2015-07-08, 20:01
Medlem
Ni som är Sverigedemokrater är ni någonsin källkritiska och ifrågasättande till det material ni läser på nätet? Personligen finner jag dagligen att många slänger sig med källor som är över ett decennium gamla, så som t.ex denna

"Så många brott begår invandrare" från Aftonbladet i Mars 2000
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

Ser även att förekomsten av tveksamma informationskällor är enormt överrepresenterade. Källor så som privatdrivna bloggar/hemsidor
med printade bilder, felaktig fakta och mängder utav döda länkar till random sidor som anges som källa.
Nästan alltid är det även "klipp o klistra" källor där enbart de som talar för den drivande tesen kommer med och allt övrigt material från originalkällan lämnas ute.

Ifrågasätter ni trovärdigheten av det ni läser?
Kollar ni upp informationen som anges och vad som ligger bakom?
Vem den skrivande är och dennes bakgrund?
Eller är ni likt gammfolket som kollar på "Det Okända" och blir förda bakom ljuset, tar allt som en sanning?

Jag ser ett enormt problem i att det är så enkelt idag att leda människor som inte ifrågasätter vad de läser.
Oavsett om det är gammelmedia eller nya medier som är drivande så är vi oerhört lättpåverkade av den som vill driva opinionen inom politiken.
Senast redigerad av Thunders77 2015-07-08 kl. 20:06.
Citera
2015-07-08, 20:05
Medlem
Animulehs avatar
Det som är ännu mer intressant är att du väljer bort källor enbart för att de har några år på nacken. Varför skulle problemen försvinna bara för att man ger fan i att prata om det? Ja, Sverigedemokrater är ofta lättpåverkade när det kommer till fakta, ni ifrån vänstern däremot är svårpåverkade på den fronten. Den enda front ni är lättpåverkade på är känslor och fantasier. Du kan ju gissa vilken grupp som är lättast att manipulera.
Citera
2015-07-08, 20:05
Medlem
Johan_08s avatar
Väldigt källkritisk.
Citera
2015-07-08, 20:07
Medlem
flipflaps avatar
Är Sverigedemokrater lättpåverkade?
Näe.

Ni som är Sverigedemokrater är ni någonsin källkritiska och ifrågasättande till det material ni läser på nätet?

Jadå.

vad vill du diskutera?
Citera
2015-07-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Animuleh
Det som är ännu mer intressant är att du väljer bort källor enbart för att de har några år på nacken. Varför skulle problemen försvinna bara för att man ger fan i att prata om det? Ja, Sverigedemokrater är ofta lättpåverkade när det kommer till fakta, ni ifrån vänstern däremot är svårpåverkade på den fronten. Den enda front ni är lättpåverkade på är känslor och fantasier. Du kan ju gissa vilken grupp som är lättast att manipulera.

Så du anser inte att det vore mer relevant med en källa som är närmare i tiden? Samhället kan ju förändras helt på 15 år.
Citera
2015-07-08, 20:10
Medlem
Animulehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunders77
Så du anser inte att det vore mer relevant med en källa som är närmare i tiden? Samhället kan ju förändras helt på 15 år.

Vilket stämmer, men huvudproblemet försvinner inte helt särskilt inte tendenser. Problemen försvinner inte bara för att man ger fan i att prata om det. Om media hade varit mer aktiva och pratat om riktiga problem och inte stoppat huvudet i sanden så hade vi inte pratat om en artikel som är 15år gammal. Du vägrar ju tro på annat än vad judemedierna säger.
Citera
2015-07-08, 20:11
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Thunders77 confirmation bias är sannolikt lika stora inom vänstern, likaså högern som bland SD:are.

Jag deltager inte längre i publika debatter någonstans, men tycker mig inte se någon större skillnad till källkritik oberoende debattör. Givet, att vänstern menar Friatider, Avpixlat m.m är dåliga källor ser jag aldrig någon ifrån den kanten som ifrågasätter sina egna, så som ETC, Dagens Arena eller Aftonbladet kultur. Du kanske är av en annan åsikt?

I övrigt har jag svårt att se varför åldern på en artikel automatiskt skulle diskvalificera den.
Citera
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ifrågasätter ni trovärdigheten av det ni läser?
Kollar ni upp informationen som anges och vad som ligger bakom?
Vem den skrivande är och dennes bakgrund?
1. Ja.
2. Ja.
3. Detta spelar mindre/ingen roll så länge punkt 1 är positiv, dvs att det är ett trovärdigt påstående.

Citat:
Samhället kan ju förändras helt på 15 år.
Ser man till verkligheten så är det precis det har gjort. Till det sämre.
Citera
Medlem
Klownfaces avatar
Om det är Avpixlat och Fria Tider du pratar om så brukar väl dessa alltid redovisa källor, och om det (få gånger) inte finns några så får dom höra det i kommentarsfältet?

Tycker mer att det är tidningar som Aftonbladet och Expressen som använder sig av tveksamma källor, "tankesmedjor" och "historiker" som herr Arnstad och vänsterextrema Expo som gärna fifflar med siffror. Vi såg ju nu senast när de blåste upp att invandringen dragit in 900 miljarder?

Edit: Personligen så är jag alltid källkritisk och vill gärna komma så nära sanningen det går
Senast redigerad av Klownface 2015-07-08 kl. 20:15.
Citera
2015-07-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Animuleh
Vilket stämmer, men huvudproblemet försvinner inte helt särskilt inte tendenser. Problemen försvinner inte bara för att man ger fan i att prata om det. Om media hade varit mer aktiva och pratat om riktiga problem och inte stoppat huvudet i sanden så hade vi inte pratat om en artikel som är 15år gammal. Du vägrar ju tro på annat än vad judemedierna säger.

Jag håller med dig om att inga problem försvinner genom att stoppa huvudet i sanden. Men det jag ser som problemet är att trovärdigheten för en alternativ mediabild inte gynnas utav källor som är outdated eller helt felaktiga i fakta. Det skapar bara en förljugen verklighet oavsett om den är höger eller vänster vriden. Detta leder även till att de som bygger sina argument utifrån dessa felaktigheter inte kan tas på fullt allvar.
Citera
2015-07-08, 20:24
Medlem
Sverigedemokrater är inte källkritiska.

Se bara på vilka sidor dom sitter på

Avpixlat och Fria tider t ex
Citera
2015-07-08, 20:34
Medlem
Animulehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskkork
Sverigedemokrater är inte källkritiska.

Se bara på vilka sidor dom sitter på

Avpixlat och Fria tider t ex

Avpixlat och Fria tider brukar väl hänvisa till källor? Bara att surfa vidare och titta själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in