2005-10-18, 13:18
Medlem
Misstänker att min dator sjunger på näst sista versen ( svart bild i morse o stod nått om nån skadad fil windows inte fungerade korrekt har gått segt ettag oxå )o kanske måste byta upp mig snart vill ha nått bra , nån som kan tipsa om nått som finns som standard har inte kunskapen till att bygga en egen efter mina behov använder den till att surfa,tanka spela musik o kolla på filmer använder ofta flera program samtidigt o vill inte att de laggar spelar EJ spel men det är ju ingen nackdel om det funkar oxå isf...vill oxå kunna köra 2 skärmar på den har en stor väggplasma som jag kör på idag men vill även kunna utnyttja en skärm i ett annat rum vill såklart oxå att den ska snabb o hänga med i svängarna men de är väl dom flesta idag hdd bör ligga på ca 250gb....nån som har nått tips om vad jag ska använda?vill inte ha nån genomskinlig med neonblå belysning o.s.v , tacksam för tips...
Citera
2005-10-18, 14:08
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionittisexan
Misstänker att min dator sjunger på näst sista versen ( svart bild i morse o stod nått om nån skadad fil windows inte fungerade korrekt har gått segt ettag oxå )o kanske måste byta upp mig snart vill ha nått bra , nån som kan tipsa om nått som finns som standard har inte kunskapen till att bygga en egen efter mina behov använder den till att surfa,tanka spela musik o kolla på filmer använder ofta flera program samtidigt o vill inte att de laggar spelar EJ spel men det är ju ingen nackdel om det funkar oxå isf...vill oxå kunna köra 2 skärmar på den har en stor väggplasma som jag kör på idag men vill även kunna utnyttja en skärm i ett annat rum vill såklart oxå att den ska snabb o hänga med i svängarna men de är väl dom flesta idag hdd bör ligga på ca 250gb....nån som har nått tips om vad jag ska använda?vill inte ha nån genomskinlig med neonblå belysning o.s.v , tacksam för tips...

En dator blir ALDRIG segare, det är bara operativsystemet som är fullt av skit.
Formatera om datorn bara, sedan så går allt precis lika fort som när du köpte den. Mer troligt - t.o.m snabbare, om du köpte den från t.e.x Siba eller liknande tramsbutik.

Inväntar svar, jag kan hjälpa dig om du verkligen behöver en ny dator.
Vad är det för spel du syftar på? Menar du moderna actionspel, där du får lägga över 2500:- bara på grafikkortet för att få dom att flyta bra, eller pratar du mest om lite äldre spel/strategi/RTS och liknande?
Citera
2005-10-18, 14:41
Medlem
Ska givetvis testa o fixa den först för det är en himla bra dator för mitt ändamål som bara e 1,5 - 2 år gammal ( vet de e mycke i datorsammanhang )
ihopbyggd av en kille för att fungera som en typ HTPC ,kruxet e bara att jag inte att har nåra programskivor till datorn så vete tusan hur jag ska kunna fixa det utan dessa o man lär ju inte kunna lämna in den nånstans för lagning isf heller , nej jag ska INTE spela spel överhuvudtaget

Mvh
/Robban
Citera
2005-10-18, 14:55
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionittisexan
Ska givetvis testa o fixa den först för det är en himla bra dator för mitt ändamål som bara e 1,5 - 2 år gammal ( vet de e mycke i datorsammanhang )
ihopbyggd av en kille för att fungera som en typ HTPC ,kruxet e bara att jag inte att har nåra programskivor till datorn så vete tusan hur jag ska kunna fixa det utan dessa o man lär ju inte kunna lämna in den nånstans för lagning isf heller , nej jag ska INTE spela spel överhuvudtaget

Mvh
/Robban

Självklart ska du inte behöva betala för windows.
Först, få tag på Service Pack 2. Det är HÖGSTA PRIORITET!
Sedan laddar du ner Windows XP, dokumentation om hur du gör bör medfölja.
Antagligen så startar du om datorn, och trycker Delete vid uppstarten för att komma till BIOS, där ställer du in "Cd-Rom" som "first boot order", så att den laddar från skivan. Sätt i winxp-skivan som du laddade ner (och brände), och följ instruktionerna, Inget svårt. Du ska formatera hårddisken du har, tar väll runt 1-2h. Sedan börjar du installera XP på den. Det är jätteenkelt, följ bara instruktionerna.

Sätt ABSOLUT INTE I NÄTVERKSSLADDEN förens du har loggat in och installerat Service Pack 2! Annars kommer du få virus nästan omedelbart. Aktivera brandväggen i SP2, och eventuellt så kan du bränna ner nått bra antivirusprogram som du installerar, aktiverar och ställer in. Sedan ansluter du nätverkskabeln, så att du får internet. Sedan har du en snabb dator igen!
Allt på hårddisken är borta, så är det något som du vill ha kvar, bränn in det på skivor (cd eller dvd), så du kan lägga över det senare. (Lägg däremot INTE in redan installerade program m.m, bara installationsfilerna. Antagligen får du ställa in inställningarna i programmen, men det bör inte ta så lång tid. Vissa grejer går att säkerhetskopiera (Brukar finnas nån inbyggd funktion för detta).

Snabbare dator helt gratis, enbart genom ominstallation av Windows. Mycket bättre än att köpa en ny, dyr dator enbart för att din förra är fylld med spyware och liknande!

Se till att ha ett anti-spywareprogram som du uppdaterar, som du söker igenom datorn med varannan vecka eller så. Ad-Aware är ett bra alternativ som är gratis och på svenska. Antivirusprogram och brandvägg (Windows XP Service Pack 2's inbyggda funkar utmärkt) är inga måsten, men jag rekomenderar ändå det.
Citera
2005-10-18, 15:42
Medlem
Låter inte så himla enkelt de där ska försöka hitta nån som kan hjälpa mig med detta vet ej om jag har/hade service pack 2 körde f-secure samt ett spyware program men ändå måste nog nått skit nästlat sig in straffet man får kanske när datorn står o tankar dygnen runt...
Citera
2005-10-18, 17:42
Medlem
Haa lyckades få igång den igen ,tryckte F8 för att stoppa nerräkning o där kunde jag pila mig upp till nått som hette stara windows i senst fungerande version o det valde jag då startade nått som hette inkonsekvensdisk kontroll eller likn i 3 steg sen starta den upp windows men det dröjde flera minuter...så för tf funkar den iaf men jag måste nog kanske blåsa den ändå för den e lite små seg , men iaf det här servicepack 2 hur vet jag om jag har det i min maskin? är det nått som installeras automatisk med övriga uppdateringar eller ska man hämta det själv någonstans....sorry om det e dumma frågor men jag e rätt värdo på det här med datorer men duktisk på surfa dock

Mvh
//Robban
Citera
2005-10-18, 21:34
Medlem
Rans avatar
KAN DU LÄSA VAD JAG SKRIVER, SNÄLLA?
Anledningen till att den är seg är med all säkerhet på grund av spywares.

En dator blir ALDRIG! segare och segare! Be någon installera om windows istället.
Citera
2005-10-18, 21:53
Medlem
X00Ls avatar
Tjaa, processorn slits ju med tiden. Så nog kan skiten bli segare
Citera
2005-10-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Självklart ska du inte behöva betala för windows.
Först, få tag på Service Pack 2. Det är HÖGSTA PRIORITET!
Sedan laddar du ner Windows XP, dokumentation om hur du gör bör medfölja.
Antagligen så startar du om datorn, och trycker Delete vid uppstarten för att komma till BIOS, där ställer du in "Cd-Rom" som "first boot order", så att den laddar från skivan. Sätt i winxp-skivan som du laddade ner (och brände), och följ instruktionerna, Inget svårt. Du ska formatera hårddisken du har, tar väll runt 1-2h. Sedan börjar du installera XP på den. Det är jätteenkelt, följ bara instruktionerna.

Sätt ABSOLUT INTE I NÄTVERKSSLADDEN förens du har loggat in och installerat Service Pack 2! Annars kommer du få virus nästan omedelbart. Aktivera brandväggen i SP2, och eventuellt så kan du bränna ner nått bra antivirusprogram som du installerar, aktiverar och ställer in. Sedan ansluter du nätverkskabeln, så att du får internet. Sedan har du en snabb dator igen!
Allt på hårddisken är borta, så är det något som du vill ha kvar, bränn in det på skivor (cd eller dvd), så du kan lägga över det senare. (Lägg däremot INTE in redan installerade program m.m, bara installationsfilerna. Antagligen får du ställa in inställningarna i programmen, men det bör inte ta så lång tid. Vissa grejer går att säkerhetskopiera (Brukar finnas nån inbyggd funktion för detta).

Snabbare dator helt gratis, enbart genom ominstallation av Windows. Mycket bättre än att köpa en ny, dyr dator enbart för att din förra är fylld med spyware och liknande!

Se till att ha ett anti-spywareprogram som du uppdaterar, som du söker igenom datorn med varannan vecka eller så. Ad-Aware är ett bra alternativ som är gratis och på svenska. Antivirusprogram och brandvägg (Windows XP Service Pack 2's inbyggda funkar utmärkt) är inga måsten, men jag rekomenderar ändå det.

Hur orkar man hålla på med windows...
Citera
2005-10-19, 10:37
Medlem
Japp Ran har läst va du skrev och jag ska formatera om o återinstallera windows men det var kul att den funkar igen så kan jag använda tills jag hittar nån som kan hjälpa mig med detta iaf...
Citera
2005-10-23, 15:16
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X00L
Tjaa, processorn slits ju med tiden. Så nog kan skiten bli segare

Sen blir ju alla nya program bara mer och mer resurskrävande; på min uråldriga dator så glufsar exempelvis antivirus- och brandväggen i sig en försvarlig del av minne och processorkraft. Samt att internetsidorna bara fyller på med mer och mer jävla reklam och blipp-blopp som käkar processorkraft som det vore popcorn (SVD är ett elände att kolla på, som sirap).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in