• 1
  • 2
2015-07-08, 20:32
Medlem
Har precis som många andra hittills valt att ha rörlig ränta.

Med beaktande av det ekonomiska/politiska läget i världen samt inrikespolitiska effekter gällande hot om amorteringskrav samt slopandet av ränteavdrag kan mycket hända framöver.

Jag har fått erbjudande om att binda räntan under tre år på 1,50 och funderar faktiskt på att acceptera pga ovan kursiva funderingar.

1,50 känns som en bra deal utifrån dagsläget i landet och världen.
Sett till ränteläget har vi minusränta och hur mycket mer kan boräntan glida nedåt mer än enstaka punkt?
Den eventuella förlusten av bundet på 1,50 känns marginell men som en trygghet jämfört med hur mycket räntan kan komma att höjas.

Det rör sig om ett lån på ca 2 milj och med en privatekonomi som inte är känslig men ekonomisk.

Hur resonerar ni?
Citera
2015-07-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Har precis som många andra hittills valt att ha rörlig ränta.

Med beaktande av det ekonomiska/politiska läget i världen samt inrikespolitiska effekter gällande hot om amorteringskrav samt slopandet av ränteavdrag kan mycket hända framöver.

Jag har fått erbjudande om att binda räntan under tre år på 1,50 och funderar faktiskt på att acceptera pga ovan kursiva funderingar.

1,50 känns som en bra deal utifrån dagsläget i landet och världen.
Sett till ränteläget har vi minusränta och hur mycket mer kan boräntan glida nedåt mer än enstaka punkt?
Den eventuella förlusten av bundet på 1,50 känns marginell men som en trygghet jämfört med hur mycket räntan kan komma att höjas.

Det rör sig om ett lån på ca 2 milj och med en privatekonomi som inte är känslig men ekonomisk.

Hur resonerar ni?

Jag band på 5 år 1:a Juni. Har två barn, 8 månader och drygt 2 år gamla. Känns skönt att veta att vi bor sjukt billigt under hela småbarnsåren.

Jag tror faktiskt att vi kan ha hittat ett av få tillfällen där det faktiskt lönade sig att binda. Men historiskt sett är det extremt sällan man kunnat binda och det visat sig lönsamt i efterhand jämfört med rörligt.
Citera
2015-07-08, 20:55
Medlem
bithaxs avatar
Tja, jag har just nu 1.5 rörligt, så jag skulle lätt ta det.
Det känns inte som att det kommer bli mycket lägre än vad det är nu.

Tänk på att banken skall ha ersättning för utebliven ränta i fall du säljer och vill lösa lånet dock.

I längden så lönar det sig absolut mest att amortera, för då slipper du betala någon ränta alls på den summa du amorterat ned. Det kanske inte är så mycket pengar just nu, men om räntan har gått upp om 5 år när du skalls sätta om lånet kan det spara dig 1000-tals kronor i månaden då att amortera idag.

Det blir som ett sparande inför framtiden.
Senast redigerad av bithax 2015-07-08 kl. 21:01.
Citera
2015-07-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Den som är i skuld är inte fri, och räntan växer också på natten då du sover.

Vad mer vill du veta?

Valet stod mellan att välja 1,5 rörligt eller 1,5 bundet på tre år.

I övrigt har du så klart rätt och jag tror på sparande och kontantbetalning.
Hann dessvärre inte spara ihop till 2 miljoner och att tälta i mindre trevligt område har aldrig känts aktuellt
Citera
2015-07-08, 21:08
Medlem
Att binda ett stort bolån på 3 år innebär ju även att man står helt obunden och i marknadens våld om 3 år när nuvarande lån förfaller. Är ränteläget otroligt högt den dagen så kan det ju svida till ganska bra.

Lägger man 1/3 på 1år, 2år, 3år så blir man ju aldrig HELT lössläppt på grönbete inför bar himmel så att säga - om man nu vill sänka risk så att säga?
Citera
2015-07-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tja, jag har just nu 1.5 rörligt, så jag skulle lätt ta det.
Det känns inte som att det kommer bli mycket lägre än vad det är nu.

Tänk på att banken skall ha ersättning för utebliven ränta i fall du säljer och vill lösa lånet dock.

I längden så lönar det sig absolut mest att amortera, för då slipper du betala någon ränta alls på den summa du amorterat ned. Det kanske inte är så mycket pengar just nu, men om räntan har gått upp om 5 år när du skalls sätta om lånet kan det spara dig 1000-tals kronor i månaden då att amortera idag.

Det blir som ett sparande inför framtiden.

Är på din linje. Mycket lägre än 1,5 torde vara orimligt.
Betydligt högre kan den däremot bli, även om det inte verkar aktuellt inom det närmaste.

Amorterar varje månad
Citera
2015-07-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Att binda ett stort bolån på 3 år innebär ju även att man står helt obunden och i marknadens våld om 3 år när nuvarande lån förfaller. Är ränteläget otroligt högt den dagen så kan det ju svida till ganska bra.

Så är det
Citera
2015-07-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jag band på 5 år 1:a Juni. Har två barn, 8 månader och drygt 2 år gamla. Känns skönt att veta att vi bor sjukt billigt under hela småbarnsåren.

Jag tror faktiskt att vi kan ha hittat ett av få tillfällen där det faktiskt lönade sig att binda. Men historiskt sett är det extremt sällan man kunnat binda och det visat sig lönsamt i efterhand jämfört med rörligt.

Det har varit så i många år nu och jag har varit anhängare till rörligt MEN det ekonomiska läget i världen gör mig nojig. Sverige är inte immunt.
Citera
2015-07-08, 21:22
Medlem
flipflaps avatar
Jag var med om bostadsbubblan under 80-talet. Som "bäst" hade jag en ränta på 27%.
Jag skall inte trötta er med mina utmaningar i och med detta.

Så hög ränta kallades innan dess för ocker och gav fängelse. Men det var innan statliga Nordbanken. Sedemera Nordea.

Sedan kraschade Nordea och alla Svenskar fick "låna"ut 5000 sek i form av ett tillägg på skatten. Minns ni?

När får vi tebax dessa pengar? Och vad blir räntan?

Så många frågor. ..
Citera
2015-07-08, 21:31
Medlem
psflaxs avatar
Band mina lån i Maj 2005 när jag separerade.
Det visade sig bli 3.002 kr billigare än tidigare per månad, valde då att amortera 3.000 per månad.
Kändes lite tryggare med två barn på 8 och 10 var annan vecka.
Har amorterat 3.000 kr per månad sedan dess, för att se om jag klarade det.
Helt plötsligt har lånet sjunkit från 1.300.000 till 940.000.
Med ett marknadsvärde på 2.6-2.9 miljoner kan det bli kul när yngsta barnet flyttar om 2-3 år.
Citera
2015-07-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag var med om bostadsbubblan under 80-talet. Som "bäst" hade jag en ränta på 27%.
Jag skall inte trötta er med mina utmaningar i och med detta.

Så hög ränta kallades innan dess för ocker och gav fängelse. Men det var innan statliga Nordbanken. Sedemera Nordea.

Sedan kraschade Nordea och alla Svenskar fick "låna"ut 5000 sek i form av ett tillägg på skatten. Minns ni?

När får vi tebax dessa pengar? Och vad blir räntan?

Så många frågor. ..

Det är just den perioden som ligger och tuggar i bakhuvudet. Vilka garantier finns för att vi inte hamnar där igen?
Dagens bostadspriser är delvis upptrissade pga det förmånliga ränteläget och det är självklart att höjt ränteläge kommer ha en tidig smärtgräns för många maxibelånade svenskar.
Nuvarande situation kan blir betydligt mer otrevlig än vad vi upplevt tidigare.

http://hypotek.swedbank.se/rantor/hi...ntor/index.htm

http://seb.se/pow/apps/HistoriskaBor...illaframe.aspx

http://flutetankar.blogspot.se/2009/...ehistorik.html
Citera
2015-07-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Det har varit så i många år nu och jag har varit anhängare till rörligt MEN det ekonomiska läget i världen gör mig nojig. Sverige är inte immunt.

Ja, men turbulens och kris leder 99 gånger av hundra till sänkt ränta, inte höjd.

USA går hyfsat och om EU bara släpper Grekland så kommer nog EU gp rätt bra också, och då blir det räntehöjningar.

Jag är som sagt i grunden emot att binda, men 1,43% på 5 år gick inte att motstå. Även om det skulle vara en dålig affär så kommer vi inte betala mer än 6000 per månad i räntor före ränteavdrag. Billigt. Bra risk/reward på att binda tyckte jag iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in