avrapportera och två stycken poliser som jobbar i Nordmaling är fortfarande på plats och jobbar med ärendet.

Poliserna har bland annat knackat dörr i området och haft förhör med personer som eventuellt varit med 16-åringen innan olyckan.

– Personalen som är på plats håller fortfarande på med förhör runt omkring platsen, säger Gidlund.

Den tekniska undersökningen av mopeden kommer att ske efter helgen.

Citat:
Var det någon fler person eller något till fordon inblandat i olyckan?

– Vi vet inte, det går inte att svara på än, säger Westberg.

Olyckan inträffade efter Stallgatan intill skolan och polisen är intresserade av att hitta personer som vet något mer om olyckan.

http://www.folkbladet.nu/1490998/sva...-i-mopedolycka

Citat:
Nordmalings kommun skriver under förmiddagen på sin hemsida att räddningstjänsten fick larm om att en mopedist låg livlös på Stallgatan klockan 04.39. Upplivningsförsök gav inget resultat utan pojken konstaterades vara avliden. När olyckan har skett är oklart. Pojken har varit elev på Artediskolan och gick ut klass 9.

Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-09 kl. 18:16.
Citera
2015-07-09, 18:24
Medlem
lrad070142s avatar
Märkligt, och tragiskt. Stallgatan är ju, som namnet antyder, just en gata - inte en landsväg. 30/50 är högsta tillåtna hastighet. Annars är det vanligaste vid mopedolyckor att ett annat fordon kör på mopeden till följd av ouppmärksamhet, slarv från mopedistens sida (ej fungerande lyktor, vinglande etc). Men att köra ihjäl en mopedist längs en villa-gata, om man inte är ordentligt onykter och kör i hundra blås - det verkar märkligt...
Citera
2015-07-09, 18:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Märkligt, och tragiskt. Stallgatan är ju, som namnet antyder, just en gata - inte en landsväg. 30/50 är högsta tillåtna hastighet. Annars är det vanligaste vid mopedolyckor att ett annat fordon kör på mopeden till följd av ouppmärksamhet, slarv från mopedistens sida (ej fungerande lyktor, vinglande etc). Men att köra ihjäl en mopedist längs en villa-gata, om man inte är ordentligt onykter och kör i hundra blås - det verkar märkligt...

Nej, det behöver ju inte vara en påkörning. Däremot vet ingen hur länge han legat för ingen verkar ju ha hört eller sett olyckan. Skulle tro att den som finner honom är ett tidningsbud eller någon på väg till eller från ditt jobb. Alternativt någon som hämtar morgontidningen.
Citera
2015-07-09, 22:14
Medlem
Bonnatorps avatar
Nån som vet vem den omkomne är?
Har ett par bekanta i trakterna som det dessvärre var ett tag sedan jag träffade. Skulle vara synd om det hänt någon av dem.
Citera
2015-07-09, 22:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har ett par bekanta i trakterna som det dessvärre var ett tag sedan jag träffade. Skulle vara synd om det hänt någon av dem.

Det enda jag vet är det som står i artiklarna, dvs att han gick ut 9:an i år.
Citera
2015-07-10, 01:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Jag har inte tillgång till betalartiklarna för Västerbottens Folkblad men på första sida till en sån artikel står detta:

Citat:
Nyheter. En 16-årig pojke skadades natten till torsdag så allvarligt i en mopedolycka att han avled. – Det här är det värsta som kan hända, säger Fredrik Rönn, som är släkt med pojken.

Jag hoppas att Fredrik Rönns släkting inte är din vän.
Citera
2015-07-13, 09:42
Medlem
LillePs avatar
Jo*l Häg*k*ist
Citera
2015-07-13, 09:59
Medlem
Isnatts avatar
Jag ser ofta mopedister som kör med hjälmen oknäppt placerad uppe PÅ huvudet. Fullständigt vansinnigt. Hoppas det inte var så i det här fallet.
Jag vet inte hur trimningskulturen ser ut bland ungdomen nu för tiden, men det är ju stor skillnad på att köra omkull eller in i nåt i 45 km/h kontra 70 km/h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in