• 1
  • 2
2015-07-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Att binda ett stort bolån på 3 år innebär ju även att man står helt obunden och i marknadens våld om 3 år när nuvarande lån förfaller. Är ränteläget otroligt högt den dagen så kan det ju svida till ganska bra.

Lägger man 1/3 på 1år, 2år, 3år så blir man ju aldrig HELT lössläppt på grönbete inför bar himmel så att säga - om man nu vill sänka risk så att säga?

Problemet med den där strategin är att du aldrig kan byta bank, alltid är det något lån som är fortfarande är bundet.
Citera
2015-07-08, 23:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Regel #1: Man ska aldrig aldrig aldrig binda räntan oavsett hur lockande det än låter.

Regel #2: Glöm aldrig regel #1.
Citera
2015-07-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Problemet med den där strategin är att du aldrig kan byta bank, alltid är det något lån som är fortfarande är bundet.

Sant. Tänkte jag inte på!

Men så har jag för egen del rörligt på 75% av mitt bolån resten går ut i höst och kommer därmed köra rörligt på allt.

Vad gäller amortering ser jag ingen mening med det (har ca 60% belåning på mitt boende) utan jag har ökat mitt månadssparande istället. Så blir det bistra tider får jag väl lösa en eller flera delar av lånet. Just nu gillar jag hävstångseffekten i belånat boende.
Citera
2015-07-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, men turbulens och kris leder 99 gånger av hundra till sänkt ränta, inte höjd.

USA går hyfsat och om EU bara släpper Grekland så kommer nog EU gp rätt bra också, och då blir det räntehöjningar.

Kina går det dock sämre för och det känns mer oroande än Grekland.

Visst är det så men när utgångsläget är exceptionellt låg ränta känns inte utvecklingen lika självklar.

Besparingen som blir på 2 milj i lån om den rörliga räntan går ned från idag ca 1,80% till kanske 1,30% eller 1% känns inte lika intressant som förlusten om räntan går från 1,80 till 2,50 eller kanske 3,00 eller kanske 4,50 eller kanske...etc.

Jag tror nog att det för denna gång är läge att nappa på erbjudandet om 1,50 på tre år och sedan får vi se hur det blir med deflation och andra skakiga faktorer.
Sälja eller byta bank känns inte aktuellt inom den framtiden.
Under tiden får planen om kontrollerad låneplan vara att amortera och buffa upp servicekontot
Citera
2015-07-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Kina går det dock sämre för och det känns mer oroande än Grekland.

Visst är det så men när utgångsläget är exceptionellt låg ränta känns inte utvecklingen lika självklar.

Besparingen som blir på 2 milj i lån om den rörliga räntan går ned från idag ca 1,80% till kanske 1,30% eller 1% känns inte lika intressant som förlusten om räntan går från 1,80 till 2,50 eller kanske 3,00 eller kanske 4,50 eller kanske...etc.

Jag tror nog att det för denna gång är läge att nappa på erbjudandet om 1,50 på tre år och sedan får vi se hur det blir med deflation och andra skakiga faktorer.
Sälja eller byta bank känns inte aktuellt inom den framtiden.
Under tiden får planen om kontrollerad låneplan vara att amortera och buffa upp servicekontot

Ja, med en sådan låg ränta kan det aldrig bli helt fel. Kostnaden är ändå låg.
Citera
2015-07-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Regel #1: Man ska aldrig aldrig aldrig binda räntan oavsett hur lockande det än låter.

This!
Citera
2015-07-10, 01:39
Medlem
Hellveticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Man ska väl aldrig säga aldrig? Rent ekonomiskt finns det ju undantag men det kanske är känslan att vara fri som en fågel och lätt kunna hoppa både hem och bank du värdesätter?

För egen del fick jag bättre rabatt på bundet (0.7) och ligger 3 år på 1.21. Med rörligt hade jag legat på 1.47 så jag är nöjd än så länge. Ska räkna på det när löptiden närmar sig sitt slut men är ganska säker på att jag gjorde ett bra val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in