2015-07-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskkork
Sverigedemokrater är inte källkritiska.

Se bara på vilka sidor dom sitter på

Avpixlat och Fria tider t ex
Själv sitter jag på Flashback o Aftonbladet.
Det finns två sorters människor som sympatiserar med SD. Den ena är jag. En medelålders man som fått nog o satt sig in i SDs politik. Jag kan politik o vet hur det fungerar.
Sedan har vi stereotypen av SD-anhängare o det är den unga Svenska mannen, gärna i en liten ort, med låg eller ingen utbildning som bittert sitter hemma på pojkrummet o ser Åkesson som Jesus som ska rädda oss från invandrarna som de likställer med Hitlers syn på Judarna.
Citera
2015-07-08, 21:55
Medlem
Crucifixions avatar
Svar ja. Det är själva huvudorsaken till att man är Sverigedemokrat. Precis samma anledning till att religiösa människor är arroganta.
Citera
2015-07-08, 22:03
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag vågar påstå att invandringkritiker (där ingår de som röstar på SD) är de mest källkritiska av alla i hela samhället. En människa som inte är källkritisk blir från ungefär ett års ålder indoktrinerad i marxismen och blir därför positiv till invandring, feminism och annat skräp som regimen förespråkar.

För att en person skall kunna ta ställning mot marxismen så krävs egna studier och därmed källkritik.
Citera
2015-07-08, 22:09
Medlem
Thuriazs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/almedalen/article21054618.ab

http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/

Är motståndarsidan särskilt källkritiska och icke-lättpåverkade menar du?
Senast redigerad av Thuriaz 2015-07-08 kl. 22:12.
Citera
2015-07-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske för att forskare avfärdar siffrorna och för att de bakom siffrorna är en vänsterinriktad tankesmedja som finansieras av LO:

Citat:
Tino Sanandaji:

Arenarapporten: Varför använda riktig statistik på skatteintäkter när vi kan “anta” fram en vinst?

Arena Idé har släppt ännu en rapport om invandringens påstådda vinster för den offentliga sektorn. Arenagruppen är en tankesmedja på vänsterkanten som finansieras av LO.

Vi har sett flera av dessa ”rapporter” från olika tankesmedjor, och även denna rapport är föga förvånande kalkonforskning.

http://www.tino.us/2015/07/arenarapp...ta-fram-vinst/
Ja, man ska vara källkritisk.

Är du verkligen så källkritisk som du tror? Jag har inte tid att sätta mig in i hela den där frågan just nu om vem som har rätt, var sjukt mycket text på området om jag ska kolla båda sidor.

Men tycker det är intressant att du väljer att lita helt på Tino Sanandaji's version till 100% i förhållande till de andra forskarna. Speciellt med tanke på att allt Tino skriver om i sin blogg och på andra sidor är kopplat till invandringsfrågor, där han ju tydligt tar en vinkling utifrån sina åsikter.
Citera
2015-07-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo, visst blir noggrannheten sämre ju äldre forskning man refererar till. Men troligen är det också ett skäl till varför man lagt på locket i Sverige. Man kan ju just säga det du tar upp: forskningen är för gammal. Och då ingen ny forskning finns så måste folk börja gissa, och det är alltid lättare att bemöta rena gissningar jämfört med att bemöta tung statistik, som redovisas svart på vitt från en trovärdig (och färsk) källa.

Tror du spekulerar för mycket utan riktiga belägg. Gammal forskning säger egentligen ingenting om tillståndet idag utan om tiden som var. Mycket kan ha förändrats beroende på område, speciellt genom media samhället framfart. Alternativet är ju att själva starta en undersökning/börja forska på området. Både kvantitativt och kvalitativt för att få en bild om hur det ser ut. Detta är ju något som en bra och duktig journalister kan gräva i.
Citera
2015-07-08, 22:44
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunders77
Men tycker det är intressant att du väljer att lita helt på Tino Sanandaji's version till 100% i förhållande till de andra forskarna. Speciellt med tanke på att allt Tino skriver om i sin blogg och på andra sidor är kopplat till invandringsfrågor, där han ju tydligt tar en vinkling utifrån sina åsikter.
Skillnaden är att hittills har INGEN ekonom eller forskare hittat några sakfel i Tinos uträkningar, däremot har Tino på ett mycket trovärdigt sätt pulvriserat alla rapporter som prisar invandringens lönsamhet.
Citera
2015-07-08, 22:47
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Tror du spekulerar för mycket utan riktiga belägg. Gammal forskning säger egentligen ingenting om tillståndet idag utan om tiden som var. Mycket kan ha förändrats beroende på område, speciellt genom media samhället framfart. Alternativet är ju att själva starta en undersökning/börja forska på området. Både kvantitativt och kvalitativt för att få en bild om hur det ser ut. Detta är ju något som en bra och duktig journalister kan gräva i.
Att det i realiteten råder forskningsförbud i Sverige på detta område är ju ett ganska bra bevis på att den tidigare forskningen fortfarande stämmer och förmodligen stämmer i ännu högre grad än tidigare.
Citera
2015-07-08, 22:48
Medlem
SKMaurices avatar
Citat:
Så du anser inte att det vore mer relevant med en källa som är närmare i tiden? Samhället kan ju förändras helt på 15 år.

Kan, men har inte. Tycker du det är bättre i Sverige idag än vad det var för 15 år sedan? Snarare raka motsatsen.
Citera
2015-07-08, 23:07
Medlem
praeles avatar
Citat:
Ni som är Sverigedemokrater är ni någonsin källkritiska och ifrågasättande till det material ni läser på nätet? Personligen finner jag dagligen att många slänger sig med källor som är över ett decennium gamla, så som t.ex denna

"Så många brott begår invandrare" från Aftonbladet i Mars 2000
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

Ser även att förekomsten av tveksamma informationskällor är enormt överrepresenterade. Källor så som privatdrivna bloggar/hemsidor
med printade bilder, felaktig fakta och mängder utav döda länkar till random sidor som anges som källa.
Nästan alltid är det även "klipp o klistra" källor där enbart de som talar för den drivande tesen kommer med och allt övrigt material från originalkällan lämnas ute.

Ifrågasätter ni trovärdigheten av det ni läser?
Kollar ni upp informationen som anges och vad som ligger bakom?
Vem den skrivande är och dennes bakgrund?
Eller är ni likt gammfolket som kollar på "Det Okända" och blir förda bakom ljuset, tar allt som en sanning?

Jag ser ett enormt problem i att det är så enkelt idag att leda människor som inte ifrågasätter vad de läser.
Oavsett om det är gammelmedia eller nya medier som är drivande så är vi oerhört lättpåverkade av den som vill driva opinionen inom politiken.
Hur är det med källkritiken hos dig själv? Tror du att aftonbladet, DN, Sydsvenskan m.m talar sanning? En gång i tiden var jag en naiv, dum lämmel som trodde att det etablerade samhället hade rätt och att SD eller andra "extremister" var de som ljög. Efter att ha jämfört nyheter från PK-medier med alternativa medier, följt debatter mellan rasister och antivita i några år så kan jag konstatera att det är medierna som generellt sätt ljuger/kommer med falska uppgifter och de alternativa medierna som talar sanning, det är rasisterna som kommer med faktan, och de antivita som ljuger alternativt är så dumma så de själva tror på vad de påstår.
Citera
2015-07-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Skillnaden är att hittills har INGEN ekonom eller forskare hittat några sakfel i Tinos uträkningar, däremot har Tino på ett mycket trovärdigt sätt pulvriserat alla rapporter som prisar invandringens lönsamhet.

Har inte satt mig in i frågan riktigt men detta är ju deras bemötande av Tinos version. Vilket får mig att känna att det är förtidigt för mig att ta ställning i frågan.

Citat:
"Att vi inte justerar för inkomstskillnader är sålunda inte en bristande detaljeringsgrad, utan tvärtom ett mycket medvetet metodval som gör att analysen blir mer korrekt."

Hela texten / källa:
http://www.arenaide.se/2015/07/02/scocco-och-andersson-forklarar-rapportens-berakningsmetod/
Citera
2015-07-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Att det i realiteten råder forskningsförbud i Sverige på detta område är ju ett ganska bra bevis på att den tidigare forskningen fortfarande stämmer och förmodligen stämmer i ännu högre grad än tidigare.

Vad bygger du detta antagande på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in